Метаданни
Данни
- Серия
- Оракула (1)
- Включено в книгата
- Оригинално заглавие
- Soothsayer, 1991 (Пълни авторски права)
- Превод от английски
- Сийка Нотева, 1996 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,1 (× 23 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
Източник: http://www.maxima.bg (през http://sfbg.us)
Издание:
ГАДАТЕЛКАТА. ХРОНИКА НА ЧОВЕШКИЯ ВИД, No.2. 1996. Изд. Лира Принт, София. Поредица Биб. Фантастика. Роман. Превод: [от англ.] Сийка НОТЕВА [Soothsayer / Mike RESNICK]. Страници: 254. Формат: 125×195 мм. (20 см.). Цена: 300.00 лв. ISBN: 954-8610-11-6
История
- — Добавяне на анотация
- — Добавяне
19
В малкия склад Мишката поведе Пенелопа край беден запас от дрехи и тоалетни принадлежности и още по-малък запас от книги и касети, докато стигнаха до едно кътче, което, ако имаше надпис, той щеше да гласи „Разни“.
— Какво търсим? — полюбопитства малкото момиче.
— Ще видиш — отговори с усмивка Мишката.
Тя започна да бърка в купчината, събрала излишните остатъци от набезите, и накрая намери необходимото.
— О, прекрасни са! — възкликна Пенелопа, когато Мишката отстъпи и показа четири изящни кукли с ярки роби и блестящи бижута.
— Мисля, че са от Нова Кения, но може и да греша. Ще попитаме някого.
— Много са големи. Доста по-големи от Дженифър.
— Ами те се направени да стоят на витрини или на друго видно място, а не за игра — поясни Мишката. — Заради това са и толкова вдървени. Предполагам, че са част от колекция. Може би другите са унищожени или са носели истински бижута и екипажът ги е взел.
— Харесват ми огърлиците им — Пенелопа продължи да прокарва пръсти по огърлицата на една от куклите.
— Вероятно всяка от тях представя различна нация или религия.
— А и дрехите им са толкова красиви — продължи детето. После погледът му попадна върху нещо, което се подаваше изпод един малък топ коприна.
— Имаш избор. Можеш да вземеш някоя от тях или, ако искаш, и четирите.
— Искам тази — отговори Пенелопа и измъкна изпод коприната малка парцалена кукла, обвита единствено с парче червен плат.
— Дори не я видях.
— Но аз я видях.
— Не е толкова красива като останалите.
— Знам.
— А защо не ги вземеш всичките?
— Искам само тази — отговори твърдо Пенелопа. — Другите са за големи, а тази е за малки момичета.
— И ти напомня за Дженифър? — попита с усмивка Мишката.
Пенелопа кимна.
— Добре, твоя е. Чудя се къде трябва да платим?
— Не трябва. Сещаш ли се какво каза Янки? Можем да си вземем каквото и да е, безплатно.
— Знам, но ми се иска да намерим управителя или касиера на този склад и да му го обясня, преди да ни застрелят за грабеж.
— Няма да ни направят нищо.
Мишката сви рамене.
— Добре, досега не си сгрешила. — Тя замълча. — Как ще я наречем? Дженифър?
Пенелопа поклати глава.
— Дженифър я няма повече. За тази ми трябва ново име. — Тя се намръщи, гледайки куклата, после вдигна глава към Мишката. — Как е твоето име?
— Мишка.
— Имам предвид истинското ти име.
— О, не е нещо особено. Отървах се от него в момента, в който попаднах на Вътрешната граница.
— И все пак искам да го зная.
Мишката вдигна рамене.
— Мариан — отвърна с нежелание.
— Мариан — повтори замислено Пенелопа. — Мариан.
Тя кимна одобрително.
— Точно така ще я нарека.
— Сигурна ли си?
— Да. По този начин, дори и да не си с мен, Мариан ще ми напомня за теб.
— Какви са тия приказки, че няма да съм с теб? Нали сме екип?
— Но ти ми каза, че понякога се налага да изоставиш човека, когото обичаш, както аз изоставих Дженифър — малкото момиче замълча за миг. — Ти изостави Мерлин. Някой ден може би ще изоставиш и мен.
— Никога — отговори Мишката убедено. Тя обви ръце около Пенелопа. — Аз не обичах Мерлин. А освен това ние съвсем скоро ще се срещнем с него.
— Не мисля така. Няма го в нито един вариант на бъдещето, което виждам.
— Но ти виждаш само малко напред — отбеляза Мишката.
— Понякога мога да виждам и по-надалеч.
— О!
— Не винаги, само понякога.
— По-често, отколкото успяваше преди?
— Да — Пенелопа замълча. — Чудя се защо.
— Предполагам, че това е признак за порастването ти. Вече можеш да бягаш по-бързо, да ядеш повече и да казваш по-дълги думи. Защо тогава да не можеш да виждаш и по-далеч в бъдещето?
Пенелопа вдигна рамене.
— Не знам.
— Това беше риторичен въпрос — рече Мишката с усмивка.
— Не разбирам какво имаш предвид.
— Това е въпрос, на който не е необходимо да се отговаря. — Тя огледа отново другите кукли. — Сигурна ли си, че не искаш нищо друго?
— Всичко, което искам, е Мариан — отговори Пенелопа и притисна куклата до себе сси.
Мишката трепна.
— Боже, мразя го това име!
— Името е хубаво и след като ти не го искаш, то трябва да отиде при една хубава кукла.
— Ти си шефът — предаде се Мишката.
— Наистина ли? — попита Пенелопа.
— Ами ти решаваш коя кукла ще вземеш и как ще я наречеш. — Мишката помълча. — А ако Карлос беше тук, вероятно щеше да се опита да ме убеди, че можеш да ръководиш цялата галактика, ако поискаш.
— Това е глупаво.
— Съгласна съм. — Мишката огледа още веднъж малкия склад. — Добре, нека се връщаме в нашата каюта.
— Ти тръгвай, аз ще покажа кораба на Мариан.
— Ще дойда с теб — предложи сама Мишката.
— Не е необходимо. Няма да се изгубя, а Янки е казал на всички, че сме негови гости.
— Нямам нищо против да дойда с теб. Наистина.
— Няма нужда — отвърна твърдо Пенелопа.
— Сигурна ли си, че ще се оправиш? — попита загрижено Мишката.
— Ще се оправя.
Мишката я изгледа втренчено, после вдигна рамене.
— Е, предполагам, че всеки има право на малко време само за себе си — каза тя накрая. — Ще се върна в стаята и може би ще дремна малко.
Мишката прегърна Пенелопа и се отправи към каютата, докато момичето, държейки куклата като че ли е от кристал и може да се счупи всеки момент, тръгна в обратна посока. Мина покрай лечебницата, качи се с асансьор до палубата и сви наляво. Там кипеше оживена дейност, тъй като бе операционното ниво и екипажът си вършеше работата, без да обръща внимание на детето.
Пенелопа също мина устремно по коридора, който водеше към залата за наблюдение, доста голяма стая с около петнадесет видеоекрана, а върху от тях — образ на различна област от Космоса, предадена от външна холокамера. Така можеше да се наблюдава цялото пространство около кораба на разстояние малко повече от парсек във всяка посока.
В средата на стаята стоеше сам стройният мъж, към когото се бе обърнала на Звездната лодка.
— Добър ден — поздрави той, като я забеляза.
— Добър ден — отговори официално тя.
— Това изглежда като нова кукла.
— Казва се Мариан — момичето вдигна куклата към него, за да я види.
— Знаеш ли, така и не те попитах как е твоето име.
— Пенелопа.
— Добре дошла на борда, Пенелопа. Аз се казвам Потьомкин, Миша Потьомкин.
— Звучи като истинско име — рече изненадано момичето.
— Истинско е.
— Мислех, че никой тук не използва истинското си име, освен мен и Мариана, разбира се.
— Именно затова — отговори Потьомкин с усмивка. — Мисля, че така се отличавам от другите.
— Вярно е — съгласи се Пенелопа.
— Е, добре, какво правиш тук съвсем сама?
— Не съм сама. Мариан е с мен.
— Извини ме. Какво правите ти и Мариан тук?
— Аз си говоря с теб, а Мариан разглежда видеоекраните.
Потьомкин се изсмя.
— Нямах това предвид.
Пенелопа продължи да го гледа учтиво в очакване да й обясни думите си.
— Това, което те питам, е защо въобще сте в залата за наблюдение?
— Видях те тук, а всички други са ужасно заети, така че реших да поговоря с теб.
— За какво искаш да си поговорим?
— Ами не знам — Пенелопа се огледа наоколо. Очите й спряха върху екраните и тя ги посочи с пръст. — Как работи това? Имам предвид, че не е прозорец, защото сме в средата на кораба.
— Същото е като холографския екран у вас — обясни Потьомкин. — Имаме камери отвън на кораба и те предават каквото виждат на различните екрани.
— Но не можеш да сменяш каналите.
— Именно затова имаме толкова много екрани — усмихна се той.
— Как оправяте някоя камера, когато се повреди?
— Не я поправяме. Просто я изхвърляме и слагаме нова.
— Ти ли я слагаш?
Потьомкин изглеждаше изненадан.
— Това не е моя работа.
— А каква точно е твоята работа? — попита Пенелопа. — Всички други изглежда, че работят доста усилено, а ти стоиш тук и наблюдаваш екраните. Ти ли предупреждаваш капитана, когато наближаваме метеорен облак?
— Не, корабът го прави автоматично.
— Тогава какво правиш ти?
— Нищо в момента.
— Тогава си просто пътник?
— Не. Аз съм военачалникът.
— Военачалникът?
Той се усмихна.
— При Демокрацията, предполагам, това се нарича военен съветник. Не правя нищо, докато не нападнем някого или някой не нападне нас. И когато това стане, се скъсвам от работа.
— Значи, ако ти кажеш на Главореза Янки да нападне някого, той го прави, а ако му кажеш да не го прави, той не напада?
— Обикновено става така.
— Това те прави доста важен — каза възхитено тя.
— От време на време.
Тя замълча и го изгледа втренчено.
— Какво става, ако му дадеш грешен съвет?
— Тогава губим битката.
— Губите? — повтори тя.
— Умираме.
— А доста ли пари печелиш?
— Не мисля, че това ти влиза в работата, млада госпожице — отвърна Потьомкин.
— Още не — съгласи се Пенелопа.
— Това пък какво значи? — поиска да узнае мъжът.
Пенелопа погледна загрижено към куклата си.
— Мисля, че тя е гладна.
— Може да почака малко — прекъсна я Потьомкин. — Какво искаше да кажеш с това „още не“?
— Ти знаеш за какво говоря — отговори момичето с очи, все още вперени в куклата.
— Кажи ми все пак.
— Някой път можеш да му дадеш грешен съвет.
— Възможно е — призна мъжът. — Никой не е прав през цялото време.
— Аз не греша — рече Пенелопа, без следа от самохвалство.
— Дрън-дрън.
— Много ми е мъчно за тебе, господин Потьомкин — каза искрено тя.
— О? И защо?
— Защото един ден, рано или късно, може би утре, а може би дори тази вечер, Янки ще се сети какво направих в казиното и ще разбере, че аз ще съм по-добър военачалник от теб.
Потьомкин се изсмя дрезгаво.
— Ти не разбираш нищо от военна тактика.
— Но знам всичко за бъдещето — изтъкна тя. — Ако той може да победи в битката, ще знам как. А ако не може, пак ще знам.
Потьомкин впери присвити очи в нея за доста дълго време.
— Ти не ме намери тук случайно, нали? — проговори накрая той.
— Не — призна момичето, — знаех, че си тук.
— И знаеше, че ще си говорим така?
— Да, нещо подобно. Не точно какви думи ще използваме, но знаех, че ще говорим, ако поискам.
— Знаеш ли, че съм убил всички, които са заплашвали да ме изместят от поста ми?
— Не, но ти вярвам. Имаш добри маниери, но не си добър човек.
— Ако реша, че си права, какво те кара да мислиш, че няма да те убия?
— Ти не си добър, но си умен човек — отговори Пенелопа. — Ако ме убиеш, Янки ще се досети защо и ще убие тебе, тъй като си го лишил от човек, който може да му осигури победа във всяка битка.
— Мога да поема този риск — каза зловещо мъжът. — По-добре ще е, вместо отново да стана обикновен член на екипажа.
— Няма нужда да ме убиваш или да губиш поста си.
— Така ли?
— Трябва само да оставиш мен и приятелките ми на някоя планета.
— Приятелките ти?
— Мишката и Мариан — отвърна тя и посочи към куклата.
Потьомкин поклати глава.
— Не мисля, че ми се иска да го направя. Ти струваш няколко милиона кредита, може би и повече. Доколкото знам, Главореза вече се е свързал с някои от хората, които те търсят.
— Толкова ли са важни за тебе парите?
— Те са едно от любимите ми неща.
Тя го погледна в очите.
— В един от вариантите на бъдещето, който виждам, ти ни сваляш на една планета заедно с Янки, ставаш капитан на кораба и вземаш всичките му пари.
— А виждаш ли дали съм жив на следващия ден, след като направя всичко това? — попита саркастично той.
Тя поклати глава.
— Не мога да видя бъдещето ти, след като те напусна — тя замълча. — Но виждам много варианти на бъдещето, в които аз ставам военачалник и още повече, в които Янки те убива, защото си ме наранил.
— А виждаш ли бъдеще, в което нещата си остават така, както са сега, а тебе те продаваме на онзи, който предложи най-високата цена?
— Не.
— Защо не?
— Защото не ги търся.
— Ами по-добре започни да ги търсиш. Защото така ще стане.
— Не съм съгласна — отвърна сериозно Пенелопа. — Много скоро Янки ще реши, че аз ще бъда по-добър военачалник от тебе… Много преди да имате шанс да ме продадете. — После погледна отново към куклата си. — Вече наистина трябва да отида да я нахраня — извини се тя и тръгна към вратата, през която беше влязла.
Потьомкин я наблюдаваше как върви и точно преди тя да изчезне в коридора, й извика:
— Не че повярвах на всичко това, но ако го допусна поне за миг — на коя планета мислиш, че ще те сваля?
Тя се върна в стаята и спря пред видеоекраните, в които се бе взирала от самото начало. Впери поглед напрегнато за момент, после посочи една жълта звезда.
— Има единайсет планети, които обикалят около тази звезда. Искаме да ни свалиш на четвъртата.
— Била ли си там преди?
— Не.
— Тогава защо избра точно нея?
Тя му се усмихна.
— Много е красива.
— Изглежда като всяка друга звезда от клас G в звездния куп. — Той я изгледа продължително. — Сигурна ли си, че нямаш никакви приятели там?
— Сигурна съм.
— Но ще си намериш няколко?
— Един може би.
— Само един? — попита невярващо той.
— Понякога един е достатъчен — отговори Пенелопа. Тя отново прегърна куклата. — Наистина трябва да тръгвам или Мариан ще ми се разсърди.
Тя напусна стаята под мълчаливия поглед на Потьомкин и няколко минути по-късно се озова в тяхната просторна каюта. Мишката, която дремеше върху леглото, се изправи рязко при отварянето на вратата.
— Съжалявам — обади се Пенелопа. — Не исках да те будя.
— Няма нищо — отвърна Мишката и се отпусна обратно върху сатенения чаршаф. — Ако не ме бе събудила, довечера нямаше да мога да заспя.
— В Космоса винаги е нощ — изтъкна Пенелопа.
— Това е военен кораб. Използва стандартното галактическо време. — Мишката разтърка очи. — Как се разбирате с Мариан?
— Трябват й нови дрехи. Не може да се разхожда само в парче от одеяло.
— Тогава ще й направим няколко.
— Можем ли? — попита нетърпеливо малкото момиче.
— Защо не? — Мишката огледа стаята. — Знаеш ли, ако можехме да намерим някое парче от материята, която са използвали за нашите мебели, ще я облечем по-добре от всеки друг на този кораб.
— Ще бъде чудесно — съгласи се Пенелопа.
— На Мариан хареса ли й обиколката из кораба?
— Не мисля, че тук й харесва.
— Съжалявам да го чуя, защото ще й се наложи да остане тук за известно време.
— А може би не — възрази малкото момиче.
Мишката я изгледа.
— О?
— Има една доста красива планета наблизо — продължи Пенелопа. — Мисля, че там Мариан ще бъде много по-щастлива.
— И кой според теб ще позволи на Мариан да слезе на тази хубава планета? — попита внимателно Мишката.
— О, не знам. Някой.
— Някой като Главореза Янки ли? — настоя Мишката.
Момичето поклати глава.
— Не, не мисля така.
— Знам, че изглежда приятен, Пенелопа, но той е много опасен човек.
— Няма да ти стори нищо, ти си единствената ми приятелка. — Внезапно тя си спомни за Мариан. — Е, поне най-добрата ми приятелка. Никога няма да позволя на никого да те нарани.
Мишката се усмихна мрачно.
— Би трябвало аз да се грижа за тебе.
— Съжалявам — рече объркано Пенелопа. — Не исках да прозвучи покровителствено. Не и към теб.
Мишката стана, прекоси разстоянието, което ги разделяше, и я прегърна топло.
— Не се държиш покровителствено, Пенелопа. Ти си загрижена и това е много мило. Но не искам да се излагаш на опасност. Имаш невероятна дарба, но все още си малко момиче и не можеш да разбереш на какво са способни тези хора, ако ги ядосаш.
— Да, знам. Мога да видя какви са — тя посочи слепоочието си. — Тук.
— Тогава знаеш, че не бива да ги ядосваш.
— Но ние трябва да стигнем до онази планета.
— Какво толкова има на тази планета?
Пенелопа вдигна рамене.
— Все още не знам.
— Но си сигурна, че ще стигнем там? — настоя Мишката.
Малкото момиче кимна.
— Да.
— Кога мислиш, че ще разбереш защо?
— Скоро — каза убедено Пенелопа. — Много скоро.
После тя си спомни за Мариан и докато Мишката я наблюдаваше смутено, прекара следващите пет минути в почистване и преобличане на куклата си. По всичко изглеждаше, че е само едно малко русо момиче без никакви грижи, а не най-ценната пленничка на борда на най-мощния пиратски кораб в звездния куп Кинелус.