Към текста

Метаданни

Данни

Включено в книгата
Оригинално заглавие
Gravity’s Rainbow, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Роман
Жанр
Характеристика
Оценка
няма

Информация

Корекция и форматиране
NomaD (2020 г.)
Форматиране
cattiva2511 (2020 г.)

Издание:

Автор: Томас Пинчън

Заглавие: Гравитационна дъга

Преводач: Красимир Желязков

Година на превод: 2020

Език, от който е преведено: английски

Издател: Читанка

Година на издаване: 2020

Тип: роман

Коректор: NomaD

Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/13338

История

  1. — Добавяне

□ □ □ □ □ □ □ □

Парадоксална фаза, когато слаби дразнители предизвикват остри реакции… Кога се случи това? На определен ранен етап от съня: още не си чул поелите към Германия тази вечер „москити“ и „ланканстри“[1], моторите им блъскат небето, цял час го раздират и тресат, редки валма от зимни облаци се носят под стоманено-занитения корем на нощта, обхваната от вибрациите на целеустремеността и ужаса на толкова много бомбардировачи отлитащи към друга страна. Тялото ти е неподвижно, диша през устата, усамотено по гръб на тясното походно легло до стената без никакви снимки, диаграми, морски или сухопътни карти: тъй привично гола… Стъпалата ти сочат към висок тесен прозорец в далечния край на стаята. Звездна светлина, равномерно бучене на отдалечаващи се бомбардировачи, проникващ мразовит въздух. Масата е отрупана с чаени чаши, чинийки, моливи и писалки, надраскани таблици с колони озаглавени Време / Дразнител / Секреция (30 сек.) / Забележки, книги с прегънати и смачкани корици. Спал си, сънувал си: вълна след вълна стоманените бомбардировачи прелитат на хиляди метри над физиономията ти. Намираш се в някакво помещение, огромна зала за събрания. Много хора. Напоследък в определени часове една твърде интензивна кръгла бяла светлина, се плъзга нагоре-надолу по права линия във въздуха. Тук внезапно тя се появява отново, нейният ход е линеен както обикновено, от дясно на ляво. Но сега е непостоянен — припламва ярко с кратки светлинни взривове или остро звънтене. Този път появата й е възприета от присъстващите като предупреждение — нещо се е случило и явно съвсем не е наред с днешния ден… Никому не бе известно какво означава кръглата светлина. Бе назначена комисия, води се разследване, отговорът е мъчително близък — но светлината вече е променила поведението си… Комисията се оттегля. Видиш ли светлината да играе така, започваш да очакваш да се случи нещо ужасно — не непременно въздушно нападение, но нещо сходно. Бързо поглеждаш към часовника. Точно шест е, стрелките са в идеална права линия отдолу нагоре и разбираш, че шест е часът, когато се появява светлината. Излизаш навън във вечерта. Виждаш улицата пред дома, в който си прекарал твоето детство: камениста, издълбана от коловози и попукана, вода блести в локвите. Тръгваш наляво. (Обикновено в подобни сънища за родния Дом предпочиташ околността вдясно — широки вечерни поляни, сред които се извисяват стари орехи, хълм, дървена ограда, коне с хлътнали очи в полето, гробище… Задачата ти в тези сънища обикновено е да прекосиш разстоянието под дърветата през сенките, преди да се е случило нещо. Често вървиш през малко по-ниската от гробището угар, плътно обрасла с есенни къпини, там има много зайци и живеят циганите. Понякога летиш. Ала все не успяваш да се издигнеш над определена височина. Може да усетиш, че нещо те забавя, неумолимо те спира: не силния ужас от падането, а само неотменима възбрана… и докато околността започва да притъмнява… ти знаеш… че…) Но тази вечер, в тези шест часа на кръглата светлина, ти обаче си поел наляво. Придружава те момиче, определяно като твоя съпруга, въпреки че изобщо не сте били женени, изобщо не си я виждал преди, но я познаваш от години. Тя не говори. Току-що е преваляло. Всичко блещука, контурите са очертани пределно ясно, осветлението е приглушено и много чисто. Накъдето и да погледнеш, никнат китчици бели цветя. Всичко цъфти. Съзираш още веднъж кръглата светлина, която следва своя наклон надолу с кратко премигване, включена, изключена. Въпреки явната ведрина, скорошния дъжд и разцъфналите цветя, сцената те тревожи. Опитваш да различиш някой свеж аромат съответстващ на това, което виждаш, без успех. Всичко е безмълвно, без миризма. Поведението на светлината подсказва, че нещо ще се случи, а ти можеш само да чакаш. Околността сияе. Паважът е мокър. Загръщаш тила и раменете с някакво подобие на качулка, готов да отбележиш на жена си: „Това е най-зловещият час от вечерта“. Обаче има по-подходяща дума от „зловещ“. Търсиш я. Това е нечие име. То чака притаено зад здрача, зад яснотата, зад белите цветя. Прозвучава леко почукване на вратата.

Рязко се изправяш в седнало положение на леглото, сърцето ти блъска уплашено. Чакаш да се повтори тропането и усещаш, че в небето има множество бомбардировачи. Ново почукване. Това е Томас Гуенхидуи, пристига чак от Лондон, с новини за горкия Спектро. Проспал си непрекъснатия оглушителен рев на ескадрилите, а колебливото тихо почукване на Гуенхидуи те е събудило. Нещо подобно става с мозъчната кора на Кучето по време на „парадоксалната“ фаза.

 

 

Призраци се тълпят сега под стряхата. Простират се между заснежени комини, стреловидно се разрастват над вентилационни шахти, толкова крехки и нездравословно слаби, че дори звук не могат да издадат, сега изсъхнали завинаги в тези влажни пориви на вятъра, изопнати, но без да се чупят, преплетени в изящни стъклоподобни релефни криволици върху покривите, през сребристите дюни, пълзят натам, където морето се разбива и замръзва на брега. Все по-плътно се трупат с течение на времето, среднощна блъсканица на множество английски призраци, спомени разказвани на зимата, семена, които никога няма да поникнат, толкова изгубени, сега едва по някоя дума понякога, подсказка за живите: „Лисици“ вика Спектро-Е[2] през астралните пространства, думата предназначена за отсъстващия г-н Пойнтсман, комуто тя няма да бъде предадена, защото малкото присъстващи от Сектор Пси имали възможността да я чуят, получават на всеки сеанс подобно възпаление на сливиците — ако изобщо бъде записана, тя намира място в словопреброителния проект на Милтън Глоуминг — „Лисици“, жужащ отглас от следобеда, Карол Ивънтир, щатният медиум на „Бялото видение“ с гъсто преплетени къдри на главата произнася думата „Лисици“, с яркочервени тънки устни… половината от болницата Света Вероника разрушена и без покрив, както старото Абатство Ик Реджис, стрита на прах като ситния сняг, и горкият Спектро убит, осветената кабинка и тъмното отделение погълнати от експлозия и той дори не е чул приближаването, звукът е дошъл след взрива, призракът на ракетата приканва създадените току-що от него призраци. После тишина. Още едно „събитие“ за Роджър Мексико, кръглоглава карфица ще бъде забита в неговата карта, квадратът ще бъде променен от две на три попадения, потвърждавайки по този начин прогнозата за трите попадения[3], която в последно време изостава зад…

Карфица? Даже не е и това, дупчица от карфица в хартията, която ще бъде свалена един ден, когато ракетите престанат да падат или когато младият статистик реши да прекрати своето броене, хартия, която ще бъде изнесена от чистачката, скъсана, изгорена… Пойнтсман е сам, киха безпомощно в неговия притъмняващ отдел, лаят от кучешките колибки вече приглушен и отслабнал от студа, той клати отрицателно глава, не… в мен, в паметта ми… нещо повече от „събитие“… нашата съвместна тленност… тези трагични дни… Но сега вече той трепери, позволява си да погледне през цялата канцелария към Книгата, да си напомни, че от първоначалните седем, понастоящем са останали само двама собственици, той самият и Томас Гуенхидуи, който се грижи за неговите бедняци оттатък Степни[4]. Петте призрака са подредени в отчетлива възходяща градация: Пъм в катастрофа с джип, Истърлинг загинал рано при въздушно нападение на Луфтвафе, Дромонд убит на т.нар. Бомбардиран Ъгъл) от германската артилерия, Ламплайтър от ракетна бомба, а днес Кевин Спектро… кола, бомба, пушка, Фау-1, а сега Фау-2, и Пойнтсман чувства единствено ужас, цялата му кожа бленува за нарастващата усложненост, за това, за логическата аргументация, което то изглежда загатва…

— Ах да, наистина. Проклятието на мумията[5], идиот такъв. Господи, Исусе Христе, готов съм за Крило Г.

Крило Г е прикритието на „Бялото видение“, все още приютяващо няколко истински пациенти. Само отделни служители на РИБИ го доближават понякога. Основният болничен персонал има свои канцеларии, спални помещения, тоалетни, столова, продължава да действа както при стария мир, и просто търпи между редовете си Онези Другите. Точно както от своя страна персоналът на РИБИ търпи градинската или мирновременна лудост на Крило Г, като само изрядко намира възможности да размени информация за лечения или симптоми. Да, от една такава връзка би трябвало да се очаква повече. Истерията в края на краищата си е истерия, нали? Ами не, става ясно, че не е. Как да се чувстваш законосъобразен и спокоен задълго относно прехода? От такива безобидни и хрисими съзаклятия, от змията навита в чашата за чай, от парализата на ръката или отклоняването на погледа при определени думи, тъй силно плашещи думи, чак до това, което Спектро намираше ежедневно в своето отделение, вече унищожено… до това, което Пойнтсман вижда в кучетата Пьотър, Наташа, Николай, Сергей, Катинка — или в Павел Сергеевич, Варвара Николаевна, а по-нататък и в техните деца, и — когато това може съвсем ясно да бъде прочетено в лицата на лекарите… на сгушеният в своята пухкава брада Гуенхидуи никога не му се удава да бъде толкова равнодушен, колкото би желал, Спектро излиза тичешком със спринцовка в ръка за неговата Лисица, когато фактически нищо не може спре Абреакцията на Повелителя на Нощта докато не бъде прекратена войната, ракетите демонтирани, и целият филм бъде върнат назад: избеляла кожа назад към чаршаф стомана обратно към чугун към нажеженост до бяло към руда, към Земя. Но действителността е необратима. Всяко алено разцъфване, сподирено от експлозия, а после от рева на пристигането, е подигравка (как може да не бъде преднамерена?) към обратимия процес: с всеки нов взрив Повелителят узаконява своето Положение, а ние, които не можем да го открием, не можем дори да го видим, започваме да мислим всъщност не по-често от преди… и, без да предупреждаваме кога ще ударят те, без да сме намерили начин да ги сваляме, ние се преструваме, че живеем както преди войната. Когато стане това, ние се задоволяваме да го наречем „случайност“. Или сме били убедени. Съществуват нива, където случайността изобщо остава неприемлива. Но за подобните на Роджър Мексико служители тя е музика, нелишена от величие, този степенен ред

thomas_02_stepenen_red.png

общи членове, номерирани в съответствие с броя на ракетните попадения на един квадрат, Поасоново разпределение определящо не само тези неизбежни унищожения[6], но също и нещастни случаи при езда, кръвни картини, радиоактивно разпадане, средногодишен брой на войните…

 

 

Пойнтсман стои до един прозорец, в който навяваният отвън сняг обсипва неясно отразеното му лице в потъмняващия ден. Далеч отвъд хълмовете приплаква влакова свирка, сипкава като късна мъгла: кукуригане —  —  — —, продължителна свирка, ново кукуригане, огън край релсите, ракета, още една ракета, в гората или в долината…

Е, добре… Нед, защо тогава не се отречеш от Книгата, да се откажеш и това е всичко, остарели и невалидни вече данни, откъслечни и редки поетически мигове на Учителя, това е само хартия, нямаш нужда от нея, Книгата и нейното ужасяващо проклятие… преди да е станало твърде късно… Да, отречи се, унижи се, о невероятно, обаче пред кого? Слуша ли те някой? Но той се връща обратно при бюрото и наистина полага ръце върху него…

— Глупак. Суеверен глупак. — Мотае се, празноглав… напоследък такива епизоди се случват все по-често. Собствената му занемара му го полазва както студа. Пъм, Истърлинг, Дромонд, Ламплайтър, Спектро… трябваше да отиде тогава в Сектор Пси и да помоли Ивънтир да спретне един спиритически сеанс, да опита свързване поне с един от тях… може би… да… Какво го спира? — Имам ли, — шепне той в стъклото, последните преградни съгласни букви замъгляват студения прозорец с ветрила от дихание, топъл и неутешим полъх — толкова много гордост? — Човек не може, той не може да мине по именно този коридор, не може дори да намекне, дори и на Мексико, колко му липсват те… въпреки че много слабо познаваше Дромонд или Истърлинг… но… му липсва Алън Ламплайтър, който бе винаги готов да залага на всичко, нали, на кучета, на гръмотевични бури, номера на трамваи, за вятъра на кръстовището, за това каква най-вероятно ще бъде полата на следващата минувачка, колко далече ще прелети дадена Фау-1, може би… О, Господи… даже на тази, която е паднала върху него… Пъм с неговите аранжименти за пиано, пиянския баритон и авантюрите му с медицинските сестри… Спектро… Защо да не може да попита? Когато има стотици начини да бъде казано…

Аз трябваше… трябваше… Толкова много неизиграни ходове има в неговата история, толкова много „аз трябваше“ — трябваше да се ожени за нея, да приеме да бъде напътстван от баща й, трябваше да остане на Харли Стрийт[7], да бъде по-любезен, по-често да се усмихва на непознати, даже трябваше днес следобед да върне усмивката на Манди Чилкс… защо не можа да го направи? Глупава идиотска усмивка, защо не, какво го забранява, какво объркване в мозайката? Красиви, кехлибарени очи зад тези казионни очила… Жените го избягват. Причината общо взето му е ясна: има зловещо излъчване. И обикновено усеща кога е зловещ — известна напрегнатост на лицевите мускули, склонност към потене… но Пойнтсман изглежда не желае да промени това, изобщо не може да се съсредоточи за достатъчно дълго, толкова го отвличат — и докато се усети започва отново да излъчва старата злокобност… и реакцията им е предсказуема, тичат насам-натам и надават вопли, чуваеми само за тях и за него. О, как би искал поне веднъж да им даде повод истински да запищят…

Аха, размърдва се ерекция, явно довечера пак ще го приспива мастурбация. Нерадостна постоянна величина и установена система в неговото битие. Но чии образи ще се устремят неудържимо и завихрят в главата му, подтиквайки го, миг преди ослепителната кулминация? Естествено, кулите и сините води, платната и църковните куполи на Стокхолм — жълтата телеграма[8], обърнатото към него лице на висока, добре информирана и прекрасна жена, за да изгледа как той преминава в церемониалната лимузина, жена, която впоследствие, ще го посети, едва ли случайно, в неговия апартамент в Гранд Хотел… и контактът им няма да бъде сведен само до рубинено червени зърна на гърдите и гащеризон с черни дантели, нали. Има безшумни навлизания в миришещи на хартия стаи, съпътстващи гласувания в тази или онази комисия, заседателните съвети, наградите… може ли да става някакво сравнение! Ще разбереш по-нататък, когато остарееш, казваха те. Да, и това все повече му натежава, всяка военна година се равнява на дузина мирновременни, Господи, колко прави бяха те.

Както отдавна бе известно на късмета му, на неговия подкорно мозъчен, животински късмет, на дарбата му за оцеляване, докато други и по-добри хора биват грабнати от Смъртта, това е вратата, която толкова често си бе представял в самотните Тезееви потърквания из неговите излъскани коридори на годините: изход от ортодоксалния Павловизъм, показващ му далечни изгледи от Нормалм, Сьодермалм, Еленовия парк, Стария град…[9]

Един след друг хората около него биват отстранявани: в неговия ограничен кръг от колеги съотношението постепенно става пределно неравностойно, с всяка изминала зима повече призраци и по-малко живи… и с всеки изгубен човек му се струва, че усеща как определени участъци от мозъчната му кора потъмняват, потъват във вечен сън, части от него, който и да е бил той, сега биват лишени от всякакво определение и се връщат към някаква безгласна скучна химия…

Кевин Спектро, за разлика от Пойнтсман, не разграничаваше толкова категорично Вън от Вътре. Той възприемаше мозъчната кора като междинен орган, посредничещ между тях, но същевременно и част от Вън и от Вътре. „Ако сме видели какво представлява тя в действителност, как можем ние, който и да е от нас, да бъдем разделяни?“, бе попитал веднъж Кевин. Той е моят Пиер Жане, бе помислил Пойнтсман…

В съответствие с диалектиката на Книгата, скоро Пойнтсман ще остане сам, в едно черно поле изпаднал до изотропия[10], деградирал до нулата, изчакващ да бъде последният смъртник… Ще стигне ли времето? Пойнтсман трябва да оцелее… да се домогва до Наградата, не за своя прослава, не — а за да изпълни едно обещание, дадено на човешкото поле на числото седем[11] какъвто той някога е бил, на неуспелите да опазят своя живот… Ето го в среден план, подсветка отзад, той стои сам до високия прозорец на Гранд Хотел, чаша с уиски леко наклонена към сияйното предполярно небе, и наздраве момчета, утре всички ще бъдем там на сцената, Нед Пойнтсман просто случайно оцеля, това е всичко… КЪМ СТОКХОЛМ, това е неговото знаме и неговият призив, а след Стокхолм, мъгла, продължителен златист сумрак…

О, да, някога, знаете ли, той вярваше, че един Минотавър го очаква: често сънуваше как се втурва в последната стая с вдигнат блестящ меч, крещи като десантник, най-после се отпуска напълно и замахва — някаква наистина удивителна кулминация на жизненост вътре в него за първи и последен път, докато муцуната се обръща към него, древна, изнурена, изобщо не забелязва милосърдието на Пойнтсман, готова само да предяви правата си върху него с поредното отдавна привично мушване с рога, ритник с копитото (но този път няма да мине без борба, минотавърска кръв, проклет звяр, викове идващи дълбоко от самото средоточие на Пойнтсман, чиято мъжественост и ярост го изненадват)… Такъв бе сънят. Обстановката и муцуната се променяха, малко детайли освен структурата оцеляваха след първата чаша кафе и едно плоско бежово хапче „бензедрин“. Може да бъде огромен паркинг за камиони съвсем на разсъмване, паважът току-що измит, с кафяви петна от грес, там стоят закачулените маслиненозелени камиони, всеки от тях има своята тайна, всеки от тях очаква… но Пойнтсман знае, че в един от тях… и най-после, оглеждайки ги внимателно, той го намира, невъзможният за изговаряне идентификационен код, покатерва се на каросерията, под платнището, чака сред прах и кафява светлина, докато през мътното правоъгълно задно прозорче на кабината започва да се извръща позната муцуна, среща на погледите… преследват Reichssieger von Thanatz Alpdrucken[12], най-неуловимата нацистка хрътка, ваймаранера шампион за 1941 г., чийто племенен номер 416832 е татуиран от вътрешната страна на ухото му, из една лондонизирана Германия, сиво-кафявият му силует се отдалечава, подскача из осеяните с отломки от войната сумрачно озарени крайбрежни канали, ракетните удари никога не успяват да ги улучат, преследването им е запазено, поднос гравиран с лумнали пламъци, карта на жертвен град, на мозъчните кори, кучешка и човешка, кожата на кучешкото ухо кротко се полюшва, темето му ярко отразява зимните облаци, в разположено на километри под града бронирано убежище върви опера с балканска интрига, в чиято херметична защита, сред чиито кичури от унили дисонанси с неравномерни ударения той не може напълно да се отърве, защото ваймаранерът национален шампион все упорства, води го, невъзмутим, неотменим, и към чието буквално преследване Пойнтсман съответно се завръща, трябва да се завръща отново и отново в трескаво рондо, докато привечер в края на един дълъг следобед изпълнен с депеши от Армагедон най-подир те се озовават на някакъв планински склон, сред алени тераси с бугенвилея, златисти пътечки, където се надига прах, далечни димни стълбове над подобен на паяжина град, който са прекосили, гласове във въздуха съобщават, че Южна Америка е напълно изгорена, че небето над Ню Йорк свети пурпурно от новия всепобеждаващ смъртоносен лъч, и там най-после сивото куче може да се обърне и кехлибарените очи се втренчват в очите на Нед Пойнтсман…

Всеки път, при всяко обръщане, неговата кръв и сърце биват помилвани, победени, ликуващо възвисени, запратени към ледените ноктилуки[13], към пламъка и разтопяването на термита[14], и Пойнтсман започва да се разраства, неудържима светлина, докато стените на камерата се нажежават до кърваво сияние, оранжево, после бяло и започват да се приплъзват, да изтичат като восък, и всичко, което е останало от лабиринта се руши кръгообразно в посока навън, воин и вой от ужас, машинистът и Ариадна биват погълнати, разтопени в излъчваната от него светлина, от собствената му необуздана експлозия…

Преди години. Полузабравени сънища. Посредниците отдавна са застанали между него и неговия последен звяр. Те ще му откажат дори незначителното извращение да бъде влюбен в своята собствена смърт…

Но сега с включването на Слотроп — ненадеен ангел, термодинамична изненада, независимо какъв е… ще настъпи ли някаква промяна сега? Може ли Пойнтсман все пак да опита да катурне Минотавъра?

Слотроп вече би трябвало да е на Ривиерата, стоплен, нахранен, сексуално презадоволен. Но тук навън в тази късна английска зима кучетата, изоставени, все тъй обикалят из алеите и крайните улички, душат кофите за смет, пързалят се по снежните килими, бият се, тичат, треперят насред техните прускосини локви… стараят се да избягват онова, което не може да бъде подушено или видяно, чиято поява е придружена от тъй безусловно хищен рев, че те се отпускат на снега скимтейки и се претъркалят, за да Му предоставят своите меки и незащитени кореми…

Отрекъл ли се е Пойнтсман от тях заради един още не подлаган на експерименти човешки индивид? Отхвърлете мисълта, че той не е имал съмнения най-малкото относно законността на този метод. Нека Викарий да ла Нюи се безпокои за неговата „справедливост“, той е щатният капелан. Ами… кучетата? Пойнтсман ги познава, умело е отключвал катинарите на тяхното съзнание. Те нямат тайни. А той е способен да ги подлуди и с помощта на правилни дози бромиди да ги върне в предишното им състояние. Но Слотроп…

И така, павловистът се щура насам-натам из своята канцелария, чувства се неспокоен и остарял. Би трябвало да спи, ала не го хваща сън. Вероятно някога отдавна е било извършено нещо повече от простото създаване на условен рефлекс у детето. Как може да е бил доктор толкова дълго и да не е разработил рефлекси за определени състояния? Той не е толкова глупав и разбира: има още нещо. Спектро е мъртъв, а преди два дни Слотроп (sentiments d’emprise[15], старче, сега пипай по-деликатно) беше с неговата Дарлийн само на няколко пресечки от болницата Света Вероника.

Когато дадено събитие настъпва след друго с такава ужасяваща редовност, разбира се не допускаш автоматично, че са налице причина-и-следствие. Но търсиш някакъв способ, механизъм, с чиято помощ да ги проумееш. Анализираш, подготвяш скромен експеримент… Поне това му дължи на Спектро. От юридическа гледна точка американецът даже не е убиец, но той е болен. Трябва да бъде проследена етиологията[16], да бъде намерено лечение.

Пойнтсман е наясно, че в това начинание има опасност от съблазни. Поради симетрията… Нали разбирате, симетрията го е заблуждавала и преди: при определени резултати от изпитания… бе допускал, че всеки способ трябва да съдържа свой огледален образ — например „излъчване“ предполага и „обратна индукция“[17]… а кой изобщо е казал, че и едното и другото задължително съществуват? Навярно така ще бъде и този път. Но колко упорито го преследва мисълта за симетрията на тези две тайни оръжия, Навън, под систематичните въздушни атаки и воя на Фау-1 и Фау-2, едното представляващо обратната страна на другото… Павлов е демонстрирал как тези огледални образи Вътре могат да бъдат объркани. Понятия за противоположност. Но що за нова патология се притайва Навън сега? Каква болест на събитията — на самата История — може да създаде симетрични противоположности идентични на тези роботизирани оръжия?

Символ и симптоми. Прав ли беше Спектро? Могат ли Навън и Вътре да бъдат части от едно и също поле? Но ако трябва честно… в интерес на истината…

Пойнтсман би следвало да търси отговора в допирните точки, в границата между тях… нали… в мозъчната кора на лейтенант Слотроп. Човекът ще страда — и навярно ще бъде унищожен в някакъв клиничен смисъл — но колко много други хора страдат тази вечер от негово име? Моля ви се, та нали всеки ден в Уайтхол[18] преценяват и поемат рискове, в сравнение с които неговият изглежда почти нищожен. Почти. Тук има нещо, прекалено краткотрайно и прозрачно, за да бъде схванато — Сектор Пси може да споменава ектоплазми — но той знае, че по-подходящ момент от този няма и че точният обект на експеримента е в ръцете му, сега. Пойнтсман трябва да улови момента незабавно или да обрече себе си на същите каменни коридори, чиято крайна точка му е известна. Но той трябва да остане отворен — дори за вероятността хората от Сектор Пси да се окажат прави. „Възможно е всички ние да сме прави — записва днес той в дневника си — а също е напълно възможно всичко, което сме предполагали, да се окаже истина и дори нещо повече. Каквото и да открием, няма място за съмнение, че той, физиологически, исторически, е чудовище. В никакъв случай не трябва да изпускаме контрол над ситуацията. Мисълта, че след войната той може да се изгуби сред човешкия свят, ме изпълва с неудържим страх…“

Бележки

[1] „Де Хавиланд Москито“ — британски многоцелеви изтребител-бомбардировач по време на ІІ Световна война. „Авро 683 Ланкастър“ — британски тежък 4-моторен бомбардировач, на въоръжение в Кралските ВВС по време на ІІ Световна война. — Б.пр.

[2] Т.е. Долен индекс-Е, защото покойният Кевин Спектро отправя думата „Лисици“ към Пойнтсман, посредством медиума Карол Евентир. — Б.пр.

[3] Уравнението на Поасон може да даде прогноза за вероятността за три ракетни попадения на квадрат от картографирана територия

[4] Квартал в лондонския Ист Енд, приютявал предимно имигранти и разселени бедняци. Става известен с бедност, пренаселеност, насилие и политическо недоволство. По време на ІІ Световна война понесъл тежки разрушения. — Б.пр.

[5] В 1922 г. Английският археолог Хауърд Картър открива гробницата на Тутанкамон. Месец и половина по-късно лорд Карнавон, който финансирал експедицията на Картър в Египет, умира, след като е влязъл в гробницата, и смъртта му слага началото на легендата, че фараоните и техните богове проклинат всеки, който нарушава неприкосновеността на техните гробници. — Б.пр.

[6] Степенен ред… — В случая математическата формула е производна от Поасоновото уравнение. Променливите членове 2!, 3! и т.н. съответстват на изгледите дадени събития, за които вероятността да се случат, е нищожна, въпреки това да се случат, защото са налице множество възможности. Във „Въведение в теорията на статистиката“ от Дж. Юли и М. Кендол, авторите цитират проучването за ракетните удари по Лондон през ІІ световна война. Английският статистик Р. Кларк разделя Лондон на мрежа от 144 квадрата и установява, че 546 попадения на Фау-1 били разпределени в почти точно съответствие с предвижданията на Поасоновото уравнение. — Б.пр.

[7] Улица в центъра на Лондон, където през XIX-XX в. са били разположени множество болници, клиники и частни медицински практики. В непосредствена близост до нея се е намирало Кралското Медицинско Дружество. — Б.пр.

[8] Известието за Нобелова награда обикновено пристига с жълта на цвят телеграма. — Б.пр.

[9] Квартали на Стокхолм. — Б.пр.

[10] Изотропия (старогр.: ίσος — равен, еднакъв + гр.: τρόπος — характер, направление) — равнопоставеност, еднаквост на физическите свойства (топло- електропроводимост и др.) във всички направления, т.е. симетрия по отношение на избора на направлението. Отнася се до водата, газовете, някои сплави и др. — Б.пр.

[11] Поле (математика) — алгебрична структура, ред, включващ дефинираните операции събиране, изваждане, умножение и деление, които, приложени спрямо рационални и реални числа, се държат подобаващо на техните определения. Числото 7 се идентифицира в Библията с нещо „завършено“ или „цялостно“. Оттам продължава връзката, тъй като 7 често се среща в контексти включващи цялостност/завършеност или божествено съвършенство. — Б.пр.

[12] Национален шампион фон Танац Алпдрюкен (нем.) — името von Thanatz Alpdrucken може най-общо да бъде преведено като Смъртен Кошмар. — Б.пр.

[13] Ноктилука (noctiluca miliaris (лат.) — букв. „светеща в нощта“) — едноклетъчно растително камшичесто, което живее в морета и океани. Обикновено се появява на повърхността на водата в края на лятото. Получило е името си, защото понякога в летни нощи големият брой ноктилуки предизвиква фосфоресциране на водата, което се дължи на съдържащите се в цитоплазмата им множеството мастни капчици. При механично дразнене на ноктилуките от морските вълни и при химично дразнене от някои соли, мастните капчици се окисляват и започват да светят. Ноктилуките се хранят с едноклетъчни растения и животни. — Б.пр.

[14] Експлозив съставен от алуминий на прах и железен оксид, който гори с интензивен пламък при запалване. — Б.пр.

[15] Чувство за преследване и параноя (фр.). — Б.пр.

[16] В медицината — наука за причините за възникване на болестите. Във философията — наука за причинността. — Б.пр.

[17] Излъчване (ирадиация) и обратна индукция — терминология използвана от И. П. Павлов. „Излъчване (ирадиация)“ е разпространяването на връзките сред клетките на мозъчната кора така, че един специфичен рефлекс започва да обособява и оформя други такива (рефлекси) в организма. „Обратна индукция“ е процесът, при който възбуждащ дразнител създава задържащ модел на реакция; по този начин обратната индукция е обратно симетрична на нормалния процес на създаване на условен рефлекс (кондициониране). — Б.пр.

[18] Район на централен Лондон, където са разположени най-важните министерства, т.е. — правителството. — Б.пр.