Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
L’ABCdaire du musée du Louvre, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,5 (× 2 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Брижит Говиньон

Заглавие: Музей Лувър

Преводач: Елена Константинова

Година на превод: 2003

Език, от който е преведено: френски

Издание: първо

Издател: „Унискорп“,

Град на издателя: София

Година на издаване: 2003

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: френска

Печатница: „Унискорп“ ООД

Редактор: Теменужка Петрова

ISBN: 954-8456-48-6

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325

История

  1. — Добавяне

Пиета

68_karton.jpgАнгеран Картон (Шаронтон), Пиета от Вилньов-лез-Авиньон, около 1455 г. Маслени бои върху дърво, 1,63 х 2,18 м.

Върху фона на тази голяма картина са изписани на латински словата от Плач Иеремиев, изречени от Светата Дева: „Дано това не сполети всички вас, минаващи по пътя! Погледнете и вижте, има ли болка като моята болка…“ В интерпретацията на темата художникът е обрисувал олицетворение на болката — разтърсващото лице на състрадаващата Богородица, която държи своя мъртъв син в скута си.

Поръчителят на творбата традиционно е изобразен в момент на молитва в предната част на сцената, но изглежда в същия мащаб както свещените персонажи. Несъмнено това е Монтаняк, завърнал се от Светите земи, за което напомня изглед от Йерусалим вляво. Внушителните фигури на Девата, на Мария Магдалина и на свети Йоан, който сваля трънения венец, се открояват на златистия фон. Тялото на Христос, което смъртта е вдървила, стои сякаш прекършено, формите са като изсечени; светлината е строга, сурова, допринасяща за монументалността на картината.

Знае се, че авторът й, Ангеран Картон (Шаронтон), родом от Лан, е в Прованс през 1444 г., където вероятно е отишъл твърде млад. До 1466 г. работи там седем поръчки за големи олтарни композиции. Датата на кончината му остава неизвестна. Художническите умения е овладял навярно в Северна Франция, може би в досег с изкуството на Ян ван Ейк и Рогир ван дер Вайден. Оттук и това влечение към монументалността, примесена с реализма на фламандските майстори.

С Коронацията на Богородица (в музея на Вилньов-лез-Авиньон) и Пиета Картон се очертава като най-бележития представител на Авиньонската школа през XV век.