Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du musée du Louvre, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Брижит Говиньон
Заглавие: Музей Лувър
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: „Унискорп“,
Град на издателя: София
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-48-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325
История
- — Добавяне
Каромама
„Така отнасям в Лувъра най-прекрасния бронз, който някога е бил открит в Египет. Представлява малка статуетка с добре оформени нозе, изобразяваща жената на Такелот II — владетел от XXII-та династия. Това е истински шедьовър от гледна точка на изкуството и същинско чудо, що се отнася до изкусността на изпълнението“, пише Жан-Франсоа Шамполион през 1829 г., преди да се върне от Египет. Действително тази пластика на Каромама — божествената поклонница на Амон, е сред най-великолепните египетски скулптури от бронз, които светът познава. Изяществото на тялото, облечено в тясна плисирана рокля, украсена с пера, както и изтънчеността на лицето с кралската кобра на челото са израз на женствената грация в цялото й съвършенство. Статуетката е украсена с широка огърлица, завършваща на гърба с тежък противовес, инкрустиран с името „Каромама, любимката на Мут“. Несъмнено в ръцете си е държала систруми, полюшвайки ги в прослава на бога, а изгубената корона вероятно е била от пера.
Икономическите и политически сътресения през Третия преходен период в Египет водят до промяна в отношенията между боговете и хората. Наблюдава се раждането на жреческа каста, която се посвещава изключително на живота в храмовете. Божествената поклонница, отдала се на свещено безбрачие, обрича съществуването си на единствения бог Амон, но не се и отказва от земните блага и се възползва от привилегиите на властта. Специфичната роля на тази духовна владетелка определено е съществена.