Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Година
(Пълни авторски права)
Форма
Документалистика
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,3 (× 20 гласа)

Информация

Основна корекция
ira999 (2008)
Сканиране
Ивайло Маринов
Начална корекция
Надежда Иванова

Издание:

Любомир Константинов Сагаев. Книга за операта

Четвърто допълнено и преработено издание

Държавно издателство „Музика“, София, 1983

 

Редактор Николай Николов

Художник Григорий Зинченко

Технически редактор Лорет Прижибиловска

Коректори София Овчарова Мина Петрова

 

Дадена за набор на 9. XI. 1982 г.

Подписана за печат на 27. V, 1983 г.

Излязла от печат на 25. VI. 1983 г.

Печатни коли 44. Издателски коли 36,96. Условни издателски коли 56,29.

Формат 32/84/108. Тираж 60101. Издателски № 1244.

Литературна група III-8.

Код 09-9538571611/7090–18–83

Цена 4,46 лева.

Печат: ДПК „Д. Благоев“

ISBN: 954-8004-21-6

История

  1. — Добавяне

Фридрих фон ФЛОТОВ
1812–1883

Флотов е един от тези оперни композитори, които са си извоювали право на траен живот само с едно произведение — „Марта, или Панаирът в Ричмонд“. Той е написал много опери, между които „Корабокрушението на Медуза“ (1839), „Индра“ (1853), „Рубецал“ (1854), „Мелничарят от Меран“ (1856) и др., но на сцената се задържа само „Марта“ и отчасти „Алесандро Страдела“. Флотов е автор и на творби от други жанрове, между които и няколко балета. Макар че Флотов е немски композитор, неговата музика има повече общи черти с френското оперно творчество, отколкото с немското. По своя характер музиката му се доближава до тази на Адам, Делиб и др. Тя се отличава с изящната си мелодичност, с пълната си с грация ритмика и е лесно запомняща се и достъпна за широките слушателски кръгове.

Фридрих фон Флотов е роден на 27 април 1812 г. в Тойтендорф, близо до Макленбург. Баща му е офицер от пруската армия и желае да направи и сина си офицер. Обаче Флотов проявява силна привързаност към музиката и след дълги семейни спорове той заминава през 1827 г. в Париж и учи музика. Тук става ученик на бележития композитор и педагог Антония Рейха (1770–1836) и бързо показва удивителното си дарование. През 1830 г. по време на Юлската революция Флотов се връща в Макленбург, но скоро отново отива в Париж, където продължава заниманията си. Тук той се сближава с редица големи музиканти — Адолф Адам, Халеви, Майербер и др. Първите си успехи като композитор Флотов завоюва в Париж. През 1839 г. в театър „Ренесанс“ се постави операта му „Корабокрушението на Медуза“, която се радва на успех. След изнасянето от Опера Комик на „Робинята от Камоенс“ през 1843 г. Флотов вече си спечелва име на значителен композитор. Една година по-късно в Хамбург се играе едно от най-ценните му музикално-сценични произведения — „Алесандро Страдела“. Истинска слава му донася операта „Марта“, изнесена във Виена през 1847 г.

През 1856 г. Флотов става придворен интендант на оперния театър в Шверин, но след няколко години напуска службата си и живее последователно в Париж и Виена. Той създава още цяла поредица нови опери и прави преработки на някои от първите си произведения.

Флотов умира на 24 януари 1883 г. в Дармщад.