Глава 5
Йеошуа бин Нун (Исус Навин)
„И предаде на заколение всичко… в града — мъже и жени, млади и стари, волове, овце и осли, всичко с меч изтребиха, а града и всичко що беше в него, с огън изгориха.“
Историята на Йеошуа бин Нун, подробно описана в Тората, е химн на еврейското превъзходство и ода, възпяваща радостта от войните, смъртта и разрушенията.
Самият Господ Бог Израелев нарежда на новия вожд, наследил Моше:
„Само бъди твърд… и изпълнявай целия закон, който ти завеща Мойсей. Не се отклонявай от него.“ [Нав 1:7]
И действително, Йеошуа става достоен ученик. Той повежда евреите в Ханаан (Израел), който завладяват, точно според закона (Тората).
„Господ рече на Исуса: Ето, Аз предавам в ръцете ти Йерихон[1]. И предадоха на заклятие всичко що беше в града — мъже и жени, млади и стари, волове, овци и осли, всичко с меч изтребиха. А градът и всичко що беше в него, с огън изгориха.“ [Нав 6:1, 20, 23]
„От Йерихон Исус изпрати люде в Гай… Израелтяните избиха всички гайчани, мъже и жени, бяха 20 хиляди. Само добитъка и плячката синовете Израилеви поделиха помежду си…“
„Тогава Исус изгори Гай и го обърна на вечни развалини, на пустиня до днес, а гайския цар обеси на дърво (и го остави на дървото)“ [Нав 7:2; 8:24-29]
„Исус превзе Макед… и предаде на заклятие всичко живо, що се намираше в него; не остави никого, който да оцелее.“
„След това потегли Исус и всички Израелтяни с него… за Ливна. И изтреби… с меч всичко живо, що се намира в нея: не остави никого, който да оцелее.“
„От Ливна потегли… за Лахис… И порази с меч… всичко живо, що беше в него, иго изтреби.“
„И потегли Исус и всички Израелтяни за Еглон… и го превзе същия ден, и всичко живо, що се намираше в него, той предаде на заклятие…“
… „И потегли Исус за… Хеброн… Превзеха го и поразиха с меч него и царя му, всичките му градове и всичко живо, що се намираше в него. Не остави никого, който да оцелее.“
… „Обърна се Исус и цял Израел с него към Давир. Превзеха него, царя му и всичките му градове, и ги поразиха с меч. Никого не остави да оцелее.“ [Нав. 10:28-39]
„Исус… превзе Асор, и царя му уби с меч. И избиха с меч всичко живо, що беше в него, не остана нито една душа. А Асор той с огън изгори.“ [Нав. 11:10, 11]
„И порази Исус цялата планинска и южна земя, низините и земята покрай планините… И всички градове… превзе… и царете им с меч изби… и всички люде избиха с меч, тъй че всички бяха изтребени, не оставиха нито една душа. А всичката плячка от тия градове… си разграбиха синовете Израелеви. Както бе заповядал Господ на Мойсей…, тъй Исус и направи… Не отстъпи нито от една дума, що бе заповядал Господ на Мойсей.“ [Нав 10:40; 11:12, 14, 15]
„Тогава Исус събра всички колена Израелеви в Сихем[2]… И рече Исус на целия народ: Дадох ви земя, над която вие не сте се трудили, и градове, които не сте градили, и вие живеете в тях, от лозята и маслинените градини, които не сте садили, ядете плодове. Затова, най-точно пазете и изпълнявайте всичко записано в Книгата на Мойсеевия закон… Остава още твърде много земя да се завладява.“ [Нав. 24:1, 2, 13; 23:6; 13:1]
Как се отнасят евреите към тези събития и смятат ли, че от гледна точка на съвременните ценности те противоречат на принципите на хуманността, а може би и на самите израелски закони и Тората? Ето какво пише за това официалната юдейска история [Шалом, с. 21, 22]:
Всяка година по време на празника Симхат тора (радостта от тората)… евреите от цял свят пак чуват паметните думи: „А Йеошуа бин Нун се преизпълни с дух на Мъдрост, защото Моше положи върху, него ръцете си; и направиха така, както бе наредил Господ на Моше.“
„Предвождани от този мъж (Йеошуа), обграден с всенародно уважение и любов и избран лично от великия Моше, дванадесетте колена на Исраел се превръщат в силно, единно опълчение.
Горди и самоуверени, те тръгват напред с бойния вик «Хазак ве-емац» Дръж се и дерзай.“