Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Πολιτεία, ???? (Пълни авторски права)
- Превод от старогръцки
- Александър Милев, 1981 (Пълни авторски права)
- Форма
- Философски текст
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 5,5 (× 4 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране
- Карел (2020)
- Разпознаване и корекция
- Милен10 (2012)
- Форматиране и частична корекция
- zelenkroki (2014-2020)
Издание:
Автор: Платон
Заглавие: Държавата
Преводач: Александър Милев
Език, от който е преведено: старогръцки
Издание: второ
Издател: Наука и изкуство
Град на издателя: София
Година на издаване: 1981
Тип: философски текст
Печатница: Държавен полиграфически комбинат „Димитър Благоев“
Излязла от печат: 16.II.1981
Редактор: Любомир Павлов
Художествен редактор: Светлозар Писаров
Технически редактор: Венета Кирилова
Художник: Владислав Паскалев
Коректор: Милка Белчева
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/11710
История
- — Добавяне
Свойства на философската душа
485b II. Относно природата на философите ние се съгласихме, че те винаги ще обичат науката, която би им откривала нещо за онова, което винаги съществува и никак не се променя от създаване и унищожение.
— Нека това бъде прието.
— При това те обичат цялата наука, продължих аз, и доброволно не изоставят нито малка нейна част, нито голяма, нито по-ценна, нито по-малко ценна, т.е. постъпват също така, както открихме в нашите по-предишни разисквания за честолюбците и влюбчивите.
— Говориш истински неща — рече той.
— След това помисли дали е необходимо тия люде, 485c които трябва да бъдат такива, каквито ние ги описахме, да притежават още в душата си следното?
— Кое именно?
— Правдивост и доброволно да не приемат по никакъв начин лъжата, но да я мразят и да обичат истината.
— Приемливо е това — рече той.
— Не само е приемливо, приятелю, но е напълно необходимо този, който е свързан по природа с обич с нещо, да обича и всичко сродно и свойствено на обичаното от него.
— Вярно — рече той.
— Но ти би ли намерил нещо по-близко до мъдростта от истината?
— Как може да намеря? — попита той.
— Възможно ли е за един и същ човек да обича истината и да обича лъжата?
485d — Никак не е възможно.
— Следователно този, който истински обича науката, трябва още от детски години да се стреми колкото е възможно повече към цялата истина.
— Непременно.
— Но ние знаем че колкото желанията по-силно се насочват към едно нещо, толкова стават по-слаби по отношение на други неща, както поток, който е отбит някъде?
— Но как?
— Така у този, у когото желанията са насочени към науката и към всичко подобно на нея, смятам, той ще има пред вид удоволствието на душата сама 485e по себе си, а ще изостави насладите на тялото, ако не е престорен, а истински философ.
— Това е съвсем необходимо.
— Такъв човек е разсъдителен и никак не е користолюбив, понеже подобава другиму, а не нему да припечелва пари за ония неща, за които парите се припечелват с големи жертви.
— Така.
486a — Когато пък искаш да различаваш философската природа от нефилософската, трябва да внимаваш още и на това.
— На кое?
— Да не се крие случайно в нея низост, защото малодушието е твърде враждебно на душа, която се стреми винаги към всецяло божественото и човешкото.
— Съвсем вярно — рече той.
— А който има в ума си високи помисли и изследва всяко време и всяка същност, смяташ ли ти, че може човешкият живот да се струва на такъв като нещо велико?
— Не е възможно — рече той.
486b — Такъв човек нима ще смята и смъртта за нещо страшно?
— В никакъв случай.
— Следователно за слабата и низка природа не е достъпна истинската философия, както изглежда.
— Струва ми се, че не е достъпна.
— Но какво? Човек, който е скромен и не е користолюбив, чужд е на низостта и не е самохвалко, нито е безсрамен, може ли той да бъде необщителен и несправедлив?
— Не.
— Затова ти, започвайки да наблюдаваш една философска или нефилософска душа още от младежки години, ще наблюдаваш дали е справедлива и кротка или необщителна и дива.
486c — Съвсем вярно.
— Както аз мисля, ти няма да оставиш без внимание и следното.
— Кое?
— Може ли тая душа да учи, или не може?
— Нима допускаш, че човек може да обикне някога това, над което той се мъчи и го върши с твърде малък успех?
— Не може да бъде.
— Но какво? Ако някой не може да запомни нищо от това, което учи, понеже много забравя, може ли той да не бъде лишен от знание?
— Как е възможно да не бъде лишен?
— А смяташ ли, като се труди без полза, че той няма накрая да бъде принуден да намрази себе си и една такава работа?
486d — Как няма да я намрази?
— И така забравящата душа ние никога няма да отнесем към философските души, а трябва да искаме философската душа да бъде паметлива.
— Без съмнение.
— Но бихме ли казали ние, че същество с необразована и нехармонична природа ще има влечение към нещо друго освен към несъразмерност?
— Какво още?
— Смяташ ли, че истината е сродна с несъразмерността или със съразмерността?
— Със съразмерността.
— Следователно ние търсим към останалото още умерен и остроумен разсъдък, който води със своята лесно усвояваща природа всекиго да наблюдава 486e всичко действително съществуващо.
— Как не?
— Но какво? Не ти ли се струва, че ние разгледахме свойствата, произтичащи едно от друго и необходими за душата, която предстои да бъде съпричастна достатъчно и в съвършен вид със съществуващото?