Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Steve Jobs, 2011 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- , 2011 (Пълни авторски права)
- Форма
- Биография
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 5,1 (× 11 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Уолтър Айзъксън. Стив Джобс
Второ издание. СофтПрес ООД, 2012
Редактор: Росица Златанова
Коректор: Лилия Анастасова
Графично оформление: Александрина Иванова
Оформление на корицата: Радослав Донев
ISBN 978-954-685-999-0
Формат: 70/100/16
Печатни коли: 42
История
- — Добавяне
Глава 30
Дигиталният пъп
От iTunes до iPod
Време е да се мисли различно
Веднъж годишно Джобс води най-ценните си служители на ваканция, която нарича „Стоте най-добри“. Подбрани са според един съвсем прост критерий: това са стоте души, които би качил на спасителната лодка и откарал в следващата си компания. В края на всяко пътуване Джобс застава пред бялата дъска (той обича белите дъски, защото му предоставят пълен контрол върху ситуацията и спомагат за съсредоточаването) и пита:
— Кои са следващите десет неща, които трябва да направим?
Хората му буквално се карат за честта предложенията им да влязат в списъка. Джобс ги записва, а после задрасква онези, които смята за глупави. След дълго обмисляне и обсъждане групичката свежда възможностите до десет. После Джобс задрасква последните седем и обявява:
— Можем да изпълним само три.
През 2001 г. „Епъл“ вече са възродили своите персонални компютри; сега е време да се мисли различно.
По това време над дигиталния свят се е спуснал истински покров. След спукването на интернет-балона, индексът NASDAQ се е смъкнал с повече от 50% от върховата си стойност. Само три компании, занимаващи се с техника, пускат реклами по време на Супер купата през 2001 г., а при предишната са били седемнайсет. За двайсет и петте години, откакто Джобс и Возняк са основали „Епъл“, персоналният компютър е във фокуса на дигиталната революция. Сега обаче експертите предсказват, че иде краят на водещата му роля. „Превърнал се е в нещо скучно“ — пише Уолт Мосбърг в „Уолстрийт Джърнъл“. Джеф Уейцен, изпълнителният директор на „Гейтуей“, пък заявява: „Определено все повече се отдалечаваме от идеята за персонален компютър, около който да се върти всичко.“
Точно в този момент Джобс пуска в ход новата си грандиозна стратегия, която ще промени напълно „Епъл“, а заедно с това и цялата техническа индустрия. Вместо да бъде изместен, персоналният компютър ще се превърне в „дигитален център“, който свързва и координира множество устройства — музикални, записващи видео устройства и фотоапарати. Човек ще може да ги синхронизира чрез компютъра си, който ще „управлява“ музиката, снимките, видеоклиповете, съобщенията и всички останали аспекти на онова, което Джобс нарича „дигиталния начин на живот“. „Епъл“ вече няма да е само компютърна компания (и наистина съвсем скоро тя ще премахне от името си думата „компютър“), а ще се разрасне и ще засили влиянието си, ще се превърне в средоточие на семейство удивителни нови устройства, включително iPod, iPhone и iPad.
Когато става на трийсет, Джобс измисля една метафора за записите върху грамофонни плочи. Разсъждава как хората над трийсет развиват стереотипни убеждения и стават все по-малко иновативни:
— Хората зациклят в тези модели, все едно са неизменяеми бразди върху грамофонна плоча, и никога не излизат от тях.
На трийсет и пет Джобс се кани да излезе от собствената си бразда.