Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
L’ABCdaire du musée du Louvre, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,5 (× 2 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Брижит Говиньон

Заглавие: Музей Лувър

Преводач: Елена Константинова

Година на превод: 2003

Език, от който е преведено: френски

Издание: първо

Издател: „Унискорп“,

Град на издателя: София

Година на издаване: 2003

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: френска

Печатница: „Унискорп“ ООД

Редактор: Теменужка Петрова

ISBN: 954-8456-48-6

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325

История

  1. — Добавяне

Квадратен двор

Когато през 1528 г. Франсоа I решава да преобрази все още готическия Лувър в ренесансов дворец, централният двор е освободен от донжона, който закрива светлината. Ренесансовата фасада на най-старото крило на ансамбъла (югозападното) е започната през 1546 г. и е завършена при Анри II. Това крило носи името на архитекта си Пиер Леско (1515–1578) и е истински образец на архитектурата на френския ренесанс. То е декорирано от скулптора Жан Гужон (станал известен през 1540–1563 г.) с релефни фигури — своеобразен химн в чест на суверена. На юг крилото, разположено под ъгъл, е свързано с предишното посредством Кралския павилион.

37_ljomersie.jpgЛувъра, външен изглед от павилиона „Л’Орлож“, архитект Жак Льомерсие, 1624–1640 г.

Квадратният двор е замислен от Анри IV и осъществен при управлението на Луи XIII и Луи XIV. През 1639 г. архитект Жак Льомерсие удължава западното крило и издига павилиона „Л’Орлож“, симетрично на Кралския павилион, следвайки стила на фасадата „Леско“. Луи Льо Во, архитект на Луи XIV, завършва фасадите на север и юг към двора. На изток се възправя прочутата Колонада.

По онова време Квадратният двор е твърде живописен, защото в центъра му все още има „бараки“ (ще изчезнат едва през 1801 г.), а покривите на север са недостроени. Наполеон I поверява на архитектите Шарл Персие и Пиер Фонтен грижата да доведат начинанието докрай и да обединят сградите.

През 1985 г., след разкопките, при които се открива средновековният Лувър и донжонът, дворът е настлан с плочи и в средата е направен кръгъл басейн.