Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
L’ABCdaire du musée du Louvre, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,5 (× 2 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Брижит Говиньон

Заглавие: Музей Лувър

Преводач: Елена Константинова

Година на превод: 2003

Език, от който е преведено: френски

Издание: първо

Издател: „Унискорп“,

Град на издателя: София

Година на издаване: 2003

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: френска

Печатница: „Унискорп“ ООД

Редактор: Теменужка Петрова

ISBN: 954-8456-48-6

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325

История

  1. — Добавяне

Умиращият роб, Въставащият роб

45_mikelandjelo.jpgМикеланджело, Въставащият роб, 1513–1515 г. Недовършена статуя, мрамор, височина 2,28 м.

В началото на 1505 г. папа Юлии II поръчва да повикат Микеланджело (1475–1564) в Рим и му възлага изработването на величествена гробница за катедралата „Сан Пиетро“, за да укрепи славата си и ореола на триумфиращата Църква. Скулпторът използва отбрани блокове мрамор от Карара и замисля този възпоменателен паметник като едикула на няколко етажа, вдъхновен може би от античните мавзолеи. Той трябва да бъде украсен с ниши и каменни статуи, сред които фигурата на Мойсей — пророкът, извел евреите от Египет — и на пленници или роби, чийто алегоричен смисъл поражда спорове.

46_rob.jpgМикеланджело, Умиращият роб, 1513–1515 г. Недовършена статуя, мрамор, височина 2,28 м.

Проектът временно е изоставен. През 1513 г. е подновен, но изменен и опростен, а осъществен едва през 1545 г. Папа Юлий II умира, тялото му е положено в „Сан Пиетро ин Винколи“. От творбите, предвидени в първоначалния вариант, единствено статуята Мойсей е завършена; двете скулптури на Робите остават недовършени. Те са изложени в Лувъра по време на революцията, като част от колекциите на фамилиите Монморанси и Ришельо. Телата на Робите са все така свързани с мраморния блок. Този, който е назован „умиращ“, сякаш се оставя на съдбата, отдавайки на съня или на смъртта красотата на снагата си, гъвкавостта на мускулите, примирението, изписано на лицето му. Другият — „въставащият“ роб, като че ли желае да се изтръгне от връзките, превръщащи го в затворник. Какво значение е искал да им придаде Микеланджело? Дали това са олицетворения на провинциите, подчинени от папата, или на „свободните изкуства“, които кончината на върховния свещенослужител, техен покровител, е оковала? Или пък символи на човешката душа, пленница на своето тяло?