Метаданни
Данни
- Включено в книгата
-
Числа и съдби
Ключ към разбиране на миналото, настоящето и бъдещето - Оригинално заглавие
- Числа и судьбы — ключ к пониманию прошлого, настоящего и будущего, 2004 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Татяна Кузманова Балова, 2006 (Пълни авторски права)
- Форма
- Разни
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4,7 (× 11 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране и разпознаване
- sir_Ivanhoe (2008)
- Корекция
- ira999 (2008)
Издание:
А. Ф. Александров. Числа и съдби: Ключ към разбиране на миналото, настоящето и бъдещето
Руска. Първо издание
Издателство „Гарант-21“
Превод от руски: Татяна Кузманова Балова, 2006
Редактор: Лилия Анастасова
Предпечатна подготовка: Тодор Манов
Дизайн на корицата: „ЕЛЗЕВИР“, 2006
Формат 84/108/32. Печатни коли 24
ISBN 10 954–754–078–5
ISBN 13 978–954–754–078–1
ИД „Рипол классик“, 2006
История
- — Добавяне
КЪДЕ ДА ТЪРСИМ ФЕСТКИТЕ ДИСКОВЕ
Ще разгледаме един конкретен пример за изследване чрез методите на цифровия анализ на една известна археологическа находка — фесткия диск. Този странен предмет, изписан от двете страни с неизвестни до днес знаци, поражда много спорове относно съдържанието и предназначението на самия диск. Нека се опитаме да си изясним нещата, като вземем за основа датата на откриване на фесткия диск: 3 юли 1908 година, а също като използваме примерното датиране на написване на диска, което е от 1700–1550 година преди н.е.
Да изчислим допълнителните цифри по датата на откриване на диска:
3 7 1908 28 10 22 4
Възможни причини за написване на диска: 22 и 4 — енергия (2) на придвижване (2 е път от място до място) на хора (4).
Евентуални цели за създаване на диска: 28 10 — енергия (2), насочена към добро, търпимост, справедливост (8) на боговете (10 — неподправена власт).
Да приемем една от версиите — че даденият предмет може да е служил за ритуално приношение за боговете, че ще позволят на хората да преодолеят пътя. Нека си при помним, че става дума за остров Крит, следователно най-вероятно даденият ритуал е свързан с поклонение пред морските богове. Той е бил извършван преди отплаването на кораб. В полза на дадената хипотеза може да говори фактът, че подобна находка е единична, повече дискове не са намерени.
Този факт отхвърля версията за секретна кореспонденция между владетел или върховен жрец с таен посланик в една от враждуващите с Крит страни (такава версия неведнъж е била лансирана в литературата). Ако имахме работа с тай на кореспонденция, би трябвало да са се запазили и други послания, но такива няма. Още един довод в полза на това, че фесткият диск не е можел да бъде писмено послание: знаците най-вероятно са писани от центъра към периферията на кръга, което прави възможно изписването на знаците по спирала от центъра, след което излишната глина е била изрязвана околовръст. Обаче дискът е изписан от двете страни и втората страна също е изцяло запълнена, без да е оставено свободно място. Следователно броят на отпечатваните знаци (а те са били отпечатвани чрез вдлъбване) трябва да е бил известен и вече разпределен по кръга, което дава възможност за свободно разпределяне на информацията чрез точно запълване на кръга. Изводът е доста очевиден: записите от двете страни на фесткия диск са се повтаряли много пъти и са били записани по вече известен текст на молитва или заклинание. Точно затова са били отпечатвани с готови форми, но което е още по-важно: броят на знаците на всяка от страните е така подбран, че те запълват и двете страни без остатък.
Сега да започнем да търсим възможните дати на написване на текста на диска в посочения отрязък от време между 1700 и 1550 година пр.н.е. Ще използваме новата формула за изчисляване на допълнителните цифри и вече получената информация, че второто число е равно на 10, а четвъртото число е равно на 4. От разликата между тези известни числа лесно можем да научим последната цифра, на която трябва да завършва годината на написване на диска. Нека я изчислим: 10–4=6, получената цифра да разделим на 2, тъй като точно на този постоянен множител трябва да умножаваме последната цифра в изчислението на третото число, от сумата на цифрите на което ще можем да получим четвъртото число само с тази разлика, че тези цифри ще бъдат записвани на първа и втора позиция в допълнителни те цифри.
Да разгледаме евентуалните варианти на първото число. То е в сумата от цифри, от които е записано, и ще ни даде второто число, равно на 4. Тези числа са няколко: 4, 13, 22, 31, 40. Тъй като трябва да разгледаме отрязъка от време от 1700 до 1550 година преди новата ера, вариантът с първото число, равно на 4, отпада, тъй като сумата от първите две цифри на годината са вече повече от това число (1+7=8, 1+6=7, 1+5=6). Останалите версии ще проверим в процеса на провеждане на изследването. Да запишем първия вариант на числата с вече известните данни:
Първи вариант: 15 ? 3 година преди 1-а година от новата ера.
Втори вариант: 16 ? 3 година преди 1-а година от новата ера.
Да направим изчисленията.
Първи вариант: 15? 3 и 1.
Първо число (трета позиция): (1+5+?+3)+1=10+?. Анализът на получената сума без неизвестната цифра показва, че от останалите варианти на крайната сума — 13, 22, 31, 40, е подходящ само един вариант за първо число — 13, тъй като останалите не могат да се получат чрез прибавяне на една цифра към 10. Следователно, ако самото първо число е равно на 13, тогава лесно може да се намери неизвестната цифра: 13–10=3, неизвестната цифра е 3. Самата дата се записва така: 1533 година преди новата ера.
Първо число (трета позиция): (1+5+3+3)+1=13.
Второ число (4-а позиция): 1+3=4.
Трето число (1-а позиция) 13+2×3=13+6=19.
Четвърто число (2-а позиция): 1 +9= 10.
Краен вид на изчислението:
1533 преди 1-а година от н.е: 19 10 13 4
Основата на култа, свързан с фесткия диск, е 13 и 4 — заклинание (1), написано или създадено, направено (3) от човек (4).
Цел на култа: 19 и 10 — богът или боговете (1) са докачливи и злопаметни (9), заклинанието (1) предпазва, скрива (0) човек от бога. Може да се каже и другояче, но смисълът си остава: боговете са докачливи (9), а благодарение на извършване на култа тяхната обида се премахва (0).
Начин за извършване на култа: 3 3 5 1 (записваме от края на датата) — дискът (3) е бил заравян (3) в земята (5 — според китайските учения тази цифра означава земя), като са го жертвали за бога (1).
Най-вероятно датата не е подходяща, тъй като в противен случай археолозите щяха да намират и много други подобни дискове в земята на остров Крит, а не е така. Извод: датата 1533 пр.н.е. не е подходяща.
Втори вариант: 16? 3 година преди 1-а година от н.е.
Първо число (3-а позиция): (1+6+?+3)+1=11+?
Аналогично на предишната дата можем да използваме само 13 като първо число, което ни позволява да търсим не известната цифра: 13–11=2. Крайна дата: 1623 година преди новата ера.
Второ число (4-а позиция): 1+3=4.
Трето число (1-а позиция) 13+2×3=13+6=19.
Четвърто число (2-а позиция): 1+9=10.
Основа за извършване на култа: 13 4 — заклинание (1), написано (3) от човек (4).
Цел на заклинанието: 19 10 — боговете (1) са докачливи (9), а заклинанието (1) скрива (0) от гнева и обидата на боговете или успокоява гнева и обидата на бога.
Извършването на самия култ: 3 2 6 1 (датата се анализира от края) — дискът (3) е бил хвърлян (2) във водата (6 — според китайската нумерология тази цифра означава вода) за бога на морето (1).
Получаваме интересен извод — че дискове като фесткия са били правени в храма на морския бог. При отплаване на някой кораб (а може и при успешното му завръщане) дискът е бил хвърлян във водата в отплата пред морския бог и за да опази кораба от неговата обида и гняв. Точно затова археолозите не намират аналогични дискове на брега на Крит. Те трябва да се търсят в заливите, откъдето са отплавали критските кораби (или където са се връщали, тъй като може да са били хвърляни по два диска, но с различната им страна към повърхността на морето или небето, първия път преди, а втория — след плаването).
Ако можехме да изследваме дъното в най-удобните за флота заливи, тогава много е възможно да се намерят и други аналогични дискове със заклинания. А за нас е важно, че сега можем да се спрем на датата на направа на фесткия диск: 1623 година преди новата ера. Искам да се надявам, че нашият метод ще заинтересува историците и археолозите.