Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- گلستان, 1258 (Пълни авторски права)
- Превод от персийски (фарси)
- Йордан Милев, 1983 (Пълни авторски права)
- Форма
- Поема
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 5,5 (× 12 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- ckitnik (2012)
Издание:
Саади. Гюлестан (Градина на розите) (1258 г.)
Персийска, Първо издание
Предисловие, превод и бележки: Йордан Милев
Рецензент: Марта Симитчиева
Редактор: Василка Хинкова
Художник: Стефан Марков
Художник-редактор: Ясен Васев
Технически редактор: Георги Дойчинов
Коректор: Галя Луцова
Дадена за набор декември 1982 г.
Подписана за печат юли 1983 г.
Излязла от печат октомври 1983 г.
Формат 70X100/16.
Печатни коли 18 Издателски коли 23,33.
УИК 14,52.
Код 04/95367/79439/5579-1-83
Цена 6,48 лева
ДИ „Народна култура“ София
Подвързия ДП „Георги Димитров“
Печат ДП „Балкан“ София
История
- — Добавяне
39
Един законовед казал на баща си:
— Величествените и сладки думи на проповедниците не ми оказват никакво влияние, тъй като не виждам съответствие между думи и дела.
Да се отречем от всичко
те ни учат упорито,
а сами натрупват жадно
и сребро, и жито.
Колкото и да ни учи
даже някакъв мъдрец,
само дума да излъже —
ще остане той лъжец.
Учен е човекът, който
като пример жив остава,
а не този, що не върши
туй, което поучава.
„Вие учите хората на добро, но сами забравяте за него!“
Учен, който се стреми
да е сит, с пари — безброй,
е в заблуда — на кого ли
пътя ще покаже той?
Бащата казал:
— О, сине, не бива под влияние на тези глупави думи да се отвръщаш от поученията на наставниците и да говориш така, като че всички учени се отклоняват от правилния път. Не бива в търсене на праведен учен да се лишиш от ползата, която ти предоставя науката, подобно на онзи слепец, който паднал една нощ в калта и казал: „О, мюсюлмани, осветете със свещ пътя ми!“ Някаква присмехулница възкликнала: „Ти не виждаш свещта, та какво ще видиш при светлината й!“ И въобще слушането на проповед е подобно на посещение в търговски дюкян — в него няма да получиш стока, докато не дадеш нужната цена, а при проповедника — ако не проявиш душевен стремеж, няма да получиш вътрешно блаженство!
С ушите на душата си лови
на учения словото разумно,
дори в делата си сам той
да не постъпва умно.
Безсмислено е всичко туй,
което злобният бърбори.
Как може този, който спи,
с друг спящ да заговори?
Човек във думите си да внимава,
да знае тяхната цена,
дори ако лежат пред него,
изписани върху стена.
* * *
С чист нрав, приятелите си напуснал под небето,
един дервиш дойде наскоро в медресето.
„Каква е разликата — го попитах аз —
между дервиша и човека с ум и власт?“
Отвърна той: „Дервишът мисли за килима само,
а ученият ще помогне на потъващия с рамо“.