Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Школа клоунов, 1983 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Ганчо Ганчев, 1988 (Пълни авторски права)
- Форма
- Повест
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4,8 (× 4 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- Alegria (2012 г.)
Издание:
Едуард Успенски
Училище за клоуни
Рецензент: Георги Друмев
Редактор: Майя Методиева-Драгнева
Художник: Киро Мавров
Художествен редактор: Васил Миовски
Технически редактор: Спас Спасов
Коректор: Цветелина Нецова
Отговорен редактор на библиотеката: Лилия Рачева
Издателство „Отечество“, София, 1988
История
- — Добавяне
Втори учебен ден
Василиса Потаповна каза:
— Скъпи ученици! Всеки културен човек трябва да бъде грамотен. Просто е длъжен да може да чете и да пише.
— Не е вярно! — веднага възрази Наташа. — Аз например съм културна. Не се бия. Не плюя, където не трябва. А не мога да пиша.
— И аз съм културен! — провикна се клоунът Саня. Имам две носни кърпи. Едната за мен. Едната за Шаро. Да чета обаче не мога.
— Но културният човек трябва да знае всичко! — настояваше Василиса Потаповна. — Затова чете вестници!
— Аз пък слушам радио — възрази скромният Шура. — И пак знам всичко. Каква е температурата в Подмосковието. Какви са събитията в Африка.
— Какви са събитията в Африка? — попита Наташа. — Доктор Охболи още ли е там?
— Къде там?
— В Африка.
— Знам ли. Къде е тази Африка?
— Не знам.
— Стига с тая Африка. За друго говорим сега. Според вас излиза, че не е толкова необходимо човек да се учи? — объркана запита Василиса Потаповна.
— Излиза, че така излиза.
Дочу се грохот на мотоциклет. Пристигна Ирина Вадимовна. Зад нея се появи Доматов с чанта под мишница.
— С какво се занимавахте досега?
Василиса Потаповна ни обясняваше, че изобщо не е нужно да учим — изписка Наташа. — Човек може да слуша радио и пак да знае всичко.
— Ами ако трябва да напишете писмо на другаря си?
— Ще му позвъним по телефона.
— Ами ако няма телефон?
— Ще нарисуваме писмото! — не се предаваше Наташа. — С рисунки ще се оправим.
— Много добре — рече Ирина Вадимовна. — Тогава да направим един опит. Ние с клоуна Саня ще отидем в зоокъта. Той ще нарисува едно писмо. Вие после ще се опитате да го прочетете.
Клоуните се зарадваха и зачакаха. Другарят Доматов зачете вестник.
В зоокъта Ирина Вадимовна запита Саня:
— Спомняш ли си телеграмата, която ни изпрати от тайгата?
— Разбира се. Нарисувай я тогава.
Саня здравата се замисли. После взе молив и нарисува следната картинка:
Директорката погледна рисунката и каза:
— Нещо не ми е съвсем ясно. Нали телеграмата беше такава: „Посрещайте ме. Вече излетях. Клоунът Саня от тайгата и неговият верен Шаро.“ Не ставаше дума за никакъв човек в плик.
— Че какво неясно има! Плик като плик. Писмо. В писмото съм аз. Нали хората с нетърпение очакват писмата. Значи:
ОЧАКВАЙТЕ МЕ! или ПОСРЕЩАЙТЕ МЕ!
Защото вече съм на път.
— Добре де, пътя го виждам. Но това слънце какво е?
— Изгряло е. С други думи, ВЕЧЕ СЪМНА. Като прибавим и пътя, се получава ВЕЧЕ СЪМ НА ПЪТ.
— Хм… Има логика съгласи се директорката. — Само че, нали пътуваше със самолет. Защо не си нарисувал и него?
— Нямаше никаква нужда. Такива ясни изгреви има САМО ЛЕТЕ. Всеки ще разбере, че пътуването със САМОЛЕТ Е.
— Дааа… — съкрушено поклати глава учителката. — Така е… Ами Шаро къде е? Нали и него споменаваше в телеграмата.
Саня се съгласи да го добави:
— Змията съска — обясни гой. — Ето я цялата телеграма:
ОЧАКВАЙТЕ МЕ! ВЕЧЕ СЪМ НА ПЪТ С-С-С ШАРО.
Той изсвири с уста и Шаро дотича. Саня му пъхна писмото между зъбите и му заповяда да го занесе на клоуните.
Шаро влетя в клас, захапал посланието. Клоуните се втурнаха към него. Наташа както винаги изпревари всички. Тя започна да чете писмото:
— Ами че всичко е толкова просто и ясно! — „Слънцето залезе. Животните се прибират от паша. Саня иска, като порасне, да стане раздавач.“
— Хм, много трогателна история — каза Василиса Потаповна. — Може и тъй да е било.
— А бе не е толкова просто — възрази Шура. — Погледнете само: Шаро, слънце, змия… Че то си е цяло стихотворение:
Настъпва утро над земята,
изгрял е първи слънчев лъч.
Изплашен Шаро от змията,
насред шосето хвърля къч.
— Възвишена поезия — отбеляза другарят Доматов. Но изведнъж се сепна. — Как ще хвърля къч от страх храбрият и верен Шаро?!
— Даа, ще внесем някои поправки — съгласи се поетично настроеният Шура. — Ще вземем под внимание Шаровата храброст:
Настъпва утро над земята,
изгрял е първи слънчев лъч.
Но храбър Шаро пред змията
не хвърля на шосето къч.
Василиса Потаповна беше смаяна. Как от такова малко писмо се роди толкова поезия? С толкова противоположен смисъл. Шаро хем хвърля къч от страх, хем не помръдва пред змията. Самата Василиса Потаповна без малко и тя да хвърли къч от почуда.
През това време в зоокъта Ирина Вадимовна разговаряше със Саня:
— Преди си живял в тайгата. Ходел си на лов. Твоята ловна коза е дебнела катеричките. А сега трябва да се трудиш. Да се учиш да пишеш и да смяташ.
— А-а-а, не! — възрази Саня. — Не ми трябва да смятам. Само да пиша. Много ми се иска да си пишем писма.
— С кого?
— Ще ви покажа. — Саня извади от пазвата си списание „Огоньок“, завито с целофан, и посочи снимката на едно много красиво момиче. — Щом я видях, веднага реших де се запозная с нея. Тя е толкова строга и толкова сериозна. А не мога да пиша. Затова дойдох при вас, да се науча.
— Много красива девойка — съгласи се Ирина Вадимовна. — Непременно ще се запознаем по-отблизо с нея. Мисля, че дори зная къде живее.
В това време дотичаха клоуните и задекламираха на Саня неговото вълнуващо стихотворение:
Настъпва утро над земята,
изгрял е първи слънчев лъч.
Но храбър Шаро пред змията
не хвърля на шосето къч.
— Голяма работа стана — разсмя се Ирина Вадимовна. — Изпрати им телеграма, а те съчиниха цяла поема.
Тогава Саня им разясни писмото си.
— Такова писмо трябва да се изпраща заедно с подателя — обади се другарят Доматов. — Той да го разчете.
— Да проведем още един такъв опит! — предложи Ирина Вадимовна. — Хайде!
— Има едно противопожарно правило: КРИЙТЕ КИБРИТА ОТ ДЕЦАТА! Изобразете го с рисунки.
Клоуните дълго се съвещаваха в ъгъла с другаря Доматов. Накрая донесоха следната рисунка:
Кибрит, наметнат с одеяло.
— Как да разбираме това? — попита Ирина Вадимовна. Василиса Потаповна само примигваше под очилата.
— Какво толкова има за разбиране! — каза Наташа. — Ето го кибрита. ПОКРИТ Е с одеяло. Излиза: ПО КРИЙТЕ КИБРИТА! С други думи: Крийте по-добре кибрита! Ясно е като бял ден.
— А децата къде са?
— Няма нужда от тях. Трябва да се крие кибритът, и това е. От кого — няма значение.
— Хубав плакат — съгласи се директорката. — Но вместо ПОКРИЙТЕ, току-виж сме разбрали ЗАВИЙТЕ, с други думи СВИЙТЕ. Тогава още по-хубав плакат ще се получи: „СВИВАЙТЕ КИБРИТИ!“ — засмя се Ирина Вадимовна. — Не върви тая работа с рисунките. Как ще изписваме имената? На другаря Доматов домат ли ще нарисуваме в паспорта?
Клоуните се оклюмаха. Явно бе, че нищо няма да направят с рисунки.
— Тогава да направим основни изводи — строго, но весело каза директорката. — Хората общуват помежду си чрез разговори, писма, телеграми, бележки и жестове… Като почуквания с пръст например. — И тя чукна Саня по главата. Защото беше бръкнал в аквариума и общуваше с рибките чрез улавяне в шепа.
— Можем дори да разговаряме с хора, които са отдавна умрели. Да ги разбираме, като четем книгите, написани от тях.
— Много обичам старинните книги — намеси се Наташа. — Те са такива огромни. Като тупнеш някого с такава книга, веднага става два пъти по-умен.
— Обаче, ако не се биеш, а я прочетеш — възпитателно отбеляза главната възпитателка, — може да станеш и десет пъти по-умна.
Ирина Вадимовна продължи:
— Нашата реч се състои от отделни молби, мисли, описания. Тях ние предаваме с помощта на изречения: „Тракторът прегази през реката.“
— Хайде всеки от вас да измисли по едно изречение — предложи Василиса Потаповна.
Пръв го измисли другарят Доматов:
— „Началникът Петров сгази лука.“
Клоунът Саня поде подхвърлената идея:
— „Жената на началника Петров сгази лука.“
— Наташа доразви тяхната мисъл:
— „Децата на началника Петров сгазиха лука.“ Горките.
Само клоунът Шура мълчеше.
— Защо мълчиш? — попита Ирина Вадимовна. — Измисли и ти нещо.
— Какво да измисля? То не остана вече лук за газене…