Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Година
- 1980 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
- Оценка
- 5 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Автор: Драгомир Асенов
Заглавие: Големият каменен дом
Издание: трето (грешно указано второ)
Издател: Държавно издателство „Отечество“
Град на издателя: София
Година на издаване: 1980
Тип: роман
Националност: българска
Печатница: ДП „Д. Найденов“ — В. Търново
Излязла от печат: септември 1980 г.
Редактор: Цветан Пешев
Художествен редактор: Йова Чолакова
Технически редактор: Петър Стефанов
Художник: Христо Жабленов
Коректор: Виолета Славчева
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/14951
История
- — Добавяне
7
Дежурен по трапезария и кухня — това е може би едно от най-тежките наказания за сиропиталеца, като не смятаме лишаването от отпуска или изключването. Особено пък ако си наказан не за ден или два, а за седмица. О, тогава всеки може да се увери колко бавно се тътри времето, с каква убийствена мудност се отместват стрелките на часовниците!
Дежурният трябва да стане половин час по-рано, да оправи леглото си и да слезе долу в кухнята, дето вече кашля и шета готвачката кака Тотка — слаба, кокалеста селянка от Поповско, чиито възлести, ревматични ръце умеят да стъкмят толкова вкусни гозби. Той поема от нея канчетата за чай и ги нарежда по масите, после тичешком се връща, за да грабне плетените кошчета с парчетата хляб. И така, докато редиците влязат за закуска — канчета, хляб, лъжички. Преди другите да са привършили, дежурният е готов и почва да прибира. Навън вече децата се строяват с чантите си за училище, а той още мете трапезарията или плакне казана за чай, запотен и мокър, с омазнени ръкави на шаячната куртка.
— По-бързо!… По-бързо!… — подканя го добродушно кака Тотка, докато най-сетне писва с дрезгавия си глас: — Хайде, бягай!… Тръгнаха вече… Ще ги настигнеш ли?
Дежурният взема чантата си, вървешком намята шинела и препуска понякога чак до училището — закъсненията не му се прощават!
На обяд всичко се повтаря, както на закуска, с тая разлика, че десертът — ако са се сетили да дадат десерт — увеличава броя на чиниите и вилиците. При това на обяд храната е мазна, а миенето на прибори е истински кошмар въпреки топлата вода, четките и полезните съвети на готвачката.
Най-трудна е вечерята, макар и обикновено да е „суха“. Заедно с домакинята и кака Тотка дежурният донася в кухнята няколко легена с продукти за следващия ден: сирене, мармалад, зеле, фасул… После предвожда група от десетина момчета, които домъкват от насрещната хлебарница, собственост на един бъбрив македонец, стотина хляба в специални сандъчета. Кандидати за тая група има достатъчно, тъй като понякога успяват да измъкнат половин хляб в повече и да го изядат сладко, сладко из пътя. Никой не смята такива набези за кражба, никой не чувствува угризения на съвестта — гладът и бедността имат своя нравственост!
Скоро сиропиталците се прибират в спалните, помещението потъва в мълчание, а дежурният е още в кухнята. Той се прозява, протяга се, пъшка, но все пак стои на поста си: заедно с кака Тотка чисти фасул или маха гнилите листа на зелките.
Ето, тая вечер Виктор също се е застоял — трябва да се обелят картофите за утре. Тука е и доктор Шекерджийска, тя върши редовния си „преглед на хигиената“ в кухнята.
— Лъщи… лъщи… — радва се нескрито лекарката.
Тясното, скулесто лице на готвачката пламва в алени петна.
— Затова ни плащат… — руменее от хвалбите тя. — Не сме от мързеливите…
Бързо и с угрижен вид влиза директорката. Като вижда доктор Шекерджийска, тя трепва и се навъсва, но мигом се овладява и приема спокоен израз.
— Какво ще бъде менюто? — пита делово мадам Босева.
Кака Тотка отвръща угодливо:
— Яхния картофи…
— Второто?
— Компот от сливи…
— Аман с тоя компот от сливи… Трети ден го сервирате…
— Така нареди домакинята…
— Направете нещо друго… Отдавна не сте им давали сладки макарони…
Готвачката се изправя:
— Отивам! — И излиза.
В кухнята настъпва тягостна тишина.
— Дължа ви извинение за вчера… — внезапно заговаря директорката, като приближава прозореца. — В разправията може би изпуснах някоя излишна дума. Около тая забава нервите ми са много изопнати…
— Разбирам ви и не ви укорявам… — клати глава доктор Шекерджийска. — Аз също размислих и реших, че съм подценявала значението й… Пък и моите нерви…
— Вие сте по-млада… Във всеки случай трябва да си спестяваме неприятностите… И без това времената са отвратителни… Макар че…
— Макар че какво?
Директорката прави гримаса на умора и снизхождение:
— Макар че трябва да внимавате с концепциите си… Меко казано, те са осъдителни… Не бива да рискувате заради екзалтирани умопостроения!
— Ами ако тези екзалтирани умопостроения са способни да изменят живота?
Мадам Босева млъква потиснато.
— На младини вярвах в науката и напредъка… — след дълга пауза проговаря тя, отправила взор навън. — Вече не вярвам… Като гледам какво става по всички континенти… как се въргалят като нарастваща лавина изтреблението и унищожението… как планомерно и систематично се изличават от лицето на земята цели народи и градове… понякога… да, понякога си мисля: Може би така трябва да бъде! Може би има някаква по-висша логика от логиката на човека, която той не е в състояние да проумее, както мравките със своя инстинкт не са в състояние да проумеят по-висшата логика на разума у човека. Може би трябва да се превърнат в пустини огромни пространства, да се разрушат стълбовете на стария тип цивилизация? Сигурно във всичко това се проявяват някакви закономерности, които не се поддават на нашите овехтели понятия за справедливост. И на чувството ни на състрадание. Каквото и да кажем, двадесетият век потвърди преди всичко тезата, че хуманизмът е напълно несъстоятелен.
— Не бих могла да преживея и един ден с подобни теории в мозъка си! — пресича я доктор Шекерджийска.
Награбила с две ръце десетина кутии макарони, в кухнята се вмъква кака Тотка.
Директорката и лекарката се споглеждат и млъкват.
— Лека нощ! — отива си първа мадам Босева. След минута си тръгва и доктор Шекерджийска. Готвачката изплаква ръцете си и като поглежда купчината картофи, която остава да се обели, отегчено въздъхва:
— Лягам си, не мога да трая вече… Бягай в спалнята и ти!… Утре заранта ще ги свършим…
— Не съм помел трапезарията… — скача възрадвано на крака Виктор.
Кака Тотка кима многозначително:
— Помети я! Че ако домакинята забележи…
— Ясно! — грабва той метлата и лопатата. Но на прага на трапезарията спира и се оглежда изненадано: масите са избърсани, подът е пометен, пейките са наредени. „Кой ли ще е този помощник!“ — учудва се Виктор. В същия миг иззад вратата избухва кръшен женски смях. Той се извръща, открехва едното крило.
— Аз съм… аз съм… — излиза на светлото висока, набита девойка с искрящи, черни като катран коси, току-що умити.
— Милке… — възкликва Виктор, познал в нея една от трите прислужнички на сиропиталището. Тя продължава да се смее — дръзко, предизвикателно. Той също се усмихва — едва-едва, сконфузено. Но очите му с внезапно, прозрение откриват, че тая деветнадесет или двадесетгодишна селянка, дошла само преди няколко месеца в града, е станала истинска хубавица.
— Какво ме зяпаш? — пристъпва към него тя, дъхът й парва лицето му. — Няма ли да кажеш едно мерсим?
— Благодаря…
— Има защо…
Няколко секунди те се гледат втренчено, после прислужничката протяга ръка и бавно я прокарва по главата му.
— Къдрав си като… като прасенце… — без смях, с дълбок, гръден алт отсъжда тя. Виктор чувствува, че се изчервява чак до корена на космите, сърцето му почва да бие задъхано, обзето от смътни предчувствия.
— Ще ми напишеш ли едно писмо? — кой знае защо тихо пита Милка и той, като се подчинява на тона й, също тихо отвръща:
— Ще напиша… За село ли?
— Не, за казармата… До либето… — И лицето й — красиво въпреки черния мъх над устните и необикновено изпъкналите скули — се свива в израз на съучастничество и снизхождение. — Ела с мене в стаята…
Виктор се сепва: Милка живее под стълбата за мъжките умивалници, в стаята, която служи и за гладачница. Другата прислужница се прибира следобед вкъщи, при децата си, а третата, перачката баба Мария, спи в склада за дрехи срещу пералнята.
— Хайде, ела! — сграбчва го здраво за лакътя тя. — Няма да те изям… Хи-хи… Станал си вече мъжленце…
Глупаво ухилен, непохватен, той се влачи подире й, като се спъва и олюлява, сякаш тепърва се учи да ходи. Нещо огромно и неразбираемо се надига в него, притиска гърдите му, задушава го, нещо, което иде от дълбините на цялото му същество.
Вътре е тъмно и хладно, лъхва го гъст, упойващ мирис на ютия и жена.
— Запали! — механически казва той.
Вместо отговор Милка се засмива — късо, нервно — и слага едри, грапави длани на бузите му, милва го.
— Какво искаш? — прави усилие да се съпротивява Виктор. Но нейните длани стават по-властни, по-хищни.
— Глупчо… Глупаче… — шепне тя. После го притиска до себе си — жадно, поривисто. И го обсипва с порой от мръсни, противни, невероятни думи, които се стоварват като непреодолима тежест върху него, разгарят бесен огън в кръвта му и го довличат в кревата й с пламнала от лудост плът.