Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du musée du Louvre, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Брижит Говиньон
Заглавие: Музей Лувър
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: „Унискорп“,
Град на издателя: София
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-48-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325
История
- — Добавяне
Дюрер
Албрехт Дюрер (1471–1528) е посветен в ювелирното майсторство от баща си. Това чиракуване е изключително важно за бъдещия живописец и гравьор. Художествената си подготовка получава в ателието на Михаел Волгемут. През 1490 г. за четири години предприема пътуване, отвело го навярно в Колмар, където се надява да срещне големия гравьор Мартин Шонгауер, и в Нидерландия. Там изучава изкуството на Ян ван Ейк и на Рогир ван дер Вайден. Въведен е в средите на хуманистите и създава предимно гравюри и рисунки. През 1493 г. рисува първия си Автопортрет, в който дава израз на съзнанието за своя талант.
През 1494 г. заминава за Италия и пребивава във Венеция. Съприкосновението с венецианската ренесансова живопис е истински извор за възраждането и обогатяването на художника. Връща се в Нюрнберг и на двайсет и пет годишна възраст отваря собствено ателие. Техническата вещина и силата на въображението му се проявяват особено във впечатляващата серия гравюри Апокалипсис.
През 1505 г. чумата покосява Нюрнберг и Дюрер отпътува отново за Венеция. Получава поръчка за Празникът на броениците (1506) — произведение, значимо със забележителното единство между цвета и яснотата на композицията.
След 1510 г. се посвещава най-вече на гравюрата — знак за ново духовно извисяване (Меланхолия). Печатаните му щампи се продават в цяла Европа и оказват влияние върху художниците от онази епоха.
В края на живота си пише трактати за живописта, ползвани от поколения творци. С гения и с невероятната отвореност на духа си Дюрер осъществява синтеза между езика на Италианския ренесанс и експресивния свят на късната (пламтящата) готика, към който принадлежи.