Метаданни
Данни
- Серия
- Приключенията на Ераст Фандорин (10)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Любовник смерти, 2001 (Пълни авторски права)
- Превод от руски
- София Бранц, 2005 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4,6 (× 12 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Сканиране и разпознаване
- essop (2011 г.)
- Корекция и форматиране
- Деница Минчева (2012 г.)
Издание:
Борис Акунин. Любовник на смъртта
Руска, първо издание
Превод: София Бранц
Редактор: Боряна Джанабетска
ИК „Еднорог“ — София, 2005 г.
ISBN: 954–9745–83–Х
История
- — Добавяне
Как Сенка хвана съдбата за опашката
За щастие знаеше къде е странноприемница „Казан“, че иначе беше неоткриваема. Ни табела, ни нищо. Портите заключени, само малка вратичка е леко открехната, но пак не можеш ей тъй просто да влезеш — точно пред желязната решетка се е разположил безкрак инвалид, празните му крачоли подгънати. Затова пък в раменете е като гардероб, мутрата му червена, обрулена, от подвитите ръкави на моряшката му фланелка напират яки ръце с гъсти червеникави косми. Сакат-сакат, ама ако те цапардоса с дъската, с която оттласква количката си, ще те остави на място.
Сенка не отиде направо при безкракия, първо се поогледа.
Онзи не безделничеше, а продаваше свирки. Подвикваше лениво с дрезгав глас: насам, народе, свирки чародейки, само три копейки. Край сакатия се блъскаха деца, изпробваха стоката, духаха в гладките жълти пискуни. Някои купуваха.
Един маляк помоли за медната свирка, окачена на дебелия врат на инвалида: дядо, дай да опитам тази пищялка. Сакатият го перна по челото: това не е пищялка, ами боцманска свирка, тя не е за сополиви маляци като теб.
Сенка всичко разбра. Морякът ужким продава свирки, но иначе варди, разбира се. Как хитро са го измислили: ако стане напечено, той надува медната си свирка, тя сигур надалеч се чува, та това ще е знак за другите да дигат гълъбите. А вълшебната дума, която му каза Смъртта, означава „свой“, само че на обратно. В Москва апашите и крадците открай време така изопачаваха думите, та външни хора да не ги разбират: ту добавят някакви букви, ту разместват сричките, ту нещо друго.
Той отиде при вардача, наведе се току до ухото му и пошепна думата. Дядото го погледна изпод надвисналите вежди, мръдна сиво-рижавия си мустак, нищо не каза, но леко се отмести с количката.
Скорик влезе в празния двор и спря. Да не би тук да е свърталището на самия Княз с шайката му?
Подръпна си ризата, с ръкав си тръкна ботушите да лъснат. Свали каскета, пак го нахлупи. Пред вратата на сградата се прекръсти и си каза молитвата — специална молитва за изпълнение на желанията, на която отдавна го беше научил един добър човек: „Помилуй мя, Господи, според милостта Си, чуй молитвата на смирения, въздай ми не според заслуженото, а според желанието Ти.“
Събра смелост, натисна бравата — заключено. Тогава почука.
Не му отвориха веднага, при това вратата не зейна, а съвсем леко се открехна и нечие око проблесна в тъмното.
Сенка за всеки случай пак каза:
— Йовс.
Иззад вратата се чу глас:
— Какво искаш?
— Търся Цайса…
Вратата се отвори и Скорик видя младеж с копринена риза и украсено кожено коланче, с ботуши от шевро, от джоба на жилетката му провиснала сребърна верижка със сребърно черепче — веднага си личи, че е висша проба бандит. И погледът му особен като на всички бандити: бърз, остър, внимателен. Ух, че му завидя — младежът беше горе-долу на неговите години и дори по-нисък на ръст. Ама че късмет!
— Да вървим — рече оня. И тръгна напред, без да погледне повече Сенка.
По тъмния калидор стигнаха до стая, където двама пляскаха карти на гола маса. Пред всеки — куп книжни пари и златни империали. Точно когато Скорик и водачът му влязоха, единият от играчите хвърли картите и кресна:
— Мамиш, курвенско изчадие! Къде е дамата? — и бухна втория с пестник в челото.
Онзи полетя направо със стола. Сенка охна — уплаши се, че ще си сцепи главата. А падналият направи задно кълбо и като същински акробат скочи, метна се на масата и шибна един ритник в сурата на побойника. Ти, вика, мамиш! Дамата мина!
Сританият се капична, естествено. Жълтиците се търкулнаха по пода, звънтят, банкнотите хвърчат на всички страни — ужас.
Сенка се вцепени: ще се избият. А момчето с него се хили — весело му е.
Първият побойник си разтри скулата.
— Значи минала дамата, викаш. Добре, дай да си продължим играта.
И седнаха, все едно нищо, само си събраха разпилените карти.
Изведнъж Сенка се слиса. Чак ченето му увисна, замига. Изгледа ги — те като две капки вода, никаква разлика! И двамата чипоноси, жълтокоси, джукести, облечени еднакво. Що за чудеса!
— К’во ти става? — дръпна го за ръкава водачът му. — Да вървим.
И продължиха.
Пак калидор, пак стая. Там беше тихо, някой спеше на леглото. С мутрата към стената, само тлъстата му буза се вижда и щръкналото ухо. Едър здравеняк, легнал направо с ботушите и хърка.
Момчето продължи тихо, на пръсти. Скорик също, още по-тихо.
Но здравенякът, без да спира хъркането, внезапно измъкна изпод завивката ръка, а в нея блесна черна цев.
— Аз съм, Сланино, аз съм — бързо рече малкият апаш.
Ръката се вмъкна обратно, спящият така и не извърна лице към тях.
В третата стая Сенка свали каскета и се прекръсти — на стената имаше цял иконостас като в черква. И светци, и Богородица, и Пресветият кръст.
До стената отсреща, вдигнал на масата дълги крака с лъснати патъци, седеше човек с очила, с дълга права коса. В пръстите си въртеше малка остра ножка, не по-голяма от чаена лъжичка. Той самият беше облечен спретнато, по господарски, дори с вратовръзка. Скорик никога не беше виждал такива апаши.
Водачът побутна Сенка пред себе си и каза:
— Цайс, малкият те търси.
Скорик го изгледа. Дали да не му шибне един заради „малкият“? Но в този миг човекът, наречен Цайс, направи нещо такова, че Сенка ахна: мръдна ръка, ножчето прелетя като сребърна искра през цялата стая и се заби право в окото на Пречистата Дева.
Чак сега Сенка видя, че всички светци по иконите са с избодени очи, а по Спасителя на Кръста, точно където е прикован с пирони, стърчат същите такива ножки.
Цайса извади от ръкава си още едно ножче и го заби в окото на Младенеца, сгушен в ръцете на Мария. Чак тогава извърна глава към слисания Сенка.
— Какво желаете, младежо?
Скорик пристъпи към него, погледна момчето, изправено на вратата, и тихо, както му беше наредено, каза:
— Смъртта чака, не издържа вече.
Каза го — и се уплаши. Ами ако не разбере? Ако попита: „Какво чака?“ А Сенка не знае.
Но дългокосият не попита нищо подобно, а вместо това любезно и тихо помоли спътника му:
— Господин Цаца, бихте ли били така добър да скриете лика си зад вратата.
Скорик разбра, че по този начин заповяда на момчето да изчезне, но то не загря и остана да стърчи на вратата.
Тогава Цайса пусна ястреб от десния си ръкав, в смисъл ножче — и то кааато хрясна в касата точно до ухото на Цаца. Момчето излетя навън.
Очилатият внимателно погледна Скорик. Очите му зад стъклата бяха светли, студени, същински ледчета. Той извади от джоба си хартиено квадратче и го подаде. Пак така тихо, любезно:
— Вземете, младежо. Предайте, че ще намина днес към седем и нещо… Впрочем почакайте — обърна се към вратата и викна: — Ей, господин Шести, тук ли сте още?
Цацата отново се показа на вратата. Значи имал два прякора, не един?
Той подсмръкна и предпазливо попита:
— Да не ме замериш пак?
Цайса отговори неразбираемо:
— Разбирам, нежният Парни е старомоден в наши дни[1]. Кога ни е рандевуто, тоест схватката с Вампира?
Цаца-Шести обаче го разбра. Рекоха, че в шест-седем, каза.
— Благодаря — кимна чудноватият човек. И се обърна към Сенка: — Не, към седем няма да мога. Предайте й, че ще мина след осем и дори след девет.
Обърна му гръб и пак се загледа в иконостаса. Скорик разбра, че разговорът е приключен.
Върна се за по-напряко през хитровските дворове. Мислеше си: какви хора! Как Княза с такива орли няма да е пръв московски бандит. Какво ли не би дал, да е с тях в свърталището, свой сред свои.
След „Хитровски переулок“, където край площада дремеха надничарите, Сенка спря под една изсъхнала топола и отвори хартиеното пакетче. Беше му любопитно какво ли толкова скъпоценно има вътре, че Смъртта беше готова да му даде петарка.
Бял прашец като захарин. Близна го — сладни, но не е захарин, захаринът е много по-сладък.
Не забеляза кога се появи Ташка.
Сеня, вика, да не се друсаш?
Скорик чак сега загря. Разбира се, че е наркотик, ясно. Затова зениците на Смъртта са като черна нощ. Значи това било…
— Той не се ближе, а се шмърка през носа — обясни Ташка.
В този ранен час не беше докарана и изрисувана, а с торба в ръка — сигурно беше ходила до дюкяна.
— Недей, Сенка — рече. — Ще си разкапеш мозъка.
Но той все пак взе щипка от прашеца, пъхна го в едната си ноздра и шмръкна с всичка сила. Майчице! От очите му рукнаха сълзи, скъса се да киха и да се сополиви.
— Видя ли, тъпчо? — сбърчи нос Ташка. — Казвам ти, недей. Я по-добре кажи какво имам на главата си.
И си сочи косата. А в косата й втъкнати маргаритка и още две цветя, незнайни за Сенка.
— Какво-какво, селска ливада.
— Не е ливада, а са три послания. Майоранът означава „мразя мъжете“, маргаритката — „равнодушие“, а зюмбюлът — „сърдечно предразположение“. Вървя например с някой клиент, от когото ми се гади. Втъкна си майоран, показвам му презрението си, а той, дръвникът, не подозира. Или сега стоя с теб, в косите си нося зюмбюл, защото сме приятели — и тя наистина остави в косата си само зюмбюла, за да зарадва Сенка.
— Добре, равнодушието за какво ти е?
Очите й блеснаха, тя облиза напуканите си устни.
— Като се влюби в мен някой ухажор, ще ме почерпи бамбона, ще ми носи разни гердани. Аз няма да го пъдя, защото може и да ми хареса, но и гордостта си трябва да запазя. Ще си втъкна маргаритка, нека страда…
— Какъв ухажор? — изпуфтя Сенка и затъна прашеца по предишния начин. Пъхна си го в джоба, а там нещо издрънча — зеленият гердан, дето го сви от китаеца. Та се присети: — Искаш ли без никакво ухажорство да ти подаря гердан? — измъкна наниза и го размаха пред носа й.
Ташка светна.
— Ау — вика, — каква красота! И цветът ми е най-любимият, нарича се „смарайда“. Наистина ли ми го подаряваш?
— Взимай, не ми се свиди.
И й го даде, не е кой знае каква загуба — седемдесет копейки.
Ташка моментално си сложи гердана, целуна Сенка и се понесе към къщи да се види в огледалото. А Скорик се втурна към „Яузки“ булевард. Смъртта откога го чака!
Показа й отдалеч пакетчето и пак го прибра в джоба си.
Тя вика:
— Хайде сега! Дай го бързо!
Очите й насълзени и гласът й трепери.
А той:
— Да бе, как не. Какво ми обеща? Пиши на Княза бележка да ме вземе в шайката.
Смъртта се хвърли към него, искаше да вземе силом пакетчето, но къде ти — Сенка й избяга покрай масата. Поиграха си малко на гоненица, тя се примоли:
— Дай, не ме мъчи.
На Скорик му дожаля: колко е красива, а също е нещастна. Без прашеца е за никъде. Помисли си също: може Княза за такива важни неща да не слуша женски акъли — дори от най-обожаваната си любовница? Но не, браточките разправяха, че Княза нищичко не й отказвал — от най-дребните неща до най-големите.
Докато се чудеше да й даде ли наркотика или не, Смъртта изведнъж се умърлуши, седна до масата, подпря чело и с уморен вид каза:
— Мътните те взели, зверче. Все тая, ще пораснеш, ще се увълчиш.
Изстена тихичко, сякаш нещо я заболя. После взе листче, написа нещо с молив и му хвърли бележката:
— Дръж, да ти се не види.
Той я прочете и не повярва на късмета си. На листчето пишеше с едри букви:
Княз, вземи момчето. То е точно каквото ти трябва.