Към текста

Метаданни

Данни

Серия
Световните цивилизации. История и култура (1)
Включено в книгата
Оригинално заглавие
World civilizations. Their history and their culture, Volime 1, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Историография
Жанр
Характеристика
Оценка
4,9 (× 8 гласа)

Информация

Сканиране, корекция, форматиране
analda (2021)

Издание:

Автор: Филип Лий Ралф; Робърт Е. Лернър; Стендиш Мийчъм; Алън Т. Ууд; Ричард У. Хъл; Едуард Макнал Бърнс

Заглавие: Световните цивилизации. История и култура.

Преводач: Владимир Атанасов

Година на превод: 1998

Език, от който е преведено: английски

Издание: първо

Издател: „Абагар Паблишинг“ ООД

Град на издателя: София

Година на издаване: 1998

Тип: Историография

Националност: английска

Печатница: „Полипринт“ ЕАД, Враца

Редактор: Илия Илиев

Коректор: Анели Векилска

ISBN: 954-584-229-6 (т.1)

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/15115

История

  1. — Добавяне

Глава 11
Азия и Африка в преход (ок. 200 г. пр.Хр. — 900 г. сл.Хр.)

Ако смелите и честолюбиви мъже искрено разбират и осъзнават положението; ако те се опасяват и вслушват в предупрежденията за бедствието и имат проницателен поглед и дълбоко съждение; ако те… се отърсят от заслепяващата представа, че Небесният мандат може да се преследва като елен в гората, и осъзнаят, че свещеният съсъд на властта се дава отгоре: … тогава щастие и благодат ще споходят техните деца и внуци и даровете на небесата ще бъдат с тях до края на дните им.

Бан Гу (32–92), История на старата династия Хан

Разликите между Изтока и Запада

По времето, когато гръко-римската класическа цивилизация се разпространява из целия средиземноморски свят под егидата на Римската империя, и Индия, и Китай достигат високо ниво на културно развитие. Перипетиите, с които е съпроводено падането на Римската империя на запад, имат своите аналози и в Азия. Но нашествията и политическите размествания в Източна и Южна Азия не довеждат до същите драматични промени като тези на запад. Структурата на обществото в Индия и Китай се запазва без сериозни изменения, а културите в тези две страни достигат ярък връх, докато Европа преживява разпадане на основните си институции. В Индия съчетанието от търговско благополучие (което подтиква ръста на големите градове) и религиозен подем, съпровождащ разпространението на будизма, стимулира избуяването на художествени таланти. През този период влиянието на Индия се разпростира далеч извън границите на страната. Будизмът пуска корени в Централна Азия и оттам се пренася в Китай, Корея и Япония. Индийската колонизация води до проникване както на будизма, така и на индуизма, заедно с изкуството и литературата им в Югоизточна Азия и Малайския архипелаг (днешна Индонезия). Китай, макар да внася будизма от Индия, показва много по-голям успех в постигането на политическо обединение и работоспособна административна система. Престижът на императорски Китай е толкова висок, че неговата култура жадно се изучава и поглъща от японците през 6 в. и следващите векове сл.Хр. По същото време Западът получава известен досег с цивилизациите на Азия чрез елинистичните търговски центрове и тези на Римската империя, а по-късно и чрез предприемчивите араби. В Африка южно от Сахара градската цивилизация се развива бавно. Там географската изолация ограничава културния и търговския обмен до много по-голяма степен, отколкото в случая с Япония. Контактите с римляните са пренебрежимо малки, а арабските нахлувания южно от Сахара са спорадични.