Метаданни
Данни
- Серия
- Световните цивилизации. История и култура (1)
- Включено в книгата
-
Световните цивилизации. История и култура. Том първи
Зората на историята. Светът през Класическата епоха - Оригинално заглавие
- World civilizations. Their history and their culture, Volime 1, 1955 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Владимир Атанасов, 1998 (Пълни авторски права)
- Форма
- Историография
- Жанр
- Характеристика
-
- Античност
- Африка
- Древен Египет
- Древен Изток
- Древен Рим
- Древна Месопотамия
- Индия
- Китай
- Праисторически времена
- Япония
- Оценка
- 4,9 (× 8 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Филип Лий Ралф; Робърт Е. Лернър; Стендиш Мийчъм; Алън Т. Ууд; Ричард У. Хъл; Едуард Макнал Бърнс
Заглавие: Световните цивилизации. История и култура.
Преводач: Владимир Атанасов
Година на превод: 1998
Език, от който е преведено: английски
Издание: първо
Издател: „Абагар Паблишинг“ ООД
Град на издателя: София
Година на издаване: 1998
Тип: Историография
Националност: английска
Печатница: „Полипринт“ ЕАД, Враца
Редактор: Илия Илиев
Коректор: Анели Векилска
ISBN: 954-584-229-6 (т.1)
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15115
История
- — Добавяне
Римското право
Ранно развитие на римското право
Общоприето е схващането, че едно от най-важните наследства, оставени от римляните на последвалите ги култури, е римската правна система. Тя била резултат от постепенно развитие, което започнало около издаването на Дванадесетте таблици към 450 г. пр.Хр. В следващите векове от епохата на републиката законът на Дванадесетте таблици се трансформирал от натрупването на нови прецеденти и принципи. Те произтичали от различни източници: промени в обичаите, ученията на стоиците, съдебните решения, но най-вече от указите на преторите, магистрати, които имали правомощията да определят и тълкуват закона в даден процес и дават указания на съдиите.
Римското право по време на принципата; великите юристи
Римското право достигнало своето най-голямо развитие по време на принципата. Отчасти това се дължало на разширената юрисдикция на закона над живота и собствеността на чужденци извън страната им, както и над жителите на Италия. Основна причина обаче бил фактът, че Август и неговите наследници дали право на отделни изтъкнати юристи да излагат мнение по правни въпроси за делата в процеса на съдебното производство. Най-известните сред тези мъже били Гай, Улпий, Папиний и Павел. Макар че повечето от тях заемали високи съдебни постове, те се сдобили с репутацията си главно като прависти и автори на правна литература. Тълкуванията на тези юристи въплъщавали науката и философията на правото и били приети за основа на римската юриспруденция.
Трите направления на римското право
В своето развитие, под влиянието на юристите римското право се състояло от три големи клона или направления: гражданско право, право на народите и естествено право. Гражданското право било правото на Рим и неговите граждани. Като такова то съществувало както в писан, така и в неписан вид. То включвало решенията на Сената, постановленията на принцепсите, указите на преторите, както и някои древни обичаи, прилагани със закон. Правото на народите било валидно за всички хора, независимо от националната им принадлежност. С това право се разрешавало робството, частната собственост върху имоти и се определяли принципите за покупка и продажба, съдружие и договор. То не стояло над гражданското право, а го допълвало, специално в приложението към чуждестранните жители на империята.
Естественото право
Най-интересното и в много отношения най-важното направление на римското право било естественото право, продукт не на съдебната практика, а на философията. Стоиците развили идеята за рационален ред в природата, който е въплъщение на справедливостта и правото. Те твърдели, че всички са равни по природа и че имат известни основни права, които правителствата не могат да погазват. Бащата на естественото право като юридически принцип обаче бил не някой от гръцките стоици, а Цицерон. Той заявил, че „истинският закон е здравият разум, съзвучен с природата, разпръснат сред всички хора, постоянен, вечен. Да се прокарват актове в нарушение на този закон, се забранява от религията, той не може да бъде отменян дори частично, и ние нямаме властта било чрез Сената или чрез народа да се освободим от него“. Този закон стои над самата държава и всеки владетел, който се опълчва срещу него, неизменно се превръща в тиранин. Повечето от великите юристи поддържали схващания за естественото право, сходни с тези на философите. Макар че юристите не гледали на това право като на автоматичен ограничител на гражданския закон, те го считали за идеал, с който трябва да бъдат съобразявани всички закони и укази на хората. Развитието на идеята за абстрактна справедливост като правен принцип било едно от най-благородните постижения на римската цивилизация.