Метаданни
Данни
- Серия
- Граничен пост (1)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Пост, 2019 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Васил Велчев, 2019 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
-
- Антиутопия
- Научна фантастика
- Постапокалипсис
- Приключенска фантастика
- Роман за съзряването
- Съвременна литература на ужаса
- Характеристика
- Оценка
- 4,8 (× 11 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране и разпознаване
- Фея Моргана (2020 г.)
- Корекция
- sir_Ivanhoe (2022 г.)
- Корекция
- NomaD (2022)
Издание:
Автор: Дмитрий Глуховски
Заглавие: Граничен пост
Преводач: Васил Велчев
Година на превод: 2019
Език, от който е преведено: руски
Издание: първо
Издател: Сиела Норма АД
Град на издателя: София
Година на издаване: 2019
Тип: роман (не е указано)
Националност: руска
Печатница: Алианс Принт
Излязла от печат: 15.12.2019
Отговорен редактор: Христо Блажев
Редактор: Ганка Филиповска
Художник: Живко Петров; Ольга Читайкина (фотографии)
Художник на илюстрациите: Васил Велчев; Анастасия Иванова; Илья Яцкевич
Коректор: Стойчо Иванов
ISBN: 978-954-28-3066-5
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/13851
История
- — Добавяне
3.
По стълбичката се спуска човек. Върху него има брезентово наметало, устата му е скрита зад намордника на респиратор, на краката — гумени ботуши. Светят в лицето му, насочват към него дулата — при Полкан най-накрая се е върнала изоставилата го гвардия — а човекът само вдига за поздрав ръката си в черна гумена ръкавица. Моли:
— Не стреляйте.
Полкан се приближава към него, зад широкия му гръб Егор изучава новодошлия. Полкан се радва. Отпуска автомата, заема се да си свие цигара.
— О! Говориш по нашенски! Ще пушиш ли?
Човекът с ръкавиците присвива очи под лъчите на фенерите, поклаща глава.
— Не бива.
— Какво да се прави! Ние също не бива, разбираш ли, но нищо, дърпаме си тихомълком. Откъде идвате, накъде сте се запътили?
— Трябва да преминем. Трябва да продължим.
И Егор долавя в гласа му някаква грешка — не в думите, не в произношението, а нещо друго. Нещо като че ли познато. Той го долавя, а Полкан — не. Полкан продължава да бърбори:
— Да преминат трябвало! Вие трябва да преминете, а ние трябва да разберем каква е работата. Тук, любезни приятелю, е държавна граница. Засега е тук, да. Та така, трябва да ти кажа, че спрях машината ти на крачка от нарушението. Давай тук документите, ако имаш, и разказвай — с каква цел, какво превозваме…
Той разпитва така този човек, сякаш не се е приземил при тях, насред полето, междугалактически крайцер от далечна звезда, а китайците се опитват да откарат с каруцата някакво свое китайско менте до столицата, без да платят мито.
— Не бива да стоим тук дълго. Трябва да стигнем Москва.
Интонацията не е каквато трябва. Счупена мелодика. Има фалшиви ноти в разговора. Не е акцентът — а сякаш пее неправилно.
— Господи боже, мамка ти, ти не ме ли разбираш, мили човече? Или си оглушал?
Полкан се почуква с дебелия пръст по ухото и се усмихва, уж приятелски. Но човекът му кима:
— Глух съм.
Ето. Той не чува самия себе си, затова и лъже в нотите. Егор го побиват тръпки. Той хваща Полкан за ръкава, но онзи вече и сам със своя пиянски усет се е досетил за кого му напомня това:
— Вие там какво, на онзи бряг всичките ли сте глухи?
Човечецът клати глава: не разбирам.
— А да четеш, да четеш умееш ли? Буквите знаеш ли? Или също си дивак! Ей! На заставата? Някой има ли лист и молив?
Носят дневника на дежурствата и молив и Полкан, поглеждайки недоверчиво към госта, пише на празна страница: „ОТКЪДЕ?“. Онзи кима — разбрал е въпроса. Полкан се усмихва.
— Ето! Потръгна разговорът.
— От Киров. От Киров сме.
Полкан му пише: „СЪСЕДИ!“.
Човекът сякаш се усмихва под респиратора си, кима. Тогава Полкан му пише: „ЗАЩО В МОСКВА?“.
— За помощ.
Полкан надрасква с непослушната си, отвикнала да пише ръка: „ЗА КАКВА ПОМОЩ?“.
Човекът прочита това и вдига погледа си към Полкан. Той не е млад, по-стар е от коменданта, сигурно има шейсет години. Лицето му е в дълбоки бръчки, изпохапано от шарка. Очите му са дълбоко поставени, почти безцветни, като изгладено от реката счупено стъкло. Той изучава Полкан, изучава и Егор зад гърба на Полкан. Клати глава. Мълчи.
Полкан му се усмихва лошо и пише, говорейки в същото време:
— Значи така, мили човече. Като начало ще огледаме влака ти какво там возиш. А после ще се обадим в Москва и ще попитаме: дали те чакат, хубавецо, или не.
Човекът чете комендантските завъртулки.
— Не можем да чакаме. Трябва да преминем. Там, във влака, има хора.
Лицето на Полкан се изменя.
— Защо не каза веднага, мамка ти! Не им е много здравословно да стоят там, над реката… Там, знаеш ли, има отровни газове… Откарай, братко, влака си назад, и после ела пеша да поговорим!
Но онзи, без да слуша и без да чете, продължава:
— Не бива при тях. Там всичко е запечатано. Те имат туберкулоза. Това е мобилна болница.
Полкан отстъпва назад — инстинктивно.
— И ти какво искаш: да ви пусна вас, чумавите, в Москва? В столицата?! Карай бързо влака на обратно!
— Не. Това е единствената ни надежда. Че там ще ги излекуват. Казаха ми, че в Москва сега това го лекуват.
Полкан, озверял, пише в тетрадката, като счупва молива си: „КОЙ ТИ КАЗА?!“.
— Московчаните. Казаците.
— Виж го ти! Карай обратно, както ти се каза! Без разрешение от Москва няма да те пусна и на сантиметър, разбра ли, проклет Охболи!
Човекът кима. А после произнася с друг тон:
— Уплътнихме вагоните доколкото можахме. Но ако болните ми се надишат с газове и умрат, това ще тежи на вашата съвест. А аз няма да тръгна в обратна посока. Ако тръгна назад, това вече ще е на моята съвест.
Той се извръща и тежко се качва по стълбите обратно в кабината на локомотива. Полкан му крещи:
— Ей! Ей, къде тръгна?!
Но онзи не го чува.
Тогава Полкан със замах удря по борда — мамка му! И командва приближилите се до него Коц и Свиридов:
— Разглобявай коловозите, по дяволите! Няма да минат нито на крачка оттук! И слушай! Никой да не се доближава до вагоните! Че кой знае…
Той се изхрачва в колелата на влака и си тръгва. Егор вика подире му:
— Ей! А моста! А на моста?!
Полкан се извръща наполовина и маха към него като към комар:
— Какво? Не виждаш ли какво става? Трябва да доложа на Москва! После!
Той се отдалечава, Свиридов бяга за инструментите, Коц остава да гледа грамадата на локомотива; вътре е тихо, но в дълбините, в кварцовите недра на прашните прозорци бродят призрачни огньове. Той не е сам там, този човек, който се беше спуснал при тях.
Егор пристъпва в забранената посока — към вагоните. Но се олюлява — тръбичката на противогаза му пропуска въздух, и Егор се отказва. Днес няма повече сили. Утре.
Във всеки случай сега с всичко това се занимават възрастните.