Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
L’ABCdaire du musée du Louvre, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,5 (× 2 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Брижит Говиньон

Заглавие: Музей Лувър

Преводач: Елена Константинова

Година на превод: 2003

Език, от който е преведено: френски

Издание: първо

Издател: „Унискорп“,

Град на издателя: София

Година на издаване: 2003

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: френска

Печатница: „Унискорп“ ООД

Редактор: Теменужка Петрова

ISBN: 954-8456-48-6

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325

История

  1. — Добавяне

Б. Колекциите през годините

Историята на двореца Лувър, превърнат официално в музей през 1793 г., е преплетена и с историята на неговите художествени колекции, които водят началото си от XII век и оттогава не са престанали да се разрастват.

Първите кралски колекции

Още когато Лувърската крепост наподобява своето изображение от миниатюрата на братя Лимбург в Пребогатия Часослов на херцог Дьо Бери, тя вече е подслонила кралската хазна. През следващото столетие Шарл V съхранява там прекрасната си колекция от ръкописи. Заслугата за първата кралска колекция от живописни произведения принадлежи на Франсоа I, на безпогрешния му избор и на прозорливите откупки. През 1516 г. владетелят кани във Франция Леонардо да Винчи; след смъртта на твореца ще купи прочутата Джоконда. По-късно Луи XIV, съветван от Колбер, обогатява колекциите. Кралят Слънце купува, поръчва или получава множество платна, така че при кончината му Кабинетът с картините (1709–1710) съдържа 1478 творби, от които 930 френски, 369 италиански и 179 — на школи от Севера. За първи път той признава благородния характер на графичното изкуство, като през 1671 г. купува 5542-те рисунки, събрани от банкера Еврар Йабах.

В кралските колекции осезаемо присъства и класическата античност. Скулптурите и мраморните ваяния най-често са от Италия. Ришельо и Мазарини, вещи любители и страстни колекционери, купуват редица произведения за своя сметка. Античната колекция на краля, допълнена с няколко мраморни статуи, собственост на Мазарини, е разделена между Версай, Тюйлери и — след 1692 г. — новата Зала на античните творби.

Подемът на археологията — Египет и Близкият изток влизат в Лувъра

През 1826 г. Шамполион купува невероятната колекция на Солт — британски консул в Кайро, наброяваща 4000 археологически единици. Той е упълномощен да устрои във вътрешността на музея „Шарл X“ секция, посветена на Древен Египет. Скоро 9000 експоната са изложени в новите зали, специално проектирани от архитект Фонтен. Според мащабната идея на Шамполион, Египетският отдел трябва да възкреси величието и значимостта на една цивилизация във всичките й аспекти — художествен, етнографски, културен.

11_laru.jpgГийом Ларю, Пред големия сфинкс, 1935 г. Маслени бои върху платно, 88 х 69 см.

В средата на XIX век подялбата на предметите, намерени при разкопките, е регламентирана — тогава в Лувъра попада Писарят, Френският институт по археология в Кайро, създаден през 1880 г., организира и подпомага френските проучвания в Египет. След Втората световна война притокът на археологически находки чувствително намалява, но благодарение щедростта на дарителите колекциите не престават да се попълват.

Междувременно, докато Египетският отдел постепенно добива облик, Пол-Емил Бота — френски консул в Мосул (Ирак), открива останките от двореца в Хорсабад и през 1847 г. вкарва асирийското изкуство в Лувъра. Далечните и непознати светове стават все по-близки. Музеят бързо се присъединява (и днес) към големите археологически експедиции в страните от Изтока.

Обогатяването на колекциите
12_vremena.jpgЮбер Робер, Залата на годишните времена в Лувъра, около 1802–1803. Маслени бои върху платно, 46 х 37 см.

Откупките. След отварянето на Музеума през 1793 г. живописни платна, скулптури и предмети на изкуството от различни кралски резиденции постепенно намират място в изложбените зали и обогатяват вече съществуващите сбирки. Владетелите и техните наследници водят политика на откупки, в резултат на което нерядко цели колекции стават притежание на Лувъра. Те не само съдържат прекрасни творби, но са и обект на непрестанни изследвания.

През 1808 г., с придобиването на прочутата колекция „Боргезе“, постъпват чудесният Гладиатор и още 400 антични мраморни произведения. През 1862 г. Наполеон III, увлечен по археологията, купува колекцията на маркиз Кампана — в Лувъра влизат Саркофаг на съпругите и антични керамични творения, както и най-значителната в света колекция изделия от майолика и стотина италиански картини от епохата на треченто и куатроченто.

За да се канализира тази политика на изкупуване, през 1895 г. е основано Събрание на националните музеи към Министерството на културата. То е призвано да набира необходимите средства за обогатяване на музейните експозиции.

Даренията. Невъзможно е тук да се споменат хилядите дарители, допринесли със своята щедрост за разрастването на художествените колекции. Някои имена — като Луиз, Ингеборг и Атертон Къртис, дарили чрез завещание (1938) 1500 творби, включително пластиката Рахерка и съпругата му; Шарл Соважо, предоставил през 1856 г. колекцията си от предмети на изкуството от Средновековието и XVI век; доктор Ла Каз, дарил чрез завещание (1869) една от най-богатите колекции от живописни платна в Лувъра; Томи-Тиери, завещал (1902) картини от представители на Барбизонската школа — са по-слабо известни на широката публика.

Не малко дарения се свързват с прочути личности. Сред тях са барон Адолф дьо Ротшилд, оставил на Лувъра чудесната си колекция от скъпоценни религиозни атрибути от Средновековието и Ренесанса; граф Исаак дьо Камондо, дал сбирките си при условие да не бъде нарушавана целостта им в продължение на петдесет години; барон Едмон дьо Ротшилд, който в навечерието на Втората световна война завещава колекцията си от щампи, рисунки и книги; господин и госпожа Давид Давид-Уейл и господин Ставрос С. Ниаркос, предоставили изключителни френски драгоценни предмети от XVII и XVIII век; Гюстав Кайбот и Етиен Моро-Нелатон, благодарение на които в музейните зали прониква новата живопис, сътворена от техните приятели импресионистите; или още Карлос де Бестеги, дарил великолепни портрети…

Друг начин за умножаване на музейните експонати е добиването на права за наследяване или замяната срещу равностойни произведения на изкуството след одобрение от междуведомствена комисия.

През 1897 г. е създадено Обществото на приятелите на Лувъра. То дава възможност на онези, които желаят да подпомогнат откупките, да го направят анонимно.

13_goljama.jpgЖорж Льору, „В Голямата галерия на Лувъра“, 1954 г. Маслени бои върху платно, 89 х 151 см.