Метаданни
Данни
- Включено в книгата
-
- Оригинално заглавие
- The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil, 2007 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Людмила Андреева, 2017 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 4 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Автор: Филип Зимбардо
Заглавие: Ефектът „Луцифер“
Преводач: Людмила Андреева
Година на превод: 2017
Език, от който е преведено: английски
Издание: първо
Издател: Изток-Запад
Град на издателя: София
Година на издаване: 2017
Тип: документалистика
Националност: американска
Печатница: Изток-Запад
Излязла от печат: 20.04.2017
Коректор: Ива Вранчева
ISBN: 978-619-01-0028-7
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/10761
История
- — Добавяне
Трофейни снимки от други епохи
Такива образи напомнят на „трофейните снимки“ на чернокожи мъже и жени, които са линчувани или изгаряни живи в САЩ между 80-те години на XIX век и 30-те години на XX век, докато странични наблюдатели и извършители позират през камерата. Видяхме в последната глава, че такива образи са емблематични за дехуманизацията в най-лошата й форма, защото освен че изобразяват изтезания и убийство на чернокожи американци често заради мними „престъпления“ срещу белите, снимките, които документират тези сатанински събития, са направени на пощенски картички, които да се купуват и изпращат на приятели и роднини. Някои от образите включват усмихващи се малки деца, доведени от родителите си, за да наблюдават изтезанията на чернокожите мъже и жени, които са убивани. Документален каталог на много от тези пощенски картички е представен в неотдавнашната книга Without Sanctuary („Без убежище“)[1].
Други такива трофейни снимки са правени от немски войници по време на Втората световна война на техните зверства срещу полските евреи и руснаците. В предишната глава отбелязахме, че дори „обикновени“ мъже, възрастни немски полицаи резервисти, които първоначално са се съпротивлявали срещу застрелването на еврейски семейства, в течение на времето започват да документират своите убийствени действия като екзекутори[2]. Съществуват и други визуални репозиториуми на такива екзекуции с техните екзекутори и могат да се видят във Photographing the Holocaust („Фотографиране на Холокоста“)[3] на Джанина Стрък. Турските касапници на арменците също са документирани на снимки, представени в уебсайт, посветен на този геноцид[4].
Друг жанр на трофейните снимки, често срещан в епохите преди движенията за защита на правата на животните, е на ловци на големи животни и спортни рибари, които ликуват над марлини, тигри или мечки гризли. Спомням си, че съм виждал снимка на Ърнест Хемингуей в такава поза. Класическият емблематичен образ на безстрашен ловец на сафари обаче е на американския президент Теди Рузвелт, който гордо стои зад голям носорог, който току-що е убил. Друга показва бившият президент и сина му Кърмит да стоят над воден бивол в равнодушна поза с кръстосани крака и голяма пушка в ръка[5]. Такива трофейни снимки са публични изявления за силата на човека и овладяването на могъщите зверове на природата — победени от неговите умения, смелост и технология. Любопитното е, че в тези снимки победителите изглеждат твърде мрачни, рядко се усмихват; те са победители в битка срещу внушителни противници. В известен смисъл те позират като младия Давид с неговата прашка пред падналия гигант Голиат.