Метаданни
Данни
- Серия
- Истории за Нищото (5)
- Включено в книгата
-
Който следва пътя
или Следваща книга от „Истории за Нищото“ - Година
- ???? (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
-
- Алтернативно време
- Конфликт между поколенията (бащи и деца)
- Постмодернизъм
- Път / пътуване
- Пътешествия
- Хаотичен сюжет
- Четиво за възрастни
- Оценка
- няма
- Вашата оценка:
Информация
- Корекция и форматиране
- cattiva2511 (2022)
Издание:
Автор: Милан Асадуров
Заглавие: Който следва пътя
Издание: първо
Издател: ИК „Сталкер“ — Варна
Град на издателя: Варна
Година на издаване: 2013
Тип: роман
Националност: българска
Печатница: „Колор принт“ — Варна
Редактор: Петя Топалова
Художник: Йеронимус Бош
ISBN: 978-954-8196-27-9
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/17017
История
- — Добавяне
12. Цветя с бодли
На пода в килията, направо върху сламата, сгърчен, лежеше слаб, изпит, дрипав, полугол мъж с огромни изгарящи очи. Клетникът си говореше сам:
Че грешник съм, съвсем не крия;
но Бог не иска да умра,
а пример взел от по-добрия,
поуката да разбера:
не е смъртта ни цел добра,
живот е Бог и иска само
да води съвестта-зора
към разкаяние голямо.
Драконът потрепери от страх и плахо попита:
— Хък, къде сме?
— В Бастилията.
— А този нещастник кой е?
— Първият велик поет на Франция. — Хък се поклони на затворника. — Франсоа Вийон.
— Приятел ли ти е? — попита драконът и почувства неустоима нужда и той да се поклони.
— Три години учихме заедно в Парижкия университет. Той стана магистър по литература преди мен. Магистратурата му даваше право да се глави за писар, но…
— Този клетник е магистър по литература? — искрено се учуди и още повече се натъжи драконът. — А какво прави в затвора?
Поетът-магистър изобщо не им обръщаше внимание. Както се полага на всички велики поети, той живееше в свой свят:
Край извора от жажда ще загина;
до огъня треперя вкочанен;
в родината си сякаш съм в чужбина;
като във пещ пламтя и съм студен;
съвсем съм гол и царски пременен;
усмихнат плача, чакам без отрада;
посрещам мъката като награда;
могъщ и слаб в един и същи час,
от радостта не чувствувам наслада,
добре приет и нежелан съм аз.
— Май за пети път попада в затвора, ама този път яко е загазил. Канят се да го бесят.
— Че защо ще бесят такъв добър човек?! — възнегодува драконът.
— Гледал как искат да убият на улицата папския нотариус.
— Боже, в какво време живеем! — завайка се холографното чудовище.
— Ние не живеем в неговото време, Трифоне. Само минаваме оттук.
В този миг стана малко чудо. Чувствителната душа на поета ги усети, с лекота преодоля всички закони на физиката, намери пътя към тяхното пространство и се промуши в него. Хък я посрещна с радост:
— Какви амбиции у тебе има? Ти тридесет години си живял…
— Така е то: след есен идва зима.
— Очаквах да те видя поумнял, а в безразсъдство си затънал цял.
— Немирникът немирен си остава.
— Учи.
— Това не ме задоволява. Изучих всичко — нищо пак не знам!
— Пропадаш ти!
— Борбата не престава!
— Ще млъкна.
— Аз пък ще се справя сам.
— Оплаквам твойта скръб непрежалима; беднякът, като теб затънал в кал, надежда и кураж отгде ще взима? Затуй светът душата е създал. Но ти си твърдоглав, не си успял да вникнеш в туй, което тя ти дава, повярвай ми!
— Като умра, тогава!
— Не искаш ли утеха да ти дам?
— Речта ти никого не убеждава!
— Ще млъкна.
— Аз пък ще се справя сам.
— Отде е злото ти?
— Под власт незрима планети ме държат. Сатурн е сбрал беди за мен.
— Познавам двама-трима такива хора — ти си полудял! Спомни си — Соломон, премъдър крал, твърди:
„Мъдрецът, който търси слава, пред астрологията устоява.“
— Не съм съгласен с този крал голям, властта на звездния покров е здрава.
— Ще млъкна.
— Аз пък ще се справя сам.
— В живота влюбен ли си?
— До забрава.
— И все пак…
— Е?
— Покай се!
— Късно става.
— Избягвай тази паплач празноглава. Отдай се на наука — тя е храм…
— Нима?
— О, тя помага, утешава…
— Друг път.
— Не трябва да се закъснява! Ще млъкна.
— Аз пък ще се справя сам.
И душата си тръгна, а пролуката между пространствата се затвори.
— Хък какво беше това? — объркан, попита драконът.
— Спор между душата и тялото на Вийон.
— Нямаш ли връзки в кралския двор? Хайде да вървим да спасяваме този свят човек! — взе да ръчка Хък в ребрата драконът. — Ана-Мария никога няма да ни прости, ако позволим да обесят първия велик поет на Франция!
— Няма страшно, момчето ми. Аз навремето го спасих и сега пак ще го направя, ако се наложи. Защо мислиш, че лъвицата ме обича толкова! — засмя се Хък.
И, докато говореха за нея, Ана-Мария се появи като по поръчка, ала този път не им обърна никакво внимание. Хищникът от системата на Алдебаран се беше превърнал в домашна котка. Тя се втурна към сгърчения клетник на пода, седна до него, положи главата му с пламтящите очи в скута си и взе да го гали по сплетените на фъндъци коси. А той сякаш я усети и промълви:
О, хора, що след нас сте се родили,
не ни упреквайте със думи зли —
ако към нас добро сте проявили,
над вас самите Бог ще се смили.
Студената английска изрядност и с години култивираната сдържаност, придобити от общуването с изящната словесност, изведнъж се сринаха и Ана-Мария се разрева. А поетът сякаш взе да я утешава от името на всички, поели по пътя на своята Голгота:
Говорим ви като на братя мили, не ни презирайте,
че сме били осъдени. Души с
различни сили се раждат. Има и
цветя с бодли. Простете ни,
дано ни съжали Марииният син;
да не избяга благословията му и
пред прага на ада нека тя ни утеши.
Не е виновен мъртвият бродяга,
молете се за нашите души!
Ана-Мария се разрида неудържимо, магията, която я защитаваше, се разпадна, чу се лек пукот, появи се кълбо дим и лъвицата изчезна. Старият Хогбен я завлече някъде.