Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’ABCdaire du musée du Louvre, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Елена Константинова, 2003 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, корекция, форматиране
- analda (2021)
Издание:
Автор: Брижит Говиньон
Заглавие: Музей Лувър
Преводач: Елена Константинова
Година на превод: 2003
Език, от който е преведено: френски
Издание: първо
Издател: „Унискорп“,
Град на издателя: София
Година на издаване: 2003
Тип: Научнопопулярен текст
Националност: френска
Печатница: „Унискорп“ ООД
Редактор: Теменужка Петрова
ISBN: 954-8456-48-6
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15325
История
- — Добавяне
Давид
Жак Луи Давид (1748–1825) е свидетел на епоха, раздирана от революции. Вдъхновява се от големите образци на античността, но в историческите си платна се стреми да възхвалява гражданските добродетели и моралните ценности на съвременниците си. С мащабните си творби, заредени с мощно дихание, и с владеенето на рисувалното изкуство той ще окаже влияние върху всички художници на своето време.
Давид се усъвършенства в ателието на Жозеф-Мари Виен и след четири опита на конкурса за наградата на Рим най-сетне я получава и прекарва пет години във Вечния град. В Париж се връща през 1780 г. и става член на Академията за живопис и скулптура. През 1784 г. отново заминава за Рим, за да сътвори Клетвата на Хорациите. Тази антична драма, пресъздадена с размах, строга композиция и монументални персонажи, го утвърждава като безспорен майстор на неокласицизма. Урокът е образцов: художникът възвеличава героизма, храбростта и патриотизма.
Давид участва в революцията на страната на Робеспиер и поставя изкуството си в служба на нацията запечатва исторически събития — Смъртта на Марат (1793). Също така рисува портрети на личности от висшето общество, на свои съвременници, отличаващи се с тънка проникновеност. След арестуването на Робеспиер през 1794 г. Давид е задържан. Въпреки всичко не престава да твори и замисля картината Отвличането на сабинянките, завършена през 1799 г.
Наполеон Бонапарт му предлага покровителството си и през 1804 г. го провъзгласява за свой първи художник. Коронясването на императора е обезсмъртено от твореца в платно с грандиозен мизансцен (Коронясването на император Наполеон, 2 декември 1804).
След падането на владетеля Давид напуска Франция, заминава за Белгия и отваря ателие в Брюксел.