Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
L’ABCdaire du musée du Louvre, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научнопопулярен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,5 (× 2 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Брижит Говиньон

Заглавие: Музей Лувър

Преводач: Елена Константинова

Година на превод: 2003

Език, от който е преведено: френски

Издание: първо

Издател: „Унискорп“,

Град на издателя: София

Година на издаване: 2003

Тип: Научнопопулярен текст

Националност: френска

Печатница: „Унискорп“ ООД

Редактор: Теменужка Петрова

ISBN: 954-8456-48-6

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325

История

  1. — Добавяне

Ловувания на Максимилиан

Произведението е купено от Луи XIV през 1665 г. Описано е като „дванайсетте ловувания на император Максимилиан“ и е един от най-добрите образци на изкуството на гоблена. Изтъкано е в Брюксел около 1533 г., както се уточнява в договор между предприемач и двама търговци. Състои се от дванайсет части. Централните мотиви изобразяват ловни епизоди през отделните месеци на годината, а медальон в средата на горния бордюр съдържа зодиакалния знак на съответния месец. Барент ван Орлей (около 1488–1541) замисля ансамбъла и композира мащабни, балансирани сцени с персонажи, които се движат в грандиозни пространства, съобразно новите орнаментални концепции на Ренесанса.

31_orlei.jpgБарент ван Орлей, Ловувания на Максимилиан (Март), около 1533 г. Гоблен, вълна и коприна, със златни и сребърни нишки, 4,44 х 6,05 м.

Творбата започва с Март — първият месец на годината според календара, който е в сила в Брюксел до 1575 г. Градът и близките гори служат като величествена рамка на главното събитие. Април изобразява потеглянето на хайките от кучета; Май и Юни са посветени на подготовката и трапезата на ловците; Юли слага началото на лова на елен; Август, Септември и Октомври показват гонитбата, нагазването в едно блато, умъртвяването на животното и даването на части от дивеча на кучетата; Ноември, Декември и Януари представят лова на глиган; композицията завършва с февруари — ловците отдават почит на цар Модус и царица Рацио — символни герои на ловен трактат от XIV век.

Изящната изработка, свидетелство за уменията на брюкселските майстори, съответства изцяло на качеството на рисунките на Ван Орлей. Багрите подсилват монументалния характер на сцените, а златните и сребърните нишки придават великолепен блясък на това уникално творение.