Към текста

Метаданни

Данни

Серия
Алиса от XXI век (10)
Включено в книгата
Оригинално заглавие
Сто лет тому вперëд, (Пълни авторски права)
Превод от
, (Пълни авторски права)
Форма
Роман
Жанр
Характеристика
Оценка
5,5 (× 13 гласа)

Информация

Сканиране, разпознаване и корекции
NomaD (2010)

Издание:

Кир Буличов. Приключение в бъдещето, 1980

Редактор: Весела Сарандева

Художник: Петър Терзиев

Художествен редактор: Тоня Горанова

Технически редактор: Маргарита Воденичарова

Коректор: Марин Стоянова

 

I издание. ЛГ V. Тематичен №23. Дадена за набор на 21. IV. 1980 год. Подписана за печат на 27. IX. 1980 год. Излязла от печат на 30. IX. 1930 година. Поръчка № 133. Формат 84×108/32. Печатни коли 17,25. Издателски коли 14,49. Усл. Изд. коли 13,92. Цена на книжното тяло 0.84 лева. Цена 0,92 лена

 

„Народна младеж“, издателство на ЦК на ДКМС, София, 1980 г.

Държавна печатница „Васил Александров“ — Враца

 

Кир Булычëв. Сто лет тому вперëд. М. „Детская литература“, 1978

История

  1. — Добавяне

Глава XII
Разказът и веществените доказателства

Докато Коля разказваше за пътешествието си в бъдещето, Фима незабелязано изяде всичките кюфтета — и тези, които бяха за Коля, и другите, които бяха за майка му и баща му. Но Коля не забеляза опустошението, извършено от приятеля му, защото беше дотолкова погълнат от спомените си, че Фима би могъл да изяде и хладилника заедно с продуктите.

Човек винаги иска да сподели тайната си. И колкото тайната е по-необикновена и заветна, толкова повече му се иска да я разкаже. Човек отлично разбира, че трябва да мълчи — спасението му е в мълчанието, но той носи тайната си като бомба със закъснител, докато не избухне. Ако Алиса не беше дошла в училище, Коля може би щеше да се сдържи. Но отначало се появи Алиса, след това дебелият бандит — прекалено много за един човек. Тук без довереник няма да минеш.

Фима слушаше като омагьосан. Именно от вълнение изяде кюфтетата. Ядеше и не забелязваше какво прави. Понякога само извикваше:

„Е!“ или: „Ти какво?“ или „Глупак!“

— И тогава изскочих от апартамента му — завърши Коля разказа си. — Дотичах в къщи, скрих всичко и си мислех — размина ми се. Вярваш ли ми?

— Вярвам ти — отговори Фима, като отхапа наведнъж половината хляб. Червените му бузи лъщяха като лакирани. — Такова нещо ти не можеш да измислиш. Даже аз не бих могъл да измисля.

— Ако издадени тази тайна…

— Не съм и имал намерение. Освен това такива наивни като мен няма да намериш.

— Какво ще кажеш?

— Какво да кажа? Защо веднага или на следващия ден не си върнал този апарат обратно? Да беше влязъл в машината, да слезеш там и да го оставиш на масичката с бележка: „Извинявайте за безпокойството“. И дим да те няма.

— Не можах. Ключа го взе майка ми. Оказа се, че е звъняла в болницата и е питала как е съседът ни, а той я помолил да не дава ключа на никого освен на приятеля му, дори и на мен. Сигурно си е спомнил, че машината на времето е отворена. И ето мама скри ключа някъде. Сигурно го носи със себе си на работа.

— Да беше опитал нощем.

— Опитвах. Нищо не излезе.

Те млъкнаха. Изведнъж Фима попита:

— Къде е този апарат?

— Не само апарата мога да ти покажа. И други доказателства имам.

— Защо мълчиш? Показвай ги.

Коля извади от чекмеджето на масата кутия от цигари. В нея бяха трофеите, донесени от бъдещето.

— Отначало това. — Той извади златната звездичка. — Знаеш ли какво е то?

— Звездичка.

— Личен подарък от космонавта за далечно плаване капитан Полосков. Всяка звездичка на гърдите му означава броя на звездните експедиции. Ясно ли е?

— Ясно.

— Сега това. Изсъхнало е, но все пак може да се познае какво е.

— Кора от банан.

— Ти си гений, Фима. Правилно, това е кора от банан. Но не от нашия век. Тя е от станцията на младите биолози на булевард „Гогол“.

— Какво, под открито небе ли растат?

— Ще растат. И маймуни ще скачат.

— А банана си изял?

— На другия ден трябваше да го изям, за да не изгние.

— Впрочем, ако аз бях отишъл в бъдещето, щях да почерпя приятеля си поне с банан.

— Страхувах се да не издам тайната, а не от лакомия.

— Винаги е така — не се съгласи. Фима. — Когато приятелят не е нужен, забравят го. А трябва ли да спасява — къде си, приятелю? Ела ми на помощ!

— Добре де. Да ти показвам ли друго?

— Показвай.

— Дръж. Позна ли какво е?

— Геврек. Съвсем сух.

— Това е растителен геврек, бързозреещ. Аркаша го е отгледал.

— Мога ли да си отхапя?

— Чакай малко. Ти вече изяде един хляб. А това какво е, как мислиш?

— Камък.

— Просто камък?

— Откъде да знам? Ще кажа, че е просто камък, а ти ще ми отговориш, че е марсиански елмаз.

— Почти позна. Великата певица Милена Митина, впрочем моя землячка от Конотоп, го донесе от турнето си из Галактиката и ми го подари.

— Чакай, Коля, ти от Конотоп ли си?

— Не, тя е от Конотоп.

— Защо тогава ти е землячка?

— Защото там, в бъдещето, аз бях от Конотоп.

— Вярваха ли ти?

— Не винаги.

— Е добре, какво още донесе?

— Малко ли е? Ето изсъхнало листенце от бързорастящото дърво с гевреците…

— Аз, разбира се, ти вярвам, но ти какво ми показа? Златна звездичка от военен пагон, кора от банан, геврек, повехнало листо и камък. Ако някой се усъмни, той като две и две четири ще ти докаже, че не си бил в бъдещето, а всичко си измислил.

— Но нали… — Коля погледна с чужди очи съкровищата си и наистина го обзе съмнение. — Но нали ти ми вярваш…

— Вярвам ти — потвърди Фима. — Ако ми покажеш още нещо.

— Тогава се закълни, че на никого няма да кажеш.

— Ама че романтик! Тача се казва само в детските книжки.

— Добре, обещай.

— Вече ти обещах.

Коля въздъхна и се завря под бюрото, където имаше сандък с инструменти, остатъци от използуван детски конструктор, жици, счупени контакти и други ценни неща. На дъното имаше кутии от обувки. В нея под пласт от дребни детайли — черна чанта с дълга дръжка.

— Ето виж, но само да не го счупиш.

Фима го погледна, постегли го на око.

— Как работи? — попита той.

— Много просто.

Коля преметна чантата през рамо, открехна капака, извади оттам тънка жичка със слушалка накрая, сложи я в ухото си и каза:

— Да започнем.

— Откъде знаеш как действува?

— Техните машини са изключително прости, минимум детайли. Видях как Алиса работеше с него, а в къщи малко го изпробвах.

— Е, и за какво мисля сега? — попита Фима, като се стараеше да не мисли за нищо.

— Защо да го настройвам на теб? Мислиш си как да го изпробваш сам.

— По-точно?

— По-точно сега ще разберем.

Коля отвори капака на чантата, вътре, имаше колелце. Той започна бавно да го върти, да го настройва.

— Да… Искаш да ядеш? Но нали излапа всички кюфтета?

— Лъже твоят апарат! За ядене не съм и мислил.

— Значи мозъкът ти е мислил вместо теб.

— И той не е.

— Странно…

— Даже много странно.

— Стой! Къде е котаракът?

Коля се обърна. Фима също. Котаракът седеше в ъгъла на стаята, облизваше се и пулете мрачните си жълти очи.

— Извинявай, Фима — рече Коля. — Грешката е моя. Настроил съм го на вълната на котарака, а той само за едно нещо мисли — да се наплюска, никакви други желания, макар че сутринта излага пълна чиния с риба треска.

— Дай по-добре аз да опитам — предложи Фима. — Щом машината е толкова проста.

— Чакай.

Коля отново завъртя колелцето.

— Ето каза той. — Мога да повтарям мислите ти дума по дума. Чува се по-добре, отколкото по телефона. И недей да броиш наум, няма да ме объркаш. „Тридесет и седем, тридесет и осем… тридесет и девет… Нима наистина чете мислите?“ Повтарям след тебе. „Ако можеше да се използува в час… Руткевич си пише класното, а ти преписваш, без да надничаш в тетрадката й“.

— Коля, стой! — извика Фима. — Стига, вярвам ти, позна. Дай сега на мен!

Коля внимателно прехвърли чантата от своето рамо на Фимкиното. Предаде му слушалката и се отдалечи до прозореца, като че ли това не го засягаше.

— Върти колелцето. Ако чуеш за ядене — значи е котаракът Маркиз. Върти по-нататък, настройката е фина, диапазонът на действие е двадесетина метра, не повече. Сигурно всеки мозък си има вълна…

Фимка повъртя колелцето, замря и дълго слушаше със затворени очи. След това извади слушалката, сложи чантата на масата и заяви:

— Аз все пак мислех, че лъжеш. А ти нито дума…

— Трудно е да се повярва.

Фима седна на дивана, скръсти ръце на корема и каза:

— Май че изядох много кюфтета. Хич не ми се обядва, а баба ми ще започне: „Защо имаме лош апетит? Какво го боли момчето?“ Тя съвсем ме разглези.

— Говори по същество! — възмути се Коля. — Как можеш да мислиш за кюфтета?

— Какво да говоря? Лоша ти е работата. Прав си.

— Защо да е лоша?

— Превключи ма моите мисли, послушай и ще разбереш. Защо да говорим напразно?

— Надявам се, че още не си забравил руския език?

— Какво да ти кажа? Надробил си я една — не е за разправяне.

— Знам.

— И ще трябва сам да си я сърбаш.

— Но нали си ми приятел?

— Да. Иначе нямаше да се вълнувам. Няма да има пощада за тебе.

— Сигурен ли си?

— Съвсем сигурен. Ти си нарушил първата заповед на пътешествениците във времето: разкрил си тайната му.

— Но аз дори не знаех, че ще попадна в бъдещето.

— Съседът ти също ще си изпати.

— Слушай, те не са толкова жестоки. Там дори са се запазили наши съвременници.

— Ама че си хлапак! Какво общо имат с това съвременниците! Мисля, че тайно ще те изпратят там и ще те ликвидират — За да се уравновеси.

— Канено да се уравновеси?

— Вредата от тебе. Четох един такъв разказ, американски. Там един попаднал в миналото, настъпил пеперудка — и в Америка избрали не този президент, който трябвало. Всичко е свързано.

— От това се и опасявах — каза Коля.

— Четох и разказ как един човек все измислял фантастични проекти и дошли от контраразузнаването на бъдещето и го очистили.

— Нищо не съм изобретявал.

— Открадвал си.

— Да взема да си призная, а? Вече мислех да отида при Алиса и да й кажа: виновен съм, исках за добро… Та аз не съм откраднал, а го отнех от бандитите.

— Кой ще ти повярва? Фактът е налице: апарата ти си донесъл. И за съжаление за тебе няма милост.

— Но какво да правя, Фимка? Да кажа на нашите?

— Не, ти съвсем си откачил. Те с пълно право моментално ще те заведат на психиатър. Нашето момче се е преуморило от учене и се е шашардисало.

— Да, прав си.

— Единственият изход е да мълчиш. Даже ако те изправят на разстрел — пак ще мълчиш. А апарата по-добре да хвърлим в река Москва.

— Не, такова нещо няма да направя. Искаш ли да ти го дам да го пазиш?

— За да ликвидират мен вместо теб?

Пет-шест минути мълчаха.

— Еврика! — извика Фима. — Има изход.

— Какъв?

— Кога се връща твоят съсед?

— Сигурно след седмица или след десетина дена. Майка ми е ходила на посещение.

— Много добре. Щом се върне — отиваш му на гости и вземаш апарата със себе си.

— И какво? Аз се страхувам да си призная.

— Не си признавай. Кажи, че трябва да вземеш размерите на фрегатата. Докато мериш, внимателно слагаш апарата под масата. И си отиваш. Ясно ли е?

— Той ще го намери и ще си помисли за мен.

Има ли доказателства? Може някой от неговите агенти да го е забравил.

— Ами ако…

— Никакво „ако“! Главното е да не забравиш да изтриеш от него отпечатъците от пръстите си. Нали няма да забравиш?

— Няма.

— Тогава всичко е наред?

— Хубаво би било… Нали на никого няма да кажеш?

— За да се окажа твой съучастник в престъплението на века? Никога! Още ми се живее… И изобщо, отивам си. Не се страхувай, ще се уреди.

— Почакай! Искаш, ли да го изнесем на двора и да послушаме какво мислят хората…

— Нещо не ми се ще, чакат ме за обяд. А надзора могат да те чакат твоите дебелаци и крадци. — Фима си облече якето. — Не се приближавай до вратата, нека не ни виждат заедно…

Но когато вратата вече беше затворена, той неочаквано се върна и шепнешком попита:

— Защо Алиса дойде в нашия клас? Та тя не те е виждала отблизо.

— Аз се подписах на пейката, помниш ли?

— Идиот!

— Идиот съм, но тогава не мислех, че ще стане така…

— В бъдещето винаги трябва да се мисли. Фамилното име написа ли?

— Само името. И класа.

— Имаш късмет, че в класа ни имаме трима Колевци — съобрази Фима. — Ще водим следствието по лъжлива следа. Утре ще ти разкажа подробностите.

И Фима изчезна.