Метаданни
Данни
- Серия
- Криминален инспектор Юна Лина (4)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Sandmannen, 2012 (Пълни авторски права)
- Превод от шведски
- Антоанета Дончева-Стаматова, 2019 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,1 (× 7 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Автор: Ларш Кеплер
Заглавие: Пясъчния човек
Преводач: Антоанета Дончева-Стаматова
Година на превод: 2019
Език, от който е преведено: английски
Издание: първо
Издател: Enthusiast
Град на издателя: София
Година на издаване: 2019
Тип: роман (не е указано)
Националност: шведска
Печатница: Алианс Принт
Излязла от печат: 24.06.2019 г.
Отговорен редактор: Мария Чунчева
Редактор: Райчо Ангелов
Коректор: Людмила Стефанова
ISBN: 978-619-164-299-1
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/11463
История
- — Добавяне
8
Рейдар Фрост пресушава чашата си с вино, оставя я на масата и затваря очи. Един от гостите ръкопляска. Облечена в синята си рокля, Вероника застава с лице към ъгъла, закрива очи с ръце и започва да брои.
Гостите се пръсват във всички посоки и многобройните стаи на имението се изпълват с шума от стъпките им, със смях и глъч.
Правилата на играта изискват да се придържат към наземния етаж, но Рейдар се изправя бавно на крака, насочва се към тайната вратичка и се вмъква в служебния проход. Изкачва внимателно тясното стълбище, отваря другата тайна вратичка в горния край и влиза в частните помещения на огромната къща.
Знае, че е опасно да остава сам, но въпреки това тръгва през стаите.
Във всяка следваща стая затваря вратата зад гърба си, докато не достига до галерията в далечния край.
Покрай една от стените са подредени кашоните с играчките и дрехите на децата. Един от тях е отворен и от него се подава бледозелен лазерен пистолет.
В този момент откъм долния етаж до него достига приглушеният от пода и стените глас на Вероника:
— Сто! Готови или не, аз тръгвам!
Той се заглежда през прозорците към полята и оградените ливади. В далечината се забелязва алеята с брезите, която свързва неговото имение Рокста с главния път.
Рейдар придръпва един фотьойл и мята на него сакото си. Усеща колко е пиян едва в мига, в който се навежда, за да вдигне въжето от старата люлка с гумата от камион, което беше донесъл.
Във въздуха се носи прах.
Той присяда и вперва поглед в лъча светлина, който играе по тавана.
Откъм долния етаж се носят приглушените викове и смях на гостите. Рейдар затваря очи за няколко секунди и се отдава на спомените си за децата, за малките им прекрасни личица, за крехките им рамене и ръце.
Достатъчно му е само да се заслуша, за да чуе пискливите им гласчета и чевръстите им стъпки по пода — този спомен е като топъл летен бриз за душата му, но когато отминава, го оставя отново безутешен и пуст.
„Честит рожден ден, Микаел!“ — казва си Рейдар.
Ръцете му треперят толкова силно, че не може да завърже примката на въжето. Застива на място, опитва се да успокои дишането си, а после продължава започнатото.
Точно в този момент на една от вратите се чува чукане.
Той изчаква няколко секунди, после пуска въжето, изправя се и грабва сакото си.
— Рейдар? — чува се нежен женски глас.
Това е Вероника. Сигурно е надничала между пръстите си по време на броенето и го е видяла да изчезва в тайния проход. Сега тя отваря една по една вратите на преходните стаи и с всяка следваща секунда гласът й приближава все повече.
Рейдар угася лампите и излиза от детската стая. Затваря вратата зад гърба си и влиза в следващата.
Вероника се приближава към него с чаша шампанско в ръка. От тъмните й, замаяни от алкохола, очи се излъчва топло сияние.
Тя е висока и слаба, а момчешката прическа на черната й коса й стои много добре.
Вероника Климт е литературният агент на Рейдар. Той може и да не беше написал нищо през последните тринайсет години, но трите романа, които беше сътворил преди това, и до днес продължаваха да осигуряват повече от прилични доходи и на двамата.
Откъм трапезарията под тях се чува музика. Рейдар спира до канапето и прокарва пръсти през посребрената си коса.
— Спасила си малко от шампанското и за мен, а? — пита, докато присяда.
— Всъщност не — отговаря Вероника, като му подава наполовина празната си чаша.
— Обади се съпругът ти — казва Рейдар. — Смята, че е крайно време да се прибереш у дома.
— Не искам да се прибирам. Искам да се разведа и…
— Не трябва! — прекъсва я той.
— Защо говориш такива неща?
— Защото не искам да си въобразяваш, че имаш бъдеще с мен! — отговаря той.
— Не си въобразявам — прошепва тя.
Той изпразва чашата на един дъх, затваря очи и усеща как главата му се люшва. Вече е повече от пиян.
— Изглеждаше тъжен и се притесних — обажда се Вероника.
— Никога не съм бил по-добре! — срязва я Рейдар.
Долу гостите се смеят с глас и надуват толкова силно музиката, че ритъмът започва да се усеща в пода.
— Хората сигурно вече се чудят къде си — прошепва Вероника.
— Тогава да слезем и да обърнем имението с краката нагоре — отвръща той с крива усмивка.
От седем години насам Рейдар прави всичко възможно никога да не остава без гости. Разполага с огромен кръг приятели и познати. Понякога организира шумни купони в цялата къща, други път предпочита по-интимни вечери. В някои дни обаче е непоносимо трудно, особено на рождените дни на децата. Той отлично си дава сметка, че без хора около него, най-вече през тези дни, скръбта много лесно би надделяла над разума му.