Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
L’ABCdaire du musée du Louvre, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,5 (× 2 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Брижит Говиньон

Заглавие: Музей Лувър

Преводач: Елена Константинова

Година на превод: 2003

Език, от който е преведено: френски

Издание: първо

Издател: „Унискорп“,

Град на издателя: София

Година на издаване: 2003

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: френска

Печатница: „Унискорп“ ООД

Редактор: Теменужка Петрова

ISBN: 954-8456-48-6

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325

История

  1. — Добавяне

Енгр

56_engr.jpgЖан Огюст Доминик Енгр, Турска баня, 1862. Маслени бои върху платно върху дърво, диаметър 1,08 м.

Младият Жан Огюст Доминик Енгр (1780–1867) усвоява твърде рано рисуването при своя баща, който е художник и ваятел. През 1791 г. влиза в Кралската академия в Тулуза.

На седемнайсетгодишна възраст отива в Париж, където е приет в ателието на Жак Луи Давид. През 1801 г. спечелва наградата на Рим и получава първите си поръчки. Пет години по-късно заминава за Вечния град, вдъхновява се от стенописите на Рафаел в станците на Ватикана и сътворява голи тела и портрети, чиито анатомични деформации вече утвърждават първенството на рисунката.

Картината му Юпитер и Тетида (1811) е изпратена в Париж и предизвиква подигравки. Живописецът страда от неразбирането на произведенията си. Най-после му възлагат платното „Обетът на Луи XIII“ — краля се моли, сведен пред Мадоната с младенеца. На Салона от 1824 г. публиката посреща с възторг тази творба, която носи отпечатъка на спомена за мадоните на Рафаел и се явява връх в класицистичното изкуство.

Енгр се прибира в Париж и отваря ателие — създава Апотеоз на Омир за таван в Лувъра, а през 1832 г. се връща към портрета с един шедьовър — Луи-Франсоа Бертен. Властният и внушителен образ на този патрон на пресата (основател на в. Журнал де деба) прераства в символ на възхождащата либерална буржоазия. През 1834 г. Енгр приема поста директор на вила „Медичи“ в Рим и остава там в продължение на седем години.

Отново в Париж, той работи върху мащабни стенни пана за замъка в Дампиер и за залите на Отел дьо Вил, където избира да представи „Апотеоз на Наполеон I“. Влага цялото си въображение в една творба с голи тела — Турска баня, шедьовър от последните му години.