Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Calotte et calotins, 1882 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Борис Мисирков, 1967 (Пълни авторски права)
- Форма
- Разни
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,3 (× 9 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- filthy (2012 г.)
Издание:
Лео Таксил. Свещеният вертеп
Второ издание
Преводач: Борис Мисирков
Редактор: Димитър Попиванов
Художник: Петър Добрев
Художествен редактор: Пенчо Мутафчиев
Технически редактори: Станка Милчева и Васил Ставрев
Коректор: Ани Байкушева
Дадена за набор: м. ноември 1980 г.
Подписана за печат: м. април 1981 г.
Излязла от печат: м. май 1981 г.
Печатни коли: 34,50
Издателски коли: 31,72
Формат: 60/84/16
Издателство на Отечествения Фронт — София, 1981 г.
ДП „Тодор Димитров“ — София, 1981 г.
История
- — Добавяне
Напред, срещу йезуитите!
Намиращите се под влиянието на светия престол религиозни ордени и особено любимите синчета на Лойола не пожелали да последват примера на местните власти, които се подчинили на краля, и отказали да допуснат Хенрих IV до участие в публичните молитви. В проповедите си те го обиждали толкова остро, че кралят решил да възобнови стария спор между братството на Исус и университета.
Докато траяла подготовката за борбата, учените мъже и йезуитите се бомбардирали с памфлети. Първите наричали гарваните на Лойола „отровители, виновници за безредиците, подстрекатели към убийство“. Чернокапците надигнали срещу университета цяла армия от църковни лицемери и фанатици. Когато двете партии се изправили пред парижкия парламент, известният теолог Антоан Арно[1], на когото била възложена защитата на университета, произнесъл знаменитата си реч, в която дал красноречива характеристика на синовете на Лойола.
Дойде време да разберат народите какво представляват йезуитите, време е да осъдим кръвожадните лешояди, които се въртят над главите ни и се стремят да ни погълнат. Тия отвратителни заговорници се канят да повторят във Франция подвизите си от Америка, където двадесет милиона мъже, жени и деца бяха озлочестени, изгорени или удушени за възтържествуването на истинската религия. Нека всички знаят, че любовта на йезуитите към златото е не по-малко ненаситна от жаждата им за кръв: те са унищожавали населението на цели острови, за да утолят своята алчност, принуждавайки мъжете да се погребват живи в мините, а жените — да обработват почервенялата от кръвта на собствените им деца земя. Те изобретиха нови, масови изтезания, на които са били подлагани четири хиляди души едновременно, съблечени голи и приковани един за друг с железни вериги. В продължение на няколко месеца те ги били по три пъти на ден, за да изтръгнат от нещастниците признание за мястото, където се намират скритите съкровища. А тъй като жертвите нямало какво да съобщят, на края ги пребивали до смърт с тояги. За да се спасят от варварите-йезуити, нещастните индианци забягват в планините, където от отчаяние се бесят по горските дървета заедно с жените и децата си.
Последователите на Игнатий Лойола изпращат хайки по стъпките на бегълците, сякаш те са глигани или елени, и позволяват на кучетата си да ги изяждат. Оцелелите биват принуждавани да събират мед и восък в горите, където ги душат змии и разкъсват тигри.
Алчността на йезуитите и презрението им към човешкия род са такива, че когато пренасят роби от един остров на друг, те не се грижат за големината на корабите и при най-малкото вълнение изхвърлят хората в открито море. Когато плува между островите, човек няма нужда нито от компас, нито от морска карта — достатъчно му е да се ориентира по останките от труповете на индианците, които плуват в морето…
Смелият защитник на университета настоявал всички йезуити да бъдат осъдени и изгонени незабавно от Френското кралство.
Отначало „черните мъже“ се стреснали, но скоро се окуражили. Климент VIII още не бил дал на Хенрих IV прошката, за която той настоявал толкова много, и лесно издействал от краля да се отложат дебатите и процесът.