Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- National Geographic Traveler: Rome, Second Edition, 2006 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Надя Тодорова, 2009 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 5 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2019)
Издание:
Автор: Сари Гилбърт; Майкъл Броуз
Заглавие: Пътеводител Рим
Преводач: Надя Тодорова
Година на превод: 2009
Език, от който е преведено: английски
Издание: първо
Издател: Егмонт България
Град на издателя: София
Година на издаване: 2009
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: Американска
Печатница: „Лито Балкан“ АД, София
Редактор: Вихра Василева
Консултант: Нева Мичева
Коректор: Мариана Пиронкова
ISBN: 978-954-27-0324-2
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/9316
История
- — Добавяне
Галерия „Боргезе“
Туристическа информация
Карта 6
пл. „Шипионе Боргезе“
тел. 0632810 (v)
Затв. — пон. Изисква се предварително записване
$$ Аудио екскурзовод: $.
Ежедневни обиколки на английски: $
Автобуси: 38, 52, 63, 80, 86,88, 92, 116,
217, 360, 495, 910
Кардинал Шипионе Боргезе живеел в центъра на Рим в разкошния си градски дворец на пл. „Фонтанела Боргезе“, ала в началото на XVII в. си построил „казина“ (къщурка) в обширното си имение на края на града. В нея била подредена огромната колекция на семейството от скулптури, тук идвали и на излети. През 1807 г. Наполеон Бонапарт принудил зет си Камило, потомък на Шипионе, да отстъпи на Лувъра голяма част от колекцията (374 произведения). По-късно обаче колекцията била попълнена с разкопки в земите на семейството и различни откупки. През 1891 г. семейната колекция от живописни платна също била преместена във вилата, а през 1902 г. финансови затруднения принудили княз Паоло да продаде вилата и парка на държавата.
През XVIII в. триетажната вила е реконструирана, а преди години е ремонтирана. Сега фасадата й с двете еднакви кули от двете страни и колонадата в средата блести в искрящо бяло. Двойната стълба нарочно имитира проектирания от Микеланджело вход към Сенаторския дворец, разположен на Капитолия. По фасадата има декоративни ниши и гипсови орнаменти.
Вътрешната украса на вилата също е от XVIII в. и ако отвън тя е привлекателна, то вътре е направо забележителна — за вниманието ни се борят рисувани тавани, разкошни тапети, украса от изкуствен мрамор, порфирени камини, позлатени гипсови орнаменти, мраморен под и великолепни произведения на изкуството. Всяка зала е подчинена на една тема, украсата на тавана и изложените скулптури и картини по стените са в съзвучие, затова не забравяйте да поглеждате нагоре. Би било добре да си купите книжка или касета с беседа от книжарницата в мазето.
Скулптурната колекция на приземния етаж съдържа някои от най-известните произведения в света. Преди да се изгубите сред тези удоволствия, обърнете внимание на изкопаните от семейните земи римски подови мозайки от IV в., изложени във входната зала. Те изобразяват завладяващи с реализма си сцени на гладиаторски бой. При портретите върху мозайката са написани имената на гладиаторите. Отбелязаните с Θ — първата буква от гръцката дума „танатос“ („смърт“) — са получили палец надолу и са били убити. Стенописите върху арките изобразяват победата на римляните над настъпващите гали.
В Зала I се намира мраморната статуя на Паолина Боргезе (Полин Бонапарт), сестрата на Наполеон. Тя лежи полугола на нещо като шезлонг. Говори се, че съпругът й, принц Камило, бил възмутен от нейната нескромност и години наред пазел скулптурата под ключ.
Тук са и три изключителни скулптури от Бернини. И трите са изваяни, когато римският гений е бил около 25-годишен. В Зала II ще намерите „Давид“ (ок. 1624), който се подготвя да стреля с прашката срещу противника си.
Съсредоточеното лице на младия герой е автопортрет на скулптора. В Зала III е поставена композицията „Аполон и Дафне“ (1622–1625) — младата нимфа напразно се опитва да избяга от бога. Същата сцена е нарисувана и на тавана. Ръцете и краката на Дафне са започнали да се превръщат в лаврово дърво. Чувственото движение на двете преплетени тела показва способността на автора да предаде текстурата на кожата и косата. Друга негова творба — „Отвличането на Прозерпина“ (ок. 1622), в следващата зала показва същите невероятни умения. Обърнете внимание как пръстите на Плутон се впиват в бедрото на богинята.
Последната зала на този етаж — VIII, е забележителна по-скоро с живописните си платна, отколкото със скулптурите. Тук са показани няколко невероятни творби на Караваджо — „Св. Йероним“ (1605), „Давид с главата на Голиат“ (1609–1610) и „Богородица с конярите“, наричана понякога „Богородица със змията“. „Болният Бакхус“ (1593) е автопортрет. " Богородица с конярите" е свалена от един от важните олтари в „Св. Петър“ почти веднага, след като е поставена, защото е сметната за богохулна.
Горният етаж е подходящо място да хвърлите един поглед на градината зад сградата. Освен това тук се намира Художествената галерия, или Пинакотеката. Чудесните картини следват една след друга. Представени са някои от най-известните художници в западноевропейската живопис — Белини, Брондзино, Кореджо, Кранах, Доменикино, Фра Бартоломео, Ланфранко, Лоренцо Лото, Пинтурикио, Рафаело, Рени, Рубенс, Тициан и Веронезе.
Зала IX е особено вълнуваща заради „Богородица с Младенеца, св. Йоан и Ангелите“ (ок. 1488) на Ботичели, „Портрет на млада жена с еднорог“ на Рафаело, рисувана през 1506 г., както и много известната му „Свалянето от кръста“ (1507) и още съкровища. В следващата Зала X се намира интересната картина „Младият св. Йоан Кръстител“ (1525) от Брондзино. Обърнете внимание на тавана. Темата на изображенията е Херкулес, но успоредно с митологичните сцени върви и великолепен геометричен орнамент. Позлатените орли и дракони са символи на семейство Боргезе.
Зала XIV заслужава особено внимание. Тук има още няколко творби на Бернини, включително и два автопортрета, бюстове на неговия покровител — Шипионе Боргезе, и величествен макет на останала неизработена статуя на Краля Слънце Луи XIV от теракота. В Зала XIX е показана известната картина на Доменикино „Кумската сибила“ в целия й източен блясък, както и неговата „Диана“ (1616–1617). Картината на Федерико Барочи „Бягството на Еней от Троя“ (1598) подсказва на Шипионе Боргезе да поръча на Бернини голямата мраморна група, поставена днес в Зала VI на първия етаж. В Зала XX има няколко платна на Тициан, сред тях е и възхитително красивата „Земната и небесната любов“.
Как се влиза в галерия „Боргезе“?
Влизането в галерия „Боргезе“ е по-сложно, отколкото в другите музеи. Първо, имате само два часа да разгледате музея. Второ, ако носите нещо със себе си, включително и ръчна чанта, отивайте направо към гардероба — от входа ще ви упътят натам.