Метаданни
Данни
- Серия
- Граничен пост (1)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Пост, 2019 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Васил Велчев, 2019 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
-
- Антиутопия
- Научна фантастика
- Постапокалипсис
- Приключенска фантастика
- Роман за съзряването
- Съвременна литература на ужаса
- Характеристика
- Оценка
- 4,8 (× 11 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране и разпознаване
- Фея Моргана (2020 г.)
- Корекция
- sir_Ivanhoe (2022 г.)
- Корекция
- NomaD (2022)
Издание:
Автор: Дмитрий Глуховски
Заглавие: Граничен пост
Преводач: Васил Велчев
Година на превод: 2019
Език, от който е преведено: руски
Издание: първо
Издател: Сиела Норма АД
Град на издателя: София
Година на издаване: 2019
Тип: роман (не е указано)
Националност: руска
Печатница: Алианс Принт
Излязла от печат: 15.12.2019
Отговорен редактор: Христо Блажев
Редактор: Ганка Филиповска
Художник: Живко Петров; Ольга Читайкина (фотографии)
Художник на илюстрациите: Васил Велчев; Анастасия Иванова; Илья Яцкевич
Коректор: Стойчо Иванов
ISBN: 978-954-28-3066-5
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/13851
История
- — Добавяне
6.
Хората, които бавно влизат в отровната вода и крачка по крачка се потапят в нея, без да чувстват болка и без да се опитват да плуват, просто вървят по дъното, докато зелената каша не напълни дробовете им, хората, потъващи и умиращи без принуда и без съпротива, без мъки и гърчове — тях беше ли ги видял?
Сега на Егор отново му се струва, че да.
Това не можеше да бъде, но беше се случило. Егор можеше да се удивява и да не вярва на очите си, защото не разбираше какво вижда. А ето този свети, мамка му, отец със сигурност не би се удивил. Обзети от Сатаната — и край, това е.
Измолил бил проклетникът. Мерси.
Но няма кого другиго да пита.
Преди да влезе във входа, където в апартамент на третия етаж се намира изолаторът, Егор с всички сили се опитва да измисли какво да каже на охраната, за да го пуснат при попа. Разглежда сто варианта, но в края на краищата се прибира вкъщи, бърка в известния му Полканов склад и открадва една от останалите три консерви с варено месо. После измисля как да се оправдае. Растящ организъм, една седмица в кома, така го е прихванало, че ох, ах, просто някакво обсебване, направо я е взел и е изял всичко. Майка му ще го защити.
Качва се по стълбите на третия етаж, консервата е скрита в раницата му, всяко стъпало му се удава по-трудно от предишното. Егор не вярва нито дума от приказките на проклетия поп, презира всички, които онзи е успял да омае, но го е страх, истински го е страх от разговора с него.
На входа на изолатора има един охранител — Ваня Воронцов. Наточил е един пирон с шкурка, рисува на стената член с криле. При вида на Егор зарязва работата и пъха ръце в джобовете с най-невъзмутим вид.
— О! Поздравления за оздравяването. Какво ти трябва?
Вратата на изолатора е обикновена желязна врата, само че е сложена на обратно — със заключалките отвън и шпионката навътре, за да може да се гледа в апартамента, а не към входната площадка.
— Слушай, Ваня… Работата е такава. Аз трябва при този… При този отец. При Данил.
Воронцов изкривява физиономия.
— Аха. Разбира се. Ще те пусна при отеца, а после оня ще ме направи на нищо. Разкарай се.
— Наистина, Ваня. Ти какво, глупав ли си? Няма да кажа нищо на оня, та нали първо на мен ще си го изкара! Пусни ме, а? Набързо, за десет минути ще си пошепнем.
— Ходи да си шепнеш с оная ти работа.
Ама че е непробиваем, мамка му. Железен. Егор въздъхва, бърка в раницата си. Вади консервата. Воронцов я съзира и преглъща.
— Кво е това?
— Варено месо, какво.
— Така, и?
— За теб, мамка му. Награда — изненада.
Воронцов иска да каже „не“, но не може да откъсне поглед от консервата. Той е също толкова нещастен и измършавял като всички останали на Поста. Бузите му са хлътнали, скулите му стърчат.
— Аргумент.
— Ами ето. Десет минути.
— А как смяташ да си говориш с него, щом е глух?
— Ами… Все някак. Просто ще послушам какво ще каже.
— Ще каже — за какво?
Егор се преструва. Изобразява съмнение. Изобразява решителност.
— Ами за Колцов и за онзи, за Цигал. Какво мисли. Той нали казва, че Сатаната и всички тези гадости. Искам да го послушам. Че много съм пропуснал…
Воронцов все гледа в консервата — и разговаря с нея.
— А ако не иска да говори с теб? Ако вдигне врява?
— Че каква врява! Просто ще го попитам…
— Ами дявол знае.
Ваня хапе бузата си, дърпа косъмчетата на късата си брада. После пита — вече Егор, а не консервата:
— А ти самият изобщо как си? За или против?
— За кое?
Воронцов прави уморена физиономия — ох, Егор, защо се държиш като някоя женка?
— За отеца или против?
— Аз съм…
Егор мисли да се присмее, но се колебае. За или против? А ако е за отеца, против кого е?
— Сам за себе си.
— Разумно. И аз съм сам за себе си.
Ваня му прави знак да замълчи, вслушва се в гласовете в двора — не идват ли към входа? Протяга ръка за консервата. И след като я взима, предупреждава шепнешком Егор:
— Виж, ако не поиска да говори, аз нямам нищо общо.
— Можеш да я запазиш.
— Ами добре. Само ти, такова, не вдигай шум там, че съседите отдолу всичко ще чуят.
Той тихо отключва и отваря вратата, като леко я повдига на пантите, за да не скърца.
— Ето, Егор… А откъде е консервата? Уж свършиха вече…
— Свършиха, но не докрай…
Егор вече говори каквото му падне — това ниво вече е преминато, главата му е заета с онова, което предстои.
Зад отворената врата се вижда полутъмен коридор. Там стои човек. С лице към Егор. Ръцете му са скръстени на гърдите. Чака.