Метаданни
Данни
- Серия
- Джон Барън/Никълъс Мартин (1)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- The Exile, 2004 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Богдан Русев, 2004 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,3 (× 16 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Алън Фолсъм. Претендентът
Американска. Първо издание
ИК „Обсидиан“, София, 2004
Редактор: Кристин Василева
Коректор: Петя Калевска
ISBN: 954-769-080-9
История
- — Добавяне
12
Москва, четвъртък, 30 януари, 6:20 вечерта
Тринайсет дни след като инспектор Беелр беше изпратил плика по пощата, той пристигна. Беше на масичката в коридора.
— Тате!
Деветгодишната дъщеричка на Коваленко Елена дотича по коридора.
— Познай какво направих в училище!
— Не мога. Какво направи? — Коваленко взе плика от масичката.
— Познай!
— Как да позная? Вие правите какво ли не.
— Познай де!
— Нарисувала си нещо.
— Откъде знаеш?!
— Ами познах.
— А какво има на рисунката?
— Не знам.
Коваленко завъртя плика между пръстите си, като се чудеше какво да направи с него. Главен инспектор Ирина Маликова му беше наредила да й занесе дискетата в мига, в който я получи, независимо в какъв час. И защо? След като едва миг преди това му беше казала, че „би трябвало да е повече от очевидно, че не е възможно първият царевич на Русия от революцията насам да е долен престъпник. Масов убиец“. Какво щеше да направи с дискетата, щом я получи?
От друга страна, след като Александър Кабрера и сестрата на Мартин, доведената му сестра, както не пропуснаха да отбележат медиите, изведнъж се оказаха членове на европейската аристокрация, любимци не само на Русия, но и на целия свят, какво пък можеше да направи той с тази дискета? Бяха му заповядали да я предаде в мига, в който я получи. Кой знае дали от собствената му служба не го следяха, за да се уверят, че ще постъпи точно така, или в пощенските служби не бяха инструктирани да проверяват писмата от Европа за нея и веднага да докладват за пристигането й? Имаше ли алтернатива изобщо? Да поеме риска да копира дискетата, а после да продължи разследването самостоятелно и да се опита да вземе пръстови отпечатъци от самия царевич, за да докаже на целия свят, че новият им любимец Александър Романов в действителност е побърканият убиец Реймънд Оливър Торн?
Може би, само може би, ако Мартин все още беше жив, Коваленко сигурно наистина щеше да направи копие от дискетата и да рискува да загуби работата си или дори да лежи в затвора, за да продължат разследването заедно. Но „може би“ не му вършеше работа. Мартин беше мъртъв, а самият Коваленко беше отзован в Москва, което по същество означаваше, че не бива да се занимава повече с този случай. Главен инспектор Маликова чакаше той да й предаде пратката в момента, в който я получи. А сега той я държеше в ръката си.
— Тате — каза нетърпеливо малката Елена. — Какво правиш?
— Мисля.
— За моята рисунка?
— Да.
— Е, какво има на нея?
— Кон?
— Не, човек.
— Сигурно сега трябва да позная кой човек си нарисувала.
— Не, тъпчо — изкикоти се Елена, хвана го за ръката и го поведе по коридора към кухнята.
Съпругата му Татяна стоеше до печката с гръб към него. Синовете му Олег и Константин вече седяха на масата, готови за вечеря. Елена взе рисунката от една странична масичка и я хвана зад гърба си, като се усмихваше лукаво.
— Рисунката е портрет. И ти познаваш човека.
— Майка ти?
— Не.
— Олег?
— Не.
— Константин?
— Не.
— Елена, не мога да изброя всички хора на света.
— Пробвай още веднъж.
— Кажи ми кой е, моля те.
— Ти! — извика щастливо Елена и вдигна рисунката към него.
Беше идеална карикатура на Коваленко — с големи очи, широко лице, брада и голям корем.
— Така ли изглеждам?
— Да, тате. Обичам те.
Коваленко се ухили и за момент си позволи да забрави за дискетата и всичко, свързано с нея. Наведе се, вдигна дъщеря си и притисна лице до нейното, сякаш на света бяха само те двамата.
— И аз те обичам, Елена.