Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- National Geographic Traveler: Paris, 3rd Edition, 2011 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Юлия Чернева, 2011 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5 (× 3 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, Корекция, Форматиране
- analda (2020)
Издание:
Автор: Лайза Дейвидсън , Елизабет Ейър
Заглавие: Пътеводител Париж
Преводач: Юлия Чернева
Година на превод: 2011
Език, от който е преведено: английски
Издател: Егмонт България
Град на издателя: София
Година на издаване: 2013
Тип: научнопопулярен текст
Националност: американска
Печатница: „Лито Балкан“ АД, София
Редактор: Петя Дочева
Коректор: Петя Дочева
ISBN: 978-954-27-0219-1
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/11783
История
- — Добавяне
Сен Шапел
Истинска перла в сърцето на Париж, Сен Шапел (St. Chapelle) е великолепен образец на късно готическия стил и по всеобщо мнение — шедьовър на архитектурата и стъклописа.
Този великолепен параклис е построен по заповед на Луи Свети (крал Луи IX) само за шест години, от 1242 до 1248 г., и като цяло се смята, че е дело на Пиер дьо Монтрьой (поч. 1267). Всъщност представлява огромна мощехранителница, приютила Христовия трънен венец, който през 1239 г. Луи купува от император Балдуин II в Константинопол.
Макар безспорно да е бил вярващ (27 години след смъртта му е канонизиран за светец), Луи издига Сен Шапел и от политически подбуди. Той е едва на 12 години, когато умира баща му, Луи VIII. Докато навърши пълнолетие, като регент управлява майка му, Бланка Кастилска. Правото му да се качи на престола се оспорва и във времена, когато се смята, че кралете управляват по Божията воля. Тръненият венец, най-почитаната религиозна реликва, е мощен символ за претенциите на Луи към престола.
Въпреки че не е признат официално от Ватикана, венецът е изключително значима реликва и струва три пъти по-скъпо от строежа на Сен Шапел. Донесен е във Франция и е положен в параклиса във великолепна мощехранителница, изчезнала по време на Френската революция. Впрочем повечето реликви са спасени и днес се пазят в съкровищницата на Парижката Св. Богородица.
Сен Шапел
Карта 1
Бул. „Пале“ 4, остров Сите
тел. 01 53 40 60 80
Затв. — 13 — 14 ч. 1 ян.,
1 май, 25 дек.
цена билет €€
Метро: Cite, St. Michel, Chatelet
www.monum.fr
Долен параклис
Красивият параклис е разделен на две равнища — тъмният, богато украсен долен параклис, предназначен за царедворците и прислугата в двореца, и изумителният горен параклис, използван изключително от кралското семейство, гостуващи сановници и държавни глави. Витражите в долния параклис — в ярки сини и червени цветове — са от XIX в., когато се правят опити да се пресъздаде първоначалната средновековна украса. Прозорците са малки, тъй като долният параклис крепи горния. За съжаление надгробните камъни от XIV-XV в. по пода почти са се изтъркали от многобройните посетители, които възлизат на близо 900 000 годишно.
Горен параклис
Когато влезеш в горния параклис, направо ти спира дъхът. Пъстрите витражи сияят от светлината, проникваща през високите 15 м прозорци. Петнайсетте прозореца със стъклописи са най-старите в Париж и две трети от тях са от XIII в.
На тях са изобразени над 1100 сцени. С изключение на трите прозореца зад олтара (Св. Йоан Евангелист, Страстите Христови и Св. Йоан Кръстител) и на прозореца вдясно при входа (върху който е изобразена историята на реликвите), по всички останали са представени старозаветни сцени.
Като стил прозорецът с розетата напълно се различава от останалите. Розетата е изработена през 1485 г. (два века след другите прозорци) и на нея ще видите сцената „Апокалипсис“. Би било добре да носите бинокъл, за да разгледате горните прозорци.
По време на Френската революция, когато църквата е осквернена, витражите се запазват като по чудо. В продължение на 35 години, от 1802 до 1837 г., параклисът служи за архив — долните части (4,5 м) на прозорците са отстранени и край стените са сложени шкафове с височина 7,5 м. Тези части са изработени отново като точно копие на оригиналите, но неминуемо са допуснати и грешки.
Витражи
През Средновековието, както и днес, църковните водачи са натоварени и с религиозната просвета. През златния век на стъклописа — XII-XHI в. — майсторите предават знанията си чрез скулптурните изображения и витражите. Прозорците с цветно стъкло са като огромни книги с картини, от които хората, най-често неуки, могат да „прочетат“ библейските разкази. Сцените трябва да се разчитат от ляво на дясно и от долу нагоре.
Стъклописи е имало още в дълбока древност; известно е, че римляните поставят цветни стъкла в баните си и изработват вази и чаши от същия материал. Техниката, при която се съчетават цветно стъкло и олово, се появява по-късно. Витражите не са съществен елемент в романската архитектура; с появата на кръстатите сводове в готическия стил строителите успяват да оставят големи пространства между колоните, които се запълват с високи прозорци със стъклописи.
Основният начин за изработването на витражите не се променя особено — цветното и прозрачното стъкло се изрязват според определен рисунък, след което се боядисват с железен оксид и се пекат в пещ. Накрая парчетата се съединявате оловни рамки.
През XII-XIII в. се използват малко цветове; стъкларите разполагат едно до друго ярките червени и сините парчета, за да постигнат многообразие от цветове както при скъпоценните камъни и да създадат неповторим стил, какъвто ще видите в много готически църкви. В средата на XV в. майсторите на витражи започват да подражават на стенописите и кавалетната живопис, като извайват формите и се стремят да постигнат въздействието на триизмерното изображение. Стъклото пак е красиво, но губи от своята същност — вече не пропуска светлината и се превръща в подобие на полупрозрачна репродукция на платно върху стъкло.
Скулптурите
Скулптурите в Сен Шапел изобразяват дванайсетте апостоли, духовните стълбове на Църквата; поставени са върху колоните, които крепят постройката. Двете ниши отстрани на параклиса са запазени за изображенията на крал Луи (вляво) и майка му (вдясно). Жената на Луи — кралица Маргарита, която вероятно е седяла до съпруга си, е засенчена от свекърва си. Кралят е влизал през главния вход, водещ право в покоите в Консиержри.
ПОДСКАЗАНО:
Непременно посетете параклиса „Сен Шапел“ в слънчев ден, когато светлината струи през витражите.
ПРЕЖИВЯВАНЕ: Известни и малко познати места
Разходката по улиците на Париж винаги е вълнуваща. Можете да попаднете на средновековна кула в някоя странична уличка или на очарователно площадче със стар фонтан. Още по-интересни са множеството туристически обиколки на града, които позволяват да следвате интересите си и да се възползвате от експертните знания на екскурзоводите.
Разходките из главните забележителности
(www.paris-walks.com) предлагат редовни обиколки из много парижки квартали. Всеки понеделник от март до ноември обиколката обхваща Сите и катедралата „Парижката Св. Богородица“. Туристите се научават да „разчитат“ историите, запечатани в средновековния камък, и обсъждат как е била построена катедралата. Разходката включва и стари странични улички, Цветния пазар, градини, скрити вътрешни дворове и Мемориала на депортираните на островите.
Други обиколки обхващат главните забележителности и теми, вариращи от Маре и Монмартър, до Френската революция и Париж на Хемингуей.
Парижки перспективи
(www.parisperspectives.com) предлагат сходни обиколки с определени теми, сред които „Изгубеното поколение на Хемингуей: Латинският квартал“, и поглед към града — „Синагоги и еврейската история в Маре“ и „Отрова и страст: Културата в Маре през XVII в.“ Обиколките води с голямо въодушевление американката Памела Грант, която е завършила история на изкуството и е издържала трудния изпит за френски национален екскурзовод, провеждан от френското правителство.
Африкански и афроамерикански забележителности
Обиколки по специални интереси, които ще ви отведат на малко известни места, предлага „Духовна разходка“ (www.walkingthespirit.com) с посещения на места, свързани с историята и живота на афроамериканците и африканците в Париж. Можете да видите театъра, в който Жозефин Бейкър е смайвала французите, сградата, в която е живял Джеймс Болдуин, или кафенето, където е писал Ричард Райт. Други обиколки включват пазарите за храни в Малката Африка.
ПОДСКАЗАНО:
Разходете се по Виадукта на изкуствата (бул. „Домеснил“ 1–129). В сводовете под виадукта се помещават ателиета.
Обиколки „Шифърът на Леонардо“
След публикуването на Шифърът на Леонардо туристите много искат да видят „Линията на розата“ в „Сен Сюлпис“, обърнатата пирамида в „Карусел дю Лувър“ и други места, свързани с романа. Класически обиколки (www.classicwalksparis.com) също предлагат разходка „Шифърът на Леонардо“, както и много други, сред които „Втората световна война“, обиколка с велосипеди и обиколка Segway.
За лакомниците „Контекст Травъл“
(www.context-travel.com/ city/Paris/all_ walking_ tours) предлага богат избор от обиколки с конкретни теми — шоколад, парижките художествени галерии, парковете на Париж, центъра „Помпиду“, включително и по поръчка, за да задоволи интересите на туристите. За любителите на храната „От батетата до бистрото: Кулинарните традиции на Париж“ води малки групи в луксозни парижки магазини за шоколад, подправки, багети, сирена, вино, месо и други.
Бягане за здраве
Любителите на джогинга, които не знаят къде да тичат в града или искат да съчетаят две неща в едно и да разгледат забележителностите, докато тичат, ще оценят „Бегачна обиколка на Париж“ (www.parisrunningtour.com). Туристите са придружени от треньор, който е опитен бегач и умее да избира живописни райони като канала „Сен-Мартен“ или левия бряг на Сена с пробези с различно ниво на трудност.