Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Школа клоунов, 1983 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- Ганчо Ганчев, 1988 (Пълни авторски права)
- Форма
- Повест
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4,8 (× 4 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- Alegria (2012 г.)
Издание:
Едуард Успенски
Училище за клоуни
Рецензент: Георги Друмев
Редактор: Майя Методиева-Драгнева
Художник: Киро Мавров
Художествен редактор: Васил Миовски
Технически редактор: Спас Спасов
Коректор: Цветелина Нецова
Отговорен редактор на библиотеката: Лилия Рачева
Издателство „Отечество“, София, 1988
История
- — Добавяне
Приложения към десетия учебен ден
Приложение първо
Урок-екскурзия из Третяковската галерия.
Третяковската галерия — това е един музей. Тук са събрани картини от руски художници. Те са окачени по стените из красивите зали. Хората минават и ги разглеждат. Никой не вдига шум и не тича. Дори и нашите клоуни.
Ирина Вадимовна тихичко обяснява:
— Това е картината на художника Васнецов „Богатири“. На нея са нарисувани старинни воини. Те пазят границата от нашествия.
— Значи те са граничари?
— Нещо такова.
— А защо нямат куче?
— Тогава още не е имало граничарски кучета. В онези времена границата била нарушавана от цели войски. Те опустошавали страната. Богатирската стража трябвало, щом като забележи врага, да се върне на галоп в града и да предупреди за опасността.
— Струва ми се, че средният богатир прилича на другаря Доматов — каза Наташа.
— Да — съгласи се Ирина Вадимовна. — Само че би трябвало да държи в ръка печат вместо боздуган.
— А тази картина от кого е? — попита срамежливият Шура.
— Това е известната картина „Гарваните долетяха“. От художника Саврасов. От една страна, е малко мрачна, а от друга — някак светла.
— При нас в Касимов — каза Шура — през пролетта също е много тъжно. А и клуб си нямаме.
— Саня, какво чувстваш, като гледаш тази картина?
— Че ние си имаме клуб.
— А мене започва малко да ме тресе — каза Наташа. — И ми се иска да си извадя от шкафа новото палто. Че вече е пролет.
— Да-а, пролет е — рече Ирина Вадимовна. — Погледнете как са нарисувани гарваните. Сякаш се чува как излитат…
— Ирина Вадимовна, защо ни са картини — попита Саня, — след като има фотоапарати? И може всичко да снимаме.
— Е, не всичко… А как ще бъдат предадени и радостта, и тъгата, които се събуждат у нас през пролетта? Или как ще снимаш миналото? Старите времена? Богатирите например?
— Ще поканя артисти. Ще ги кача на коне и ще ги снимам.
— Добре. Но има една прочута картина „Последният ден на Помпей“. От художника Карл Брюлов. От небето се сипят камъни. Рушат се сгради. И там ли да каним артисти?
— Нищо няма да излезе.
— Вярно. Нищо няма да излезе. Художникът често чрез картината предава своето настроение. Например двама художници рисуват едновременно един и същ пейзаж. Всеки ще го нарисува различно, по своему. А снимките, заснети в една и съща минута и от едно и също място, ще бъдат почти еднакви. А ето още една картина. Художникът се казва Крамской. „Непознатата“.
Клоунът Саня се спря и не повярва на очите си. Ами че това е момичето от „Огоньок“!
С което искаше да си пише.
Та той заради нея тръгна на училище.
Заряза тайгата.
А тя си виси тука.
— Това какво е? Старинна картина ли е? — попита Саня. Гласът му затрепери като на Шаро или като на малкия Шарко.
— Старинна е — честно си призна директорката.
— И момичето ли е старинно? Няма ли го сега?
— Мисля, че не.
Саня се натъжи.
Ирина Вадимовна попита:
— Е, какво, сега няма ли да се учиш да четеш и да пишеш?
— Ще ви отговоря утре…
Всички изпаднаха в доста мрачно, макар и светло настроение.
Като на картината на великия руски художник Алексей Саврасов.