Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- The Einstein Factor: A Proven New Method for Increasing Your Intelligence, 1996 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Корнелия Великова-Дарева, 2001 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4,1 (× 14 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Разпознаване, корекция и форматиране
- pechkov (2013)
- Източник
- novaset.net
Win Wenger and Richard Poe, 1996
THE EINSTEIN FACTOR: a proven new method for increasing your intelligence
Prima Publishing, USA
Корнелия Стефанова Величкова-Дарева, превод
Любомир Бориславов Пенов, художник
София, 2001
СИЕЛА — СОФТ ЕНД ПАБЛИШИНГ
ISBN: 954-649-365-1
Д-р Уин Уенджър
Ричард По
Факторът Айнщайн
Американска
Първо издание
Редактор: Анжела Кьосева
Предпечатна подготовка: Иво Петров
Технически редактор: Божидар Методиев
Формат 60/90/16; Печатни коли 24
СИЕЛА
СОФТ ЕНД ПАБЛИШИНГ
1463 София, бул. Патриарх Евтимий № 80А
тел./факс: 54 10 30; 954 93 97; 951 63 76
www.ciela.net
$source: http://www.novaset.net
Издание:
Уин Уенджър, Ричард По. Факторът Айнщайн
ИК „Сиела“, София, 2001
ISBN: 954-649-365-1
История
- — Добавяне
Принцип на Да Винчи
Докато усвоявате и практикувате всички тези техники, несъмнено ще откриете много лично ваши си трикове за разгръщане и за подсилване на образния поток. Дори е възможно вашите собствени подходи да ви вършат много по-добра работа, отколкото предлаганите от мен. Важно е да знаете, че освен основните три принципа на описанието, няма някакви строго „заковани“ или пък „вълшебни“ правила. Всъщност най-главният принцип при отприщването на образния поток е, че няма никакво значение как ще предизвикате появата на образите. А веднъж щом бъде отприщен, вашият образен поток сам ще ви понесе натам, накъдето трябва. И много скоро ще се озовете именно в онова психологическо пространство, в което изпитвате най-огромна необходимост да бъдете.
Наричам това „Принцип на Да Винчи“. Психолозите днес знаят, че буквално всички стимули — например хаотичните мастилени петна от теста на Рьоршах — могат да „отключат“ поредица от асоциации, които бързо да ви отведат до най-чувствителните кътчета на ума и на душевността ви. Леонардо да Винчи открива този принцип петстотин години преди Зигмунд Фройд. За разлика от Фройд обаче, Да Винчи не използва свободните асоциации, за да открива и да изследва дълбоко вкоренените си комплекси. Вместо това, този велик ренесансов мъж, живял през петнайсети век във Флоренция, открива чрез свободно асоцииране пътя си към невероятни творчески и научни прозрения.
„Не би следвало да ви затруднява — пише Да Винчи в своите «Бележници» — да поспирате от време на време, за да се вгледате в драските по стените или в пепелта в огнището, или в облаците, или в калта…, където е възможно да откриете наистина удивителни идеи.“
В един свой трактат за изобразителното изкуство Да Винчи казва, че ако бъдат наблюдавани съсредоточено, тези и други подобни случайни форми много скоро „заприличват на различни пейзажи, изпъстрени с планини, реки, скали, дървета, долини, широки полета, разнообразни групи от хълмове. Ще можете също да видите и бойни сцени, фигури в бързо движение, лица със странни и невероятни изражения, необичайни костюми, безкрайно много неща, които после може да сведете до разграничени една от друга и ясно отличими форми.“
Да Винчи се е вдъхновявал също и от звука на камбаните, „в чиито гласове можете да откриете всяко име и всяка дума, за която изобщо се сетите.“
Възможно е да се чувствате леко глуповато, докато практикувате описаните в тази глава техники, но не се притеснявайте. Знайте, че се намирате в добра компания. Да Винчи също признава, че хората с циничен ум посрещали с подигравки неговия „нов творчески подход“.
„Този мой нов подход може да изглежда банален и почти достоен за присмех — пише той, — но всъщност е изключително полезен, за да възбуди ума за различни откривателства.“