Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du musée du Louvre, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Брижит Говиньон
Заглавие: Музей Лувър
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: „Унискорп“,
Град на издателя: София
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-48-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325
История
- — Добавяне
Шарден
Жан-Батист Симеон Шарден (1699–1779) гради кариерата си на художник в Париж, между Рю дьо Сен, където е роден, и Лувъра, който обитава през последните две десетилетия от живота си. Овладява занаята в различни ателиета и на двайсет и осем години представя две картини — Риба скат и Бюфет, с които е приет в лоното на Кралската академия за живопис и скулптура. Риба скат извиква всеобщо възхищение и начаса му отваря вратите на авторитетната институция. Скоро той се утвърждава като най-бележития майстор на натюрморта на своята епоха. Бавно и усърдно композира малки платна, в които се подрежда светът без история на предметите, на домакинските съдове, изобразени грижливо и със старание.
Около 1730 г., в духа на холандската традиция от XVII век, започва да рисува жанрови сцени, които илюстрират интимността и всекидневието на домашната му вселена. Тези малки изящни шедьоври високо са оценени в Париж и в европейските кралски дворове. През 1751 г. Луи XV му поръчва картината „Музикална кутия за обучаване на канарчета“, на която млада жена учи канарчето си да пее. Това е една от последните му битови творби. Шарден, „художникът на безмълвния живот“, се връща към жанра, който толкова обича натюрморта.
На седемдесетгодишна възраст създава автопортрети с пастел, в които прозира тънък психологизъм. Умира, заобиколен от безразличието на публика, която отдава своето предпочитание на по-лесно смилаемото изкуство на един Жан-Батист Грьоз или Жозеф Верне.