Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
National Geographic Traveler: Rome, Second Edition, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
Оценка
5 (× 1 глас)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2019)

Издание:

Автор: Сари Гилбърт; Майкъл Броуз

Заглавие: Пътеводител Рим

Преводач: Надя Тодорова

Година на превод: 2009

Език, от който е преведено: английски

Издание: първо

Издател: Егмонт България

Град на издателя: София

Година на издаване: 2009

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: Американска

Печатница: „Лито Балкан“ АД, София

Редактор: Вихра Василева

Консултант: Нева Мичева

Коректор: Мариана Пиронкова

ISBN: 978-954-27-0324-2

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/9316

История

  1. — Добавяне

Арката на Константин

Туристическа информация

Карта 2

Между ул. „Сан Грегорио“ и пл. „Колосео“

Автобуси: СВ, 60, 75, 81, 85, 87, 175, 628

Трамвай: 3

Метро: Линия В (Colosseo)

44_arka_konstantin.jpgКонстантин построява тази арка, за да отбележи десетата година от управлението си. Арката е поставена в края на Триумфалната алея, по която са преминавали триумфалните шествия.

Константин често е наричан първи император християнин, но на арката, построена в негова чест през 315 г. сл.Хр., няма да намерите нито един християнски образ. Тя е впечатляваща и доста се различава от останалите.

По-голямата част от украсата на арката е взета от сгради, построени от предишни императори, и подсказва, че римското изкуство навлиза в период на упадък. Осемте правоъгълни релефа от двете страни на горната част са украсявали съоръжение, посветено на Марк Аврелий (161–180 г. сл.Хр.), а портретът на императора е преправен, за да прилича на Константин.

Съдържанието на трите други релефа от същата поредица (сега в Капитолийските музеи) ясно показва император Марк Аврелий. Кръглите медальони върху страничните арки (по четири от всяка страна) също са взети от другаде.

Ловните сцени и сцените с жертвоприношения са от първата половина на II век и по време съвпадат не с управлението на Константин, а с управлението на Адриан. Осемте скулптури на варвари върху колоните (тези с панталоните, разбира се!) също са чужди. Четирите квадратни фриза от двете страни под споменатите по-горе медальони са направени специално за тази арка.

Внимание заслужава и фризът от южната страна над лявата арка. На него е изобразено как Константин и неговата армия обсаждат град Верона. Перспектива изобщо няма, а фигурата на центуриона (стотника), който се катери по стената, прилича на джудже.

Сравнете пропорциите на тялото в този релеф с релефа отгоре, направен около 180 години по-рано.