Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
Этногенез и биосфера Земли, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Научен текст
Жанр
Характеристика
  • Няма
Оценка
5,9 (× 8 гласа)

Информация

Сканиране
sir_Ivanhoe (2010)
Разпознаване и корекция
NomaD (2010)
Допълнителна корекция
NomaD (2018)

Можете да закупите хартиеното издание на книгата от книжарница „Сталкер“.

 

 

Издание:

Лев Гумильов. Етногенезисът и биосферата на Земята

Руска. Първо издание

 

Превод от руски, предговор, бележки и показалци: Милан Асадуров, 2007

Корица и оформление: Сталкер ООД, 2007

Коректор: Маргарита Асадурова

 

Дадена за печат: април 2007

Излязла от печат: май 2007

Печатни коли: 42. Формат: 60×90/16

Печат: Вулкан-4

ИК „Сталкер“, Варна, 2007

ISBN 978-954-8196-20-1

 

Л. Н. Гумилев. Этногенез и биосфера Земли (1976, 1989)

Под ред. д.г.н. проф. В. С. Жекулина. 2 изд. испр. и доп. Л.: Изд-во ЛГУ. 1989.

 

Russian text of Lev Gumilevs Work Copyright 2005 by Margarita Novgorodova

The rights for the Bulgarian edition are acquired via FTM Agency. Ltd. Russia, 2007.

История

  1. — Добавяне
  2. — Допълнителна корекция

Екскурзия във философията

Тук ще трябва да бъдем колкото се може по-кратки. Щом приемаме, че формирането на етносите е природен феномен, то основа за неговото изучаване може да бъде само философията на естествознанието, т.е. диалектическият материализъм. Историческият материализъм си поставя за цел да разкрива законите на общественото развитие, т.е. той се отнася, по думите на Маркс, към историята на хората, а не към историята на природата, която се намира в телата на хората. И макар че тези две „истории“ са тясно преплетени и взаимносвързани, научният анализ изисква да бъде уточнена гледната точка. Историческият материал, на който се позоваваме, за нас не е нищо повече от информационен архив. За целите на анализа това е необходимо и достатъчно. По този повод Маркс се е изказал ясно: „Самата история се явява действителна част от историята на природата, от формирането на природата от човека. По-късно естествознанието ще включи в себе си науката за човека в такава степен, в каквато науката за човека ще включи в себе си естествознанието: това ще бъде една наука.“ [143, т. 42, с.124] Сега ние сме на прага на създаването на такава наука.

Когато настане времето за синтез, то съответно ще се промени и подходът към проблема. Но, както е известно, анализът предшества синтеза и няма нужда да тичаме напред. Ще кажем само, че и тогава основите на научното материалистично естествознание няма да бъдат накърнени. И след като сме се разбрали за термините и характера на методиката, да преминем към постановката на въпроса.