Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Священная книга оборотня, 2004 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Иван Тотоманов, 2008 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
-
- Вампири и върколаци
- Градско фентъзи
- Интелектуален (експериментален) роман
- Постмодерен роман
- Съвременен роман (XXI век)
- Фентъзи
- Хорър (литература на ужаса)
- Характеристика
- Оценка
- 5,9 (× 7 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- NomaD (септември 2009)
- Корекция
- sir_Ivanhoe (октомври 2009)
Превод на текста на Приложението: NomaD, септември 2009
Издание:
Виктор Пелевин. Върколашки метаморфози
ИК „Калиопа“, 2008
Редактор: Нина Ганева
Корица: Огнян Илиев
ISBN 978-954-9840-22-3
История
- — Добавяне
* * *
— И оттогава вървя — приключих и млъкнах.
Разказът ми, изглежда, наистина беше впечатлил Александър.
— И какво? — попита той. — Намери ли ключа?
— Разбира се.
— И какво е той?
— Правилното разбиране на собствената ти природа. Това се опитвам да ти обясня.
— Значи вече си влязла в Дъгоцветния поток?
— Може да се каже — отговорих.
— И какво е той?
— Първо трябва да разбереш какво е свръхплътеникът.
— И какво е?
— Ти си.
— Ами нали това ти казвам — почти изквича той. — А ти само ме объркваш. Казваш, че си била ти. Все ти.
— Пак не разбра. Ти си мислиш, че си свръхплътеник, защото можеш с поглед да гърмиш крушки и да убиваш мухи…
— Не само мухи — каза той. — И не само с поглед. Изобщо не можеш да си представиш какво мога.
— Какво можеш?
— Дори не е нужно да гледам нещо, разбираш ли? Достатъчно е да си го помисля. Снощи например го начуках на политтехнолога Татарски. Чувала ли си за него?
— Чувала съм. Уби ли го?
— Защо? Просто измърмори насън и се обърна на другата страна. Начуках му го елегантно.
— Това пък какво означава?
— Вече няма да го канят никъде, това означава. Ще си кисне в офиса, докато не се слее с тапетите. Ако му оставим офиса, разбира се.
— Много си жесток — казах. — А как го правиш?
Той се замисли.
— Същото е като секса, само че наопаки. Трудно е да се обясни. Хем те е страх, хем го правиш. С опашката, нали разбираш. Но не съм вникнал още в подробностите… Значи все пак признаваш, че съм свръхплътеник?
— Ти си тоя, дето разбира всичко наопаки. Свръхплътеник изобщо не те прави способността да вредиш на политтехнолози и мухи. Ти засега дори нямаш право да се мислиш за свръхплътеник.
— А ти имаш, така ли?
— Да, аз имам — казах скромно, но твърдо.
— Ама ти си направо навсякъде, лисицо такава! За мен просто не остава място на тоя свят.
— Целият този свят е твой. Просто разбери кой си всъщност.
— Свръхплътеник.
— Точно така. Но какво е свръхплътеник?
— Аз.
— Ох, пак ли! Мислех си, че си зорък лъв, а ти си бил сляп пес.
Той трепна, все едно го бях ударила.
— Какво искаш да кажеш?
— Има едно учение за лъвския взор — почнах забързано; усещах, че съм прекалила. — Казват, че ако хвърлиш пръчка на куче, то ще гледа пръчката, А ако хвърлиш пръчка на лъва, той няма да откъсне поглед от човека, който хвърля пръчката. Това е поговорка, казваха я в древен Китай, когато събеседникът почне да се хваща за думите и престава да вижда главното.
— Добре де — каза той. — Стига толкова. Можеш ли да ми кажеш какво е свръхплътеникът?
— Свръхплътеникът е онзи, когото виждаш, когато дълго се взираш в себе си.
— Но нали каза, че там няма нищо.
— Правилно. Там няма нищо. Точно това е свръхплътеникът.
— Защо?
— Защото това нищо може да стане всичко.
— Как така?
— Ами виж. Ти си плътеник, понеже можеш да станеш, ъъъ… вълк. Аз съм плътеник, понеже съм лисица, която се престорва на човек. А свръхплътеникът поред става теб, мен, ето този плик с ябълки, тази чашка, това чекмедженце — всичко, което виждаш. Това е първата причина, поради която го наричат свръхплътеник. Освен това всеки плътеник, образно казано, може да бъде дръпнат за опашката.
— Да допуснем — каза той.
— А свръхплътеника не можеш да го дръпнеш за опашката. Защото той няма тяло. И това е втората причина, поради която го наричат така. Разбра ли?
— Не съвсем.
— Нали веднъж ми разказваше как като малък си мечтал да имаш скафандър, с който да можеш да идеш на Слънцето, да се спускаш на дъното на океана, да скачаш в черни дупки и да се връщаш оттам?
— Да де. И какво?
— Ами значи свръхплътеникът има точно такъв скафандър. Той е просто пустота, празнота, която може да се запълва с всичко. И нищо не може да полепне по тази пустота. Нищо не може дори да я докосне, защото щом извадиш онова, с което е запълнена, тя пак си става същата като преди. И няма къде да ти бият печата за адресна регистрация, а твоят Михалич няма на какво да си лепне бръмбара.
— Разбрах. Наистина разбрах — каза той и пребледня. — Жестоко. Никакви служби не могат да се справят с такъв свръхплътеник.
— Радвам се, че го осъзна.
— И как се става такъв?
— Никак — казах.
— Защо?
— Ами помисли.
— Защото свръхплътеникът може да е само един и това вече си ти? Прав ли съм, рижавелке?
— Не, сивчо, не си. Ти не можеш да станеш свръхплътеник, защото винаги си бил свръхплътеник. Свръхплътеник е собственият ти ум, същият ум, с който от тъмно до тъмно мислиш за какви ли не идиотщини.
— Значи все пак свръхплътеникът съм аз?
— Не си.
— Но нали това е моят ум. В какво е проблемът тогава?
— В това, че твоят ум всъщност не е твой.
— А чий?
— Изобщо не може да се каже, че е нечий. Или че е еди-какъв си и се намира еди-къде си. Всичките тези понятия възникват в самия него, тоест той предшества всичко, без изключение. Разбираш ли? Каквото и да си мислиш и да си представяш, всичко го прави той.
— Имаш предвид мозъка ли?
— Не. Мозъкът е едно от понятията в ума.
— Но нали ума го има, защото го има мозъка — каза той колебливо.
— Ох, колко са те объркали тия мръсници — въздъхнах. — Хората изобщо не знаят какво е това умът, вместо това изучават ту мозъка, ту психиката, ту любовните писма на Фройд до Айнщайн. Учените пък съвсем сериозно си мислят, че умът се поражда, защото в мозъка протичат химични и електрически процеси. Тъпанари с главно „Т“! Това е все едно да смяташ, че телевизорът е причината за филма, който дават по него. Или причината за съществуването на човека.
— Икономистите мислят точно така.
— Да, прав си. И нека си мислят точно така. Да си генерират електрически импулси, да крадат кредитни траншове, да заявяват официални протести, да мерят амплитуди и скорости, да вдигат минетите на n-та степен и после да си определят рейтинга. За щастие на този свят той е населен не само с тъпанари, но и с нас, лисиците. Ние знаем тайната. Сега ти също я знаеш. Е, почти я знаеш.
— Да бе — каза той. — И кой освен лисиците я знае?
— Могат да я знаят само избраните.
— Не те ли е страх да ми я разкриваш?
— Не.
— Защо? Защото и аз съм избран ли?
— Защото тази тайна може да я знае само умът. А умът няма от кого и какво да я крие. Той е един.
— Един?
— Да — казах. — Един във всичко и всичко от един.
— Кои са тогава тези избрани?
— Избраните са онези, които разбират, че всеки червей, пеперудка и дори тревичка край пътя са също такива избрани. Просто временно не го знаят и трябва много да внимаваш, та да не би случайно да обидиш някой от тях.
— Така и не разбрах какво е умът — каза той.
— Това не го разбира никой. Макар че, от друга страна, всички го знаят. Защото тъкмо умът чува сега думите ми.
— Аха — каза той. — Ясно… Пак не докрай, разбира се, но доколкото разбирам, там край няма…
— Именно — казах. — Де винаги да беше толкова схватлив.
— Добре, да допуснем, че изяснихме нещата със свръхплътеника. А какво е Дъгоцветният поток?
— Просто светът около нас — казах. — Нали виждаш цветовете? Синьо, зелено, червено. Те се появяват и изчезват в ума ти. Точно това е Дъгоцветният поток. Всеки от нас е свръхплътеник в Дъгоцветния поток.
— Тоест вече сме влезли в Дъгоцветния поток?
— И да, и не. От една страна, свръхплътеникът още от самото начало е в Дъгоцветния поток. От друга, той никога не може да влезе в него, защото Дъгоцветният поток е просто илюзия. Но противоречието е само привидно, понеже ти и светът сте едно и също.
— Аха — каза той. — Интересно. Давай нататък.
— Свръхплътеникът е небесно същество. Небесното същество никога не губи връзката си с небето.
— Какво означава това?
— В този свят няма нищо освен прах. Но небесното същество помни за светлината, която прави прахта видима. А безопашатата маймуна просто хвърля прах в очите си и в очите на другите. Затова когато небесното същество умира, то става светлина. А когато умира безопашата маймуна, тя става прах.
— Светлина, прах — каза той. — Значи все пак има нещо там! Някаква личност. У тебе например със сигурност има, лисанке. Усещам го, особено напоследък. Не съм ли прав?
— Тази личност с всичките си номерца и глупости просто подскача като кукла на конци в ясната светлина на ума ми. И колкото по-глупави са подскоците й, толкова по-ясна е светлината, която виждам отново и отново.
— Каза „ума ми“. А преди малко каза, че не бил твой.
— Е, такъв е е езикът. Езикът е семето, от което израства безкрайната човешка глупост. Ние, плътениците, също страдаме от нея, защото непрекъснато говорим. Не може да отвориш уста и да не сгрешиш. Така че не си струва да се хващаме на думите.
— Добре. Но личността, която подскача като кукла, това си ти, нали?
— Не. Не смятам, че тази личност съм аз, понеже аз изобщо не съм кукла. Аз съм светлината, която я прави видима. Но светлината и куклата са просто сравнения и не бива да се хващаме за тях.
— Да, лиске — каза той. — Дълго си изучавала тия неща, личи си… Всъщност все пак на колко години си?
— На колкото трябва — казах и се изчервих. — За кучето и лъва — не се сърди, моля ти се. Това е класическа алегория, при това много древна, честна дума. Кучето гледа пръчката, а лъвът — онзи, който я хвърля. Между другото, когато го разбереш това, е много по-лесно да четеш днешната преса…
— За кучетата и лъвовете го разбрах, можеше да не ми го повтаряш — отвърна той със сарказъм. — За пресата го знам и без тебе. По-добре кажи къде гледат лисиците.
Усмихнах се виновно.
— Ние, лисиците, с едното око гледаме пръчката, а с другото онзи, който я хвърля. Понеже сме слаби същества и ни се иска не само да усъвършенстваме душата си, но и да поживеем още поне мъничко. Затова сме леко кривогледи…
— Виждам те аз къде ме гледаш…
— Днеска сте изключително духовит, поручик.
Александър се почеса по брадичката и попита:
— И къде е главният извод?
— Кой?
— Чрез който се контролира всичко, за да има полза.
— Контролирането е трудно нещо — казах.
— Защо?
— Защото трудно се намира контрольор.
— Всъщност така излиза — рече той. — Не ми харесва обаче.
— Кое?
— Дъгоцветният поток, свръхплътеникът — всичко това добре. Да допуснем, че сме решили въпроса и с контрола. Но не мога да разбера най-важното. Кой създава всичко това? Бог ли?
— Самите ние — казах. — Нещо повече, ние създаваме и Бога.
— Е, тука вече се издъни, лисано — ухили се той. — Все гледаш да минеш без Бога. С какво го създаваме? С опашките си ли?
Замръзнах.
Трудно е да опиша тази секунда. Всичките ми догадки и прозрения от последните месеци, всичките ми хаотични мисли, всичките ми предчувствия внезапно се сглобиха в ослепително ясна картина на истината. Все още не разбирах всички последствия от озарението си, но вече знаех, че знам тайната. От вълнение ми се зави свят. И сигурно бях пребледняла.
— Какво ти стана? — попита той. — Призля ли ти?
— Не — казах и се усмихнах насила. — Просто за малко трябва да остана сама. Веднага. Моля те. Много е важно, много.