Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- National Geographic Traveler: Rome, Second Edition, 2006 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Надя Тодорова, 2009 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 5 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2019)
Издание:
Автор: Сари Гилбърт; Майкъл Броуз
Заглавие: Пътеводител Рим
Преводач: Надя Тодорова
Година на превод: 2009
Език, от който е преведено: английски
Издание: първо
Издател: Егмонт България
Град на издателя: София
Година на издаване: 2009
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: Американска
Печатница: „Лито Балкан“ АД, София
Редактор: Вихра Василева
Консултант: Нева Мичева
Коректор: Мариана Пиронкова
ISBN: 978-954-27-0324-2
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/9316
История
- — Добавяне
Вила „Фарнезина“
Туристическа информация
Карта 13
ул. „Лунгара“ 230
тел. 06 6880 1767
Отв. — пон. — съб., 9:00 — 13:00 ч.
Затв. — неделя
$
Автобуси: 23, 116, 125, 280
Вила „Фарнезина“ се намира на една пряка разстояние от Портата на Септимий, издигната от папа Александър VI (Борджия) през 1490 г. Вилата е построена в началото на XVI в. като крайградска къща на Агостино Киджи — банкер и търговец от Сиена, а по-късно е продадена на семейство Фарнезе. Отвън сградата не е нещо особено, но не се подвеждайте — смятат я за бижу на ренесансовата архитектура. Архитект Балтасаре Перуци от Сиена построил лоджия при главния вход. Сега тя се намира отзад и трябва да обиколите, за да я видите. Киджи не пестял пари за обзавеждане и украса — стенописите изобразяват сцени от гръцката и римската митология.
Първата зала на долния етаж е „Галатея“ (някога също открита лоджия). Тя е известна най-вече с „Тържеството на Галатея“, рисувана от Рафаело около 1513 г. На тази великолепна фреска морската нимфа е изобразена с червена наметка, плаваща по морските вълни в обкръжението на купидони, а един тритон е сграбчил прислужницата й. В каляската от морска мида на нимфата са впрегнати два делфина (единият е захапал сепия). Върху разкошния таван, изработен от самия Перуци, са нарисувани планетите и съзвездията при раждането на Киджи. В някои от люнетите Себастиано дел Пиомбо е нарисувал сцени от „Метаморфозите“ на Овидий. Следва величествената Лоджия на Купидон и Психея. Рафаело я проектира така, че да изглежда като лятна беседка, увита от пълзящи растения с цветя и плодове. Живописта в по-голямата си част е на неговите ученици.
От разглеждането на тавана може да ви се схване вратът, но си заслужава — фреските „Сватбата на Купидон и Психея“ и „Съветът на боговете“ буквално спират дъха. В ъгъла вдясно от вратата е фреската „Трите грации“. Грацията с гръб към нас вероятно е любовницата на Киджи, нарисувана лично от самия Рафаело. Люнетите показват различните етапи от бурните отношения между Психея и ревнивата Венера.
Горният етаж е също толкова вълнуващ. В „Залата на гледките“ Перуци се опира на пейзажите и градските изгледи като Портата на Септимий, акведукта и камбанарията на „Богородица в Трастевере“.
Обърнете внимание на злополучните графити, оставени от мародерстващи войници по време на разграбването на Рим през 1527 г. До нея е малката господарска спалня — величествен взрив от цветове, създаден най-вече от Джовани Антонио Баци, известен като Содома (може би заради своята хомосексуалност).
Сцената на централната стена — „Сватбата на Роксана и Александър“, се смята за шедьовър на Баци. Сцената на стената вдясно — „Семейството на Дарий пред Александър“, не е толкова изпипана; говори се, че художникът не е бил доволен от заплащането. Централната част на лявата стена, „Александър и легендарния му кон Буцефал“, явно е рисувана по-късно от някой друг на мястото на украсеното със скъпоценни камъни легло на Киджи (след смъртта му то било изнесено и празното петно на мястото му трябвало да се запълни). Киджи бил много богат бохем със страстен стремеж да бъде пръв във всичко.
През 1518 г. дал прием в чест на папа Лъв X в конюшнята, украсена съответно за случая. Целта била да засрами семейство Риарио от къщата отсреща, като покаже, че неговата конюшня не отстъпва по елегантност на тяхната столова.
По-късно същата година бил даден прием в покрита беседка на брега на реката. Гостите със сигурност били впечатлени (или ужасени) — след всяко ястие прислужниците изхвърляли сребърните чинии в Тибър. Нищо страшно. Киджи бил опънал мрежи под водата и после си извадил чиниите.