Метаданни
Данни
- Серия
- Граничен пост (1)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Пост, 2019 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Васил Велчев, 2019 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
-
- Антиутопия
- Научна фантастика
- Постапокалипсис
- Приключенска фантастика
- Роман за съзряването
- Съвременна литература на ужаса
- Характеристика
- Оценка
- 4,8 (× 11 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране и разпознаване
- Фея Моргана (2020 г.)
- Корекция
- sir_Ivanhoe (2022 г.)
- Корекция
- NomaD (2022)
Издание:
Автор: Дмитрий Глуховски
Заглавие: Граничен пост
Преводач: Васил Велчев
Година на превод: 2019
Език, от който е преведено: руски
Издание: първо
Издател: Сиела Норма АД
Град на издателя: София
Година на издаване: 2019
Тип: роман (не е указано)
Националност: руска
Печатница: Алианс Принт
Излязла от печат: 15.12.2019
Отговорен редактор: Христо Блажев
Редактор: Ганка Филиповска
Художник: Живко Петров; Ольга Читайкина (фотографии)
Художник на илюстрациите: Васил Велчев; Анастасия Иванова; Илья Яцкевич
Коректор: Стойчо Иванов
ISBN: 978-954-28-3066-5
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/13851
История
- — Добавяне
7.
Егор отваря люка и се измъква на покрива. Днес е сух ден, сух и ясен — на запад се виждат отломки от Ярославъл, а на изток — както обикновено, димящата река и чезнещият в нея мост. В ръцете си Егор държи китарата, качулката на жилетката му е нахлузена едва ли не до самите очи. Уж беше дошъл тук да се упражнява — току-виж измисли нещо? Но гледа само в моста.
Мина повече от седмица, а той все се бави. Какво чака? Може би ще чака, докато вече стане със сигурност безсмислено да ходи там — може би тогава ще остави себе си на мира? Сигурно. Но мостът го зове. Мъртвите го зоват. Онази жена с чантичката на шията го моли да й върне телефона.
И живите го тласкат натам: живите, които той все още не е предупредил за това, че всяка една нощ от другия бряг на този може да се появи същият този ужас, от който са бягали с всичка сила, губейки по пътя си всичко човешко, клетите хора на моста.
И Егор се качва на покрива, за да погледа моста — просто да го погледа.
Той взима в ръце китарата и пробва струните.
Отиваме в тази мъгла,
в нищото отиваме.
На сто години път от дома,
откъдето няма връщане назад.
Краката ни са изранени,
влакове призраци
ни поздравяват.
По-весело, момчета.
— Чия е тази песен?
Егор потрепва, обръща се… Мишел. Какво прави тя тук? Как се е появила тук… Толкова внезапно! На Егор му става горещо.
— Ами чия… Моя май. Ами, тези дни… Тези дни я написах и ето музиката… Е, опитвам се.
Той се суети, заеква, но Мишел не му се смее. Гледа китарата.
— А какво има нататък?
— Къде?
— В тази песен?
— Ти… Искаш да ти я изпея нататък?
— Аха. Можеш ли?
— По-нататък? Може би да я изсвиря отначало… Че все още се бъркам.
— Хайде.
Отиваме в тази мъгла,
в нищото отиваме.
На сто години път от дома,
откъдето няма връщане назад.
Краката ни са изранени,
влакове призраци
ни поздравяват.
По-весело, момчета.
Оставихме онези,
които уж ни обичат,
цял век ще ни чакат,
така обещаха.
Нека запомнят смеха ни,
нека измолят за нас сили,
ние сме зад хиляда реки,
ние сме в страна без име.
Ще им простим измяната.
Ако изчезнем, не е беда.
Не сте видели кръста, не,
простете се с войниците.
Отиваме в тази мъгла,
в нищото отиваме.
На сто години път от дома,
откъдето няма връщане назад.
— Засега това е всичко. Може още нещо… Тътени от гръмове… Не знам, там… Леви — десни… Но засега е така.
— Не, не трябва нищо повече. Така е добре.
Егор кима на Мишел. Мълчи, не знае какво повече да каже, бои се да не я изплаши. Бои се от нея. Какво още да й каже?
— Страхотно пееш.
— Така ли? Наистина ли?
— Можеш ли да я изсвириш още веднъж?
И Егор я изсвирва още веднъж. Струва му се, че всичко това е сън: не е възможно всичко да се случва точно така, както сто пъти си го е представял. Мишел слуша, загледана в далечината, отвъд реката. Когато той изсвирва финалния акорд, тя въздъхва.
— Странно е, че ти си написал това. Такава зряла песен.
Егор свива рамене.
— Ами така се получи.
— Е, добре. Благодаря. Аз тръгвам.
Той иска да я спре, но тя се гмурва в люка; после заскърцват гумените подметки по бетонните стъпала, все по-дълбоко в стълбищния кладенец. Сега на Егор му се иска да намери Колцов, със заплахи или подкуп да го накара да изтрие намерения телефон и да го даде на Мишел. Нека да го вземе. На нея й трябва повече.
Но после мостът отново привлича погледа му и придърпва Егор към себе си.