Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Школа клоунов, 1983 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Ганчо Ганчев, 1988 (Пълни авторски права)
- Форма
- Повест
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4,8 (× 4 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- Alegria (2012 г.)
Издание:
Едуард Успенски
Училище за клоуни
Рецензент: Георги Друмев
Редактор: Майя Методиева-Драгнева
Художник: Киро Мавров
Художествен редактор: Васил Миовски
Технически редактор: Спас Спасов
Коректор: Цветелина Нецова
Отговорен редактор на библиотеката: Лилия Рачева
Издателство „Отечество“, София, 1988
История
- — Добавяне
Десети учебен ден
От сутринта около училището вилнееха строителни машини.
Ирина Вадимовна попита сред грохота:
— Кой от вас е измислил думи, които свършват на И?
— БУЛДОЗЕРИ! — каза Доматов, гледайки през прозореца.
— ТРАКТОРИ! — подкрепи го Саня.
— ПОДЛЕЗИ! — рече Наташа.
— Добре. А сега кажете думи, където И е в средата.
Другарят Доматов заизрежда, вперил поглед навън:
— Другарят Д-И-НИН, другарят Т-И-КВИН-Кръчмарски.
— Д-И-НЯ и Т-И-КВА, разбирам — каза директорката, — но какво общо имат тук кръчмите?
— Не кръчмите, ами Т-И-КВИН-Кръчмарски. Това е един домакин. Изобщо, тук на строежа няма работници. Само маскирани домакини. Ето го и самия Хлебарков се навърта там.
— Пак нещо кроят. Но да не се разсейваме. Искам да ви запозная с една хубава буква. За това ми е нужен помощник. Саня, я повикай тук твоя Шаро.
Саня се показа през прозореца и извика:
— Шаро, при мен!
Шаро престана да пасе, вдигна глава и хукна към входната врата. Отвори я с рога, изчатка по паркета и влезе в клас.
— Помоли Шаро да излае.
— Лай! — заповяда Саня.
— „Ме-ме-ме!…“ — заврещя Шаро.
— Чувате сричката МЕ в изпълнение на Шаро. Ако той беше граничарска крава, щеше да каже МУ. И едното, и другото започва със звука М. Хайде, Шаро, повтори своето МЕ.
— „Ме-ме-ме“ — заврещя Шаро. А нейде отдолу, изпод стълбището, също се дочу едно слабо „ме-ме-ме“.
— Какво е това? — извика Наташа. — Някой се подиграва на нашия Шаро. Някой го дразни.
— „Ме-ме-ме“ — отново заврещя Шаро.
— „Ме-ме-ме!“ — разнесе се отдолу.
— Може би е ехото? — попита Шура. И завика: — И-И-И!
А отдолу пак се дочу същото: „Ме-ме-ме!“
Саня беше вече навън. След малко дотича обратно.
В ръцете си държеше козленце.
Директорката толкова се учуди, че за малко да забръмчи като Шура.
— Какво е това?
— Синът на Шаро — обяви Саня.
— Ама че ден! — весело рече Ирина Вадимовна. — Повикайте леля Фьокла.
Изтичаха да я извикат.
— Честито! — каза й директорката. — Запознайте се, това е синът на Шаро. Настанете това създание на топло.
Леля Фьокла пови създанието в една пухкава кърпа. В това време създанието се изхитри да сдъвче парче от кърпата.
Ирина Вадимовна продължаваше урока.
— Звукът М, с който започва сричката МЕ, се пише с буквата М. Ето така, с тази буква започват думите МАМА, МИШКА, МЛЯКО.
— Аз съм виждала тази буква на улицата пред входа на метрото — извести на всички Наташа.
— На какво ви прилича буквата М?
— На счупена пейка! — извика Саня.
Всички си представиха пейка, на която е седнал слон.
— Прилича и на люлка — каза Наташа.
И наистина. Клоуните си представиха два стълба, а между тях — дъсчица, вързана на въженца.
— А сега ще стане нещо много важно — тържествено каза директорката. — Ще напишем първата си сричка. Може дори първата си дума. Първо пишем буквата М, после А. Става МА.
— Ако напишем МА два пъти поред, ще стане МАМА! — радостно извика Наташа.
Шура, Саня и другарят Доматов тържествено написаха думата МАМА.
— Честито! — рече Ирина Вадимовна. — Написахте първата си дума.
В тази радостна минута Саня попита:
— Ирина Вадимовна, за да напише писмо, колко думи трябва да знае човек?
— Най-малко десет.
— Значи още не можем да си пишем?
— С кого?
— С онова момиче от „Огоньок“. Помните ли? Казахте, че дори знаете къде живее.
Тогава Ирина Вадимовна каза на клоуните:
— Сега напишете три пъти МАМА. За награда ще ви заведа на едно интересно място. В Третяковската галерия.
Клоуните извикаха: „Ура! Ура! Ура!“ и написаха МАМА, МАМА, МАМА.
Излиза, че било интересно и весело да учи човек. Запомнете това, деца.
Доматов пък се примоли:
— Аз неведнъж съм посещавал това огнище на културата в състава на домакински делегации. По-добре е да наблюдавам този строеж. Струва ми се подозрителен. Кому е нужен подлез в двор, където няма никаква улица?