Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du musée du Louvre, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Брижит Говиньон
Заглавие: Музей Лувър
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: „Унискорп“,
Град на издателя: София
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-48-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325
История
- — Добавяне
Сватбата в Кана
През 1562 г. за трапезарията на бенедиктинския манастир „Сан Джорджо Маджаре“ във Венеция Паоло Веронезе (1528–1588) започва Сватбата в Кана — картина, посветена на епизод, заимстван от Евангелието от Йоан. Това е първото чудо, извършено от Христос, превърнал водата във вино по време на сватбено угощение, на което е поканен заедно с майка си.
Изпод магическата четка на художника малкият град Кана в Галилея се е преобразил във великолепен венециански дворец, отрупан със статуи и колонади по античен образец, с обширна открита тераса, извисяваща се над празничната трапеза. Христос, майка му и апостолите са в центъра на композицията, като главата на Иисус е точно на въображаемата средна ос на платното. Така няма никакво съмнение, че става дума за религиозен сюжет.
Живописецът зачита волята на монасите, но изобразява и едно разкошно венецианско пиршество от XVI век. Възползва се от случая и включва в сцената свои съвременници — Тициан, Тинторето, Якопо Басано, Паладио и самия себе си. Това е групата на музикантите. Творецът всъщност ни кани на изискано светско празненство.
Още в първите си работи Веронезе блясва с гения и с дарбата си на колорист, изграждайки мащабни композиции, населени с богато украсени персонажи, потопени във ведра и елегантна атмосфера.
През 1553 г. се установява във Венеция, участва в сътворяването на големи декоративни цикли, които разкриват изключителния му талант на декоратор; овладява пространството с дълбоки перспективи, удивителни ракурси, със светли и греещи багри. След таваните в Двореца на дожите, тавана и стените на църквата „Сан Себастиано“ Веронезе живописва огромния цикъл за вила „Барбаро“ в Мазер — едно от най-значимите произведения на Венецианската школа с украсата по метода trompe-I’oeil — пълна илюзия за реалност.
Следва Сватбата в Кана, по-късно и Отвличането на Европа. Творбите му стават по-интимни, отделя повече внимание на героите, на пейзажите и ги изобразява с нежност и топлото. Светът на Веронезе, неотделим от Венеция, отдадена на разкоша и насладата, ще вдъхнови с неизчерпаемата си пищност художници като Питер Паул Рубенс и Джамбатиста Тиеполо.