Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
National Geographic Traveler: Paris, 3rd Edition, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
  • Няма
Характеристика
  • Няма
Оценка
5 (× 3 гласа)

Информация

Сканиране, Корекция, Форматиране
analda (2020)

Издание:

Автор: Лайза Дейвидсън , Елизабет Ейър

Заглавие: Пътеводител Париж

Преводач: Юлия Чернева

Година на превод: 2011

Език, от който е преведено: английски

Издател: Егмонт България

Град на издателя: София

Година на издаване: 2013

Тип: научнопопулярен текст

Националност: американска

Печатница: „Лито Балкан“ АД, София

Редактор: Петя Дочева

Коректор: Петя Дочева

ISBN: 978-954-27-0219-1

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/11783

История

  1. — Добавяне

Операта „Гарние“

Днес в „Гарние“, построена по времето на Наполеон III, се играе главно балет, а оперни спектакли се поставят предимно в операта „Париж-Бастилията“ След като през 1858 г. Фелис Орсини се проваля с покушението срещу Наполеон III недалеч от тясната уличка „Сал Льопелтие“, императорът премества операта на по-безопасно и открито място. Измежду повече от 170 кандидати е избран архитектът Шарл Гарние, който намира решение как да построи сградата върху езеро. Ако се вярва на мълвата, чешмите и локвите в приземието са вдъхновили Фантомът на операта.

93_garnie.jpgПретрупаният стил на операта „Гарние“ е типичен за епохата на Наполеон III.

Операта „Гарние“

Карта 12

Пл. „Опера“

Туристическа информация, музей:

тел. 01 40 01 22 63

Билети и резервации (от чужбина):

тел. 01 72 29 35 35

Затв. за посещения в дни,

когато има матинета или други прояви

Обиколки с екскурзовод само по предварителна заявка.

цена билет €€€ (за обиколка)

Метро: Opera

www.opera-de-paris.fr

Въпреки че през 1861 г. Осман одобрява проекта на Гарние, императрица Евгения негодува — „Какъв е този стил“? Това не е никакъв стил, нито е гръцки, нито е „Луи XVI“. Твърди се, че Гарние й отговаря така: „Тези стилове са изживели времето си. Това е стил «Наполеон» III, заради него ли негодувате?“

Операта наистина олицетворява стила „Наполеон III“ еклектичен и прекалено пищен. Куполът на сградата е увенчан със статуя на Аполон и статуи на музиката и танца, включително копие на „Танца“ на Карпо. Скулптурата с вакханалиите вдясно от входа е заклеймена като „долна сатурналия“ и „обида за обществения морал“ (днес оригиналът е в музея „Орсе“). От павилиона на императора на ул. „Скриб“, където навремето е имало наклонена площадка, така че кралят да влиза от каляската си направо в кралската ложа, се стига до музей на декорите и партитурите.

Вътре операта е изпълнена с варак, скъпоценни камъни, стенописи, мрамор; фоайето и стълбището са величествени. В залата с пет балкона има само 2131 места, затова пък огромната сцена побира 450 изпълнители. Таванът, изписан през 1964 г. от Шагал, се вижда само когато няма репетиции и представления.

В магазина към операта на доста висока цена се продава мед от пчелините по покрива.