Метаданни
Данни
- Серия
- Приключения в науката (2)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- L’Ultime Secret, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от френски
- Румяна Гецова, 2006 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4,5 (× 8 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране
- Lina Nicol (2015 г.)
- Разпознаване и корекция
- filthy (2015 г.)
Издание:
Бернар Вербер. Върховната тайна
Френска, първо издание
Превод: Румяна Гецова
Редактор: Росица Ташева
Художник на корицата: Стефан Касъров
Коректор: Евгения Рангелова
Предпечатна подготовка: Милана Гурковска
Формат: 84×108/32
Печатни коли: 23,5
Печат: „Симолини“
ИК „Колибри“, 2006 г.
ISBN: 954-529-412-4
История
- — Добавяне
133.
Двамата журналисти се прокрадват зад дъбовете и елите на Алеп. Една полска мишка се стрелва в тревата. Неподвижните градински джуджета оглеждат гъсталака.
Люкрес забелязва една последна сграда, която не са разгледали, тъй като е прикрита от дърветата. На входа се мъдрят три букви: ОТБ. Изидор знае значението на съкращението: Отделение за трудни болни. „Трудни“ е евфемизъм за тези, които никой не иска да приеме, нито класическите психиатрични клиники, нито затворите. Психопати и психотици, убийци-рецидивисти, най-страшните случаи с психически отклонения. От тях се страхуват дори болните.
Пиратите криели съкровищата си в средата на змиярника, за да обезкуражат мераклиите.
Страхливо пристъпват в бялата сграда. Няма легла. Мястото напомня по-скоро на изследователски център.
— Личната лаборатория на доктор Финшер?
Малки клетки с гризачи са наредени на етажерките и на всяка една е написано името на изследовател на човешкия ум: Юнг, Павлов, Адлер, Бернхайм, Шарко, Куе, Бабински.
— Значи това са опасните луди от страховитото отделение на отписаните?
Люкрес взема в ръка мишката, наречена Куе, и я пуска в един изпитателен лабиринт.
— Емил Куе беше измислил метода на Куе, нали?
— Точно така. Той твърдеше, че ако някой си повтори хиляда пъти израза: „Ще победя“, в края на краищата побеждава. Методът му е в основата на самовнушението, следователно — и на хипнозата.
Малката мишка преминава през лабиринта, стига до лоста и силно го натиска.
Люкрес и Изидор вземат друга мишка и я поставят пред заключалка с код.
Няколко секунди и вратичката се отваря.
— Умберто беше прав. Тези мишки са много над средното умствено ниво.
— Супермишки…
— Малки „Финшери“…
Мишките преодоляват препятствията, като се превръщат в акробати, промушват се през прозрачни тръби, плуват, скачат, намират най-прекия път. Двамата журналисти са изумени от находчивостта и интелекта на опитните животинчета.
Изидор посочва една врата. Люкрес вади шперца и я отваря. Друга зала. Прилича на операционна. Зад гърба им се появяват две сенки, изникнали незнайно откъде.
— Разглеждаме? — осведомява се ясен баритон.
Люкрес се обръща и веднага разпознава физиономията.
— Хм, този отдясно е Такаши Токукага, по прякор Японеца-Канибал… — казва тя.
В потвърждение на думите й той рови в джобовете си и вади един кухненски нож.
— Онзи отляво не е толкова известен, но е също толкова страшен — уточнява Изидор. — Пат Удушвача.
В знак на одобрение, мъжът пляска шумно с широка кожена лента, която държи за двата края.
— Показват ги по телевизията, но после се налага да ги приберат някъде — отбелязва Люкрес. — Нямаме късмет, взели са ги тук…
— Сцила и Харибда, последните две чудовища, с които трябваше да се пребори Одисей.
Изидор грабва един стол, за да държи Канибала и Удушвача на разстояние. От своя страна Люкрес се опитва да отвори вратата в дъното.
— Легни, долу, легни! — провиква се Изидор, докато Люкрес обработва ключалката.
Най-сетне езичето се дръпва. Двамата журналисти побягват, затръшват зад гърба си блиндираната врата и пускат резетата. От другата страна двамата мъже блъскат с всичка сила.
— Не се тревожете, вратата ще издържи. Изглежда дяволски солидна.
Разглеждат новата стая, която прилича на работен кабинет. Люкрес отваря чекмеджетата. Изидор се обръща към стените, украсени с огромна фреска, вдъхновена от произведение на Салвадор Дали. На нея пише: „Апотеоз на Омир“. Вдясно — гола жена, камък с изсечени думи на иврит, тромпет, език, ключ, ухо, залепено за кошница; в центъра — мъж с камшик в ръка изкарва три коня от водата; вляво — скулптура на Омир. От една цепнатина на челото му изпълзяват мравки.
— Тази картина е невероятна, толкова е сложна — казва Изидор.
— Отново Одисей. Омир. Дали… Трябва да има някаква връзка.
— Може би някоя мотивация, която сме забравили. Основополагащите митове, големите архетипи на човешката история.
Люкрес изважда бележника си.
— Основополагащите митове… Да го добавя ли?
— Не. Тази мотивация често пъти е включена в религията.
— Одисей… Някой е харесал този мит и е успял да вкара реалността в легендата. Умът създава реалното.
Изидор прокарва ръка по рисунката на стената. Натиска детското лице, което изпълва устата на Омир, опипва картината с пръсти, натиска надписа на иврит, изсечен в камъка. После се премества към ключа. Без резултат.
Проумяла целта на колегата си, Люкрес натиска пукнатината в мозъка на Омир.
— Прекалено лесно — прошепва Изидор.
Продължават да се разхождат по огромния стенопис.
— Смятате, че зад някой фрагмент се крие таен механизъм? — пита младата жена, като натиска зърното на гръдта на Омир.
— Кой знае? — отвръща Изидор.
Пръстът му проследява контура на тромпета и разкрива рисунъка на едно лице. Люкрес опипва всеки детайл от фреската.
Нищо не се случва. Вниманието на Изидор е привлечено от нещо; прекършени крила — горе вляво, на някакъв остров.
— Крилете на Икар — отбелязва той замечтано. — Приближил се е прекалено близо до слънцето и е паднал… Дали е предчувствал края си?
Дебелият журналист докосва перата на крилете. Чува се някакво ръмжене. Открива се малък отвор. Вътре има кутия, в която е сложена кутийка за бижута от червено кадифе, а в нея — половинсантиметрова ампула, свързана с жица за пластинка с приблизително същата ширина.
— Върховната тайна…
Люкрес доближава фенерчето си. Предметът прилича на малко насекомо без крачка, но те знаят, че това е електрическият предавател, който се вкарва в мозъка, за да може притежателят му да познае абсолютното удоволствие.
— Страхотна миниатюризация!
Изидор го взема предпазливо и го поставя върху показалеца си.
— Ето какво е открил Джордано, като е отворил мозъка на Финшер.
— И това му е коствало живота.
Двамата наблюдават миниатюрното предавателче, почти уплашени от мощта, която се крие в него.