Метаданни
Данни
- Включено в книгата
-
Следа от носорог
Зимбабвийски етюди - Година
- 1996 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научен текст
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 4,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Форматиране
- bdimov (2021)
Издание:
Автор: Павлина Михайлова
Заглавие: Следа от носорог
Издание: адаптирано онлайн издание
Издател: ГАЛ-ИКО
Година на издаване: 1996
Тип: научен текст
Националност: българска
Редактор: Вълчо Михайлов
ISBN: 954-8010-58-5
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/16121
История
- — Добавяне
И много, много страшно
Ух, че ме е страх! Всички спят, а аз трябва да изляза по̀ вънка. Звездите са огромни, луната се полюшва в тъмното, щурците свирят и мене ме хваща такъв страх!
Усещам кобрата да пропълзява покрай стената, изпратена да свърши дяволските си работи. Чувам как зад храстите оттатък мравояд разравя пресен гроб и вещиците голи късат човешкото месо. После ще танцуват и ще се метнат на своите хиени… Н’ангата каза, че втората жена на дядо направила на бебето магия и затова то се разболяло. Фонтанелата му изглежда хлътнала и диарията не спира, и не спира. Въпреки че мама му е сложила около врата връвчица с кост от череп на бабуин и корени от билки. Н’ангата ни даде едно шише с лекарство, което щяло да помогне. Намаза фонтанелата с гъст мехлем и направи два разреза на челцето му, в които втри лечебен прах. Той притежава разни чудновати неща — кожа от змия, игли от таралеж, миди и кратунки с всякакви лекарства. Първо н’ангата бил съвсем обикновен човек, но веднъж духът на неговия прадядо, който можел също да лекува, се преселил да живее в тялото му. Оттогава той получил тази дарба.
Много хора умират напоследък. Също и моят татко. Отначало н’ангата каза, че имало надежда и започна да смуче дясната му китка. Но татко въпреки това умря. Чичо мисли, че щом толкова лоши работи се случват, сигурно в мушата ни има вещица. Когато злият дух обсеби някого, той се превръща в мурои — вещица. Доста мурои живеят по нашия край. Те правят хората да полудяват, или да изневеряват, или да се разболяват и после дълго да страдат. Затова чичо смята, че между нас се е появила мурои и когато татко ми почина, всички отидоха да питат н’ангата.
Има един н’анга, специалист по мурои, който се съгласил, че случаят е точно такъв. И че лесно може да бъде проверен с пречистващата церемония. Аз знам вече как става това. Всички възрастни се събират в колибата на прадядо. Н’ангата им дава да пият мутейо с лъжица, но преди това пита всекиго признава ли. Всички казват „не“. После някой пада и умира — значи той е бил вещицата. Миналото лято имаше една жена, която се занимаваше с магии, и н’ангата позна, че е тя. Хората отидоха да я убият заедно с мъжа й. А когато съседката роди три бебета, тях също ги убиха, защото щели да станат вещици като пораснат. Чудя се дали самата тя не е вещица, щом ражда три деца?
Много ме е страх някой да не ме омагьоса! Затова гледам да бъда добър, да не споря, да помагам на по-възрастните. Нали те ще се превърнат скоро във вадзиму, които ще ме защитават. Ако пък някой остави родителите си да страдат, вадзиму така ще се разсърдят, че той ще трябва да извърши оня специален ритуал, за да не умре — да намери стари дрехи и да обикаля селата като просяк, докато не събере достатъчно просо за бира, с която да ги умилостиви.
Когато кашлях преди две лета, мама се уплаши и ме заведе в болницата, на един ден път от нашата муша. Там ми дадоха две големи бели хапчета и аз бързо оздравях. И на татко му дадоха от тях, но той не се оправи. Лекарите също са добри, но са малко. В нашия район има само две сестри. А н’анги има много. За всеки случай хората отиват при двама-трима и си плащат. Н’ангите познават разни билки и лекуват такива болести, които лекарите не разбират. С едно растение например те могат да лекуват кашлица, да прогонят лошите духове и да направят така, че ако една жена е имала само момичета, да роди момче. А с китка на бабуин лекуват изневяра. И най-важното — н’ангата може да отговори защо едно нещо се е случило точно на този човек, а не на друг — защото той е разсърдил духовете на прадедите си; бил е омагьосан от вещица, или нгози, духът на някой убит, търси възмездие.
Когато знаеш причината за всяка неприятност или болест, полека-лека се успокояваш, роднините ти почват да се молят, носят бира и месо на сърдития мудзиму и болестта минава. Но ако не попиташ за причината твоето нещастие може да се предаде на останалите. Ето защо н’ангата е търсен и уважаван. Не можем без н’ангите. И аз бих искал един ден да стана н’анга. Въпреки че толкоз ме е страх. Даже да съм примерен във всичко, реши ли някой да ме омагьоса… И близките ми трябва също да живеят правилно, защото вадзиму могат да накажат мен заради тях Ще се моля непрекъснато на духовете да ме пазят и да не ме изоставят. Че много ме е страх…
Мисля да се прибера при другите момчета. Все някак ще издържа до сутринта.
* * *
Актът за забрана на саморазправата с вещици е приет на 17 юли 1889 г. Единични случаи за убийство на обвинени в магьосничество се съобщават и до днес. Според мнението на съдия от Върховния съд наказанията за подстрекателите и участниците в тези престъпления не са достатъчно тежки.
Зимбабвийската национална асоциация на народните лечители (н’анги) е създадена през 1957 г. Нейният сегашен председател проф. Гордън Чавундука изпълнява длъжността заместник-ректор на Зимбабвийския университет.
В своята дейност някои н’анги използуват човешки органи — пръсти, сърца, полови органи, черепи. От тях се приготвя лекарство за успех в бизнеса.
Периодично в печата се появява съобщения за убийства с цел снабдяване с гореизброените части. Обикновено жертви на такива престъпления стават деца в отдалечените селски райони. Наскоро стана известно, че от столичната морга са откраднати две сърца и половина. И щели да бъдат взети мерки за засилване на нейната охрана.