Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- My z kosmosu, 1984 (Пълни авторски права)
- Превод от полски
- Божидар Барбанаков, 1989 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране, разпознаване и корекция
- Mark3 (2017)
Издание:
Автор: Арнолд Мостович
Заглавие: Ние от космоса
Преводач: Божидар Барбанаков
Година на превод: 1989 г.
Език, от който е преведено: Полски
Издание: Второ
Издател: Христо Г. Данов
Град на издателя: Пловдив
Година на издаване: 1990
Националност: Полска
Печатница: „Д. Благоев“, София
Излязла от печат: 28.II.1990 г.
Редактор: Румяна Абаджиева
Художествен редактор: Веселин Христов
Технически редактор: Ирина Йовчева
Рецензент: Иван Вълев
Художник: Борислав Ждребев
Коректор: Жанета Желязкова, Надя Костуркова, Боряна Драгиева
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/3763
История
- — Добавяне
Какво виждаме на картинката?
Какво ли само не виждаме… Преди всичко истинска зоологическа градина отпреди десетки и стотици милиони години. На фона на декора, който представлява флората от отминалите далечни времена, пред очите на изумения зрител преминават изображенията на животни, известни всъщност само на палеонтолозите и любителите на някои филми: динозаври, бронтозаври, птеранодони, стихозаври, стегозаври и… И като че ли изведнъж художникът е решил да прескочи с въображението си милиони години — на други камъни виждаме фигурите на животни, които са се появили в хода на естествената история значително по-късно: щрауси, кенгуру, прилепи, камили и т.н.
Е, разбира се — и хора. Най-вече хора и онези гущери от „преди потопа“. На една от рисунките човек гони динозавър, на друга атакува някакво друго животно. На рисунките ловуващите използуват оръжия, които завършват с малки остриета.
На един от камъните отчетливо се вижда огромно животно (то е известно на палеонтолозите — тежало е до три и половина тона и е било дълго до пет и половина метра), а до животното две човешки фигури и някакъв хуманоид, който като че ли помага в борбата с чудовището. Освен това над ловуващите се вижда летящата фигура на археоптерикс.
Внимателният читател е обърнал внимание на сходството в артистичното въображение на анонимните творци от Акамбаро и Ика. Аналогията в съдържанието предизвиква аналогичен въпрос. Знае се кога са измрели динозаврите и кога се е появил човек. Независимо от това колко са стари тези камъни (досега още никой не ги е изследвал), невъзможно е художниците да са рисували от натура, както е невъзможно да е съществувал какъвто и да е контакт между динозаврите и хората. Доколкото естествено науката не е допуснала грешка.
Нека веднага да добавим, че нито фигурките от Акамбаро, нита камъните от Ика представляват някакво необикновено изключение. В Тиауанако са изкопани глинени съдове, на които се вижда фигурата на токсодон. Подобни рисунки са намерени и по камъните в Мексико. На други рисунки от доколумбовата епоха без всякакво съмнение може да се познае „палеотериум магнем“ — гущер, изчезвал, преди 50 милиона година.
Единичните случаи не събудили особен интерес, докато масовите археологически разкопки в Акамбаро и в Ика… но след малко ще се върнем към това, още повече че съвсем не рисунките на животните представляват най-голямата сензация в колекцията на д-р Кабрера.
„Прецизно издълбаните рисунки без ни най-малко съмнение представят човек, изследваш някакви предмети с помощта на лука. На други рисунки хората (астрономите?) наблюдават небето с помощта на нещо, което най-вероятно е телескоп…
На няколко големи стокилограмови камъни са издълбани очертанията на някакви континенти, заобиколени с океани. Те са с напълно непознати за нас форми…
Но и с това не се свършват чудесата.
Ето че много от тези рисунки са сякаш послания, които художниците са искали да ни предадат — с изобразените сцени да докажат, че някога на Земята е съществувала цивилизация, на която не са били чужди много постижения, представяни в днешното време като ваша гордост.
На един от андезитите (андезит — камъните, върху които са издълбани рисунките — са магмени или неотипни вулканични скали с тъмносив цвят) е изобразено несъмнено цезарово сечение!
Няма смисъл да се описват всички камъни или дори по-голямата част от тях. Читателят вече знае за какво става дума, а освен Кабрера и пазителя на музея в Ика, никой друг не ги е виждал. Робер Шару отишъл за втори път в Ика след една година. Водел и Франсиз Мазие (автор на книга за Великденския остров), собственик на издателство. Понятно е желанието на издателството да се провери правдивостта на автора, преди да се пусне в продажба такава сензационна книга като „Тайната на Андите“.
Двамата проверили всичко на място и както е известно, издали книгата.