Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
L’ABCdaire du musée du Louvre, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,5 (× 2 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Брижит Говиньон

Заглавие: Музей Лувър

Преводач: Елена Константинова

Година на превод: 2003

Език, от който е преведено: френски

Издание: първо

Издател: „Унискорп“,

Град на издателя: София

Година на издаване: 2003

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: френска

Печатница: „Унискорп“ ООД

Редактор: Теменужка Петрова

ISBN: 954-8456-48-6

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325

История

  1. — Добавяне

Психея

71_psiheja.jpgАнтонио Канова, Психея, върната към живот от целувката на Амур (детайл), 1793 г. Мрамор, височина 1,55 м.

Психея вдишва от магическа фиала, потъва в смъртен сън, докато целувката на Амур не я събужда. Лек живителен полъх пренася младата богиня в обятията на онзи, когото обича.

Антонио Канова (1757–1822) прибягва до идеалното равновесие на пирамидалната композиция, за да пресъздаде този прелестен миг и подчертае красотата и нежността, които свързват младите богове. Чистотата на белия мрамор и съвършенството на изпълнението придават на това скулптурно ваяние изтънчена елегантност, мека и фина чувственост. Скулптурната група е предназначена за английски ценител, но е откупена от Йоаким Мюра за замъка му Вилие в Ньойи. По-късно творецът създава нова версия, днес в Ермитажа в Санкт Петербург.

Скулптор и живописец, Канова получава художествена подготовка във Венеция, после отива в Рим, където с увлечение изучава античността, а техниката на голото тяло овладява във Френската академия. Творецът общува с артисти от различни националности, които разпростират влиянието си във Вечния град, и успехът му не закъснява. Скулптурата Тезей, побеждаващ Минотавъра, е вдъхновена от античните образци и му носи многобройни официални поръчки. Автор е на надгробни стели, на алегорични паметници и се откроява с митологичните си произведения, като Психея (в Лувъра), за които съвременниците му го даряват с възхитата си. Признат е за майстор на неокласицизма в скулптурата.

Наполеон I го кани в Париж, където Канова сътворява статуята колос Императорът, държащ Победата. Тогава той е един от последните художници, утвърждаващи първенството на италианското изкуство в Европа.