Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Година
- 2019 (Пълни авторски права)
- Форма
- Роман
- Жанр
- Характеристика
- Оценка
- 5,4 (× 17 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
- Корекция
- Галя Кошджийска («Беллопринт»)
- Форматиране
- ventcis (2019)
Издание:
Автор: Илия Михайлов
Заглавие: Когато вали
Издание: първо
Издател: „Беллопринт“
Град на издателя: Пазарджик
Година на издаване: 2019
Тип: проза
Националност: българска
Печатница: „Беллопринт“ ООД
Редактор: Георги Спасов
Коректор: Жана Цветанова
ISBN: 978-954-684-455-2
Адрес в Библиоман: https://biblioman.chitanka.info/books/9893
История
- — Добавяне
Мишо
Банкя бавно остава зад гърба ми. Спирам за миг пред голямата чешма с часовниковата кула и отпивам блажено от почти топлата минерална вода. После вдишвам като за последно свежия планински въздух и хвърлям поглед назад. Също като София това малко късче от нея си остава една истинска витрина на контрастите. Дотолкова, че след пет дни тук вече се чудя кое е по-нормално. Дали това са красивите модерни и нови къщи, оградени с високи зидове, КПП-та и скъпи лимузини пред тях, или старците, които чакат на опашка за пенсиите си пред малкия банков офис, сгушен между Дома на услугите и поредната закусвалня, предлагаща сръбска скара.
Неуверено крача към спирката на автобусите. Трябва да стигна до метростанция „Сливница“, а оттам до Централна гара. Купувам си билет и воден от проверения от времето закон, че „с питане до Цариград се стига“, се устремявам към една възрастна жена с черна забрадка, избеляло розово яке и изтъркана найлонова чанта в ръка. Тя чака на спирката, потънала в блатото на собствените си мисли.
— Извинете! — казвам. — Трябва да стигна до метрото. От правилната страна ли чакам?
Жената ме поглежда враждебно и бързо отговаря:
— А, не знам. Нищо не знам. Не ме питай!
След това въздиша тежко и отново се потапя в мислите си като дълбоководолаз.
За кой ли път си давам сметка колко различни сме ние — живеещите в т.нар. „провинция“, и тези туземци тук — т.нар. „столичани“. Вече съм сигурен, че много от тях се страхуват да се усмихват и да бъдат щастливи, а което е по-тъжно — има и такива, които вече дори са забравили как става това. Всъщност, не! Не съм прав. Ние просто живеем на различни скорости.
Качвам се в автобус 47, дупча билета си се облягам на стъклото. Няколко ученици обсаждат най-хубавите седалки, изваждат телефоните си и забиват носовете си в тях. Двама старци като по чудо успяват да седнат и започват да си говорят за внуците, младостта и общи познати, доста от които, както се оказва в хода на разговора, вече отдавна са покойници.
С неспокоен поглед търся някого, когото да попитам къде точно трябва да сляза. На следващата спирка старият раздрънкан автобус отваря врати. Качва се младо момче с брада и мустаци, с небрежно преметната през рамо раница. Облечено е в черен суитшърт и скъсани дънки. Застава до мен, пишейки нещо в телефона си.
— Извинявай, мило момче! — прекъсвам го най-настоятелно аз.
То сваля белите слушалки от ушите си и уморено ми се усмихва:
— Да, кажи.
Едва тогава забелязвам колко много благородство и човещина излъчват кафявите му очи. Кой знае защо, но изведнъж съм готов да се закълна, че съм го виждал в някой от филмите за мускетари, но не съм сигурен в коя версия — съветската, американската или някоя европейска.
— Трябва да сляза на метростанция „Сливница“ — споделям отново болката си.
— Нямаш грижи. Последна спирка е. И аз слизам там. Ще ти покажа.
Думите му ме успокояват за момент, а момчето отново слага слушалките си и продължава да пише в телефона. Сещам се обаче, че това е само половината условие от тази сложна за мен задача с думи. Преглъщам вродената си деликатност и отново го прекъсвам с леко потупване по ръката.
— Извинявай! Трябва да се кача на метрото там. Ще ми покажеш ли къде?
Изричайки тези думи, се чувствам като първия човек, видял на живо трамвай, но няма как — „когато си в Рим, прави като римляните“.
— Спокойно! — отговаря ми момчето. — И аз съм за метрото. Ще отидем заедно.
Няколко минути по-късно слизаме. Следвам момчето неотлъчно, като партийна повеля. Двамата заедно сега сме част от почти религиозното Общество на бързащите — може би най-голямата секта в столицата.
Поспирам само за миг, за да извадя пари за билет. От портфейла ми изпада старият и аз се навеждам да го взема. Забелязвам погледа на момчето, пълен с неудобство и състрадание.
— С този няма да стане — казва ми то с тон, целящ не да ме обиди, а само да ме информира. После някак между другото ми казва:
— Ако нямаш, аз мога…
— Боже Господи, не! — прекъсвам го, почти крещейки от ужас, че са ме помисли за човек, който събира използвани билети от улицата, надявайки се да пътува по някакъв начин с тях. — Просто си изпуснах стария билет и го прибирам.
— За какво ти е? — пита ме момчето, докато слизаме надолу към метрото.
— В командировка съм. Трябва да пазя билетите. После ще ми ги изплатят.
— Ясно — казва бодро. — Какво работиш?
— Даскал съм — заявявам аз своята социална принадлежност. — А ти ученик ли си, или студент?
Въпросът ми явно прозвучава наивно, защото момчето се усмихва снизходително за миг, а после ми отговаря:
— Работя в един мол. Завърших преди година.
— Не искаш ли да учиш? — продължавам аз да го тормозя с въпросите си.
— Искам, разбира се. Мечтата ми е да уча компютърна анимация.
— О! — възкликвам. — Това е страхотно!
Момчето ме поглежда с топлите си очи и продължава:
— Сега нямам възможност. Трябва да работя. Брат ми е инвалид, а заплата на майка ми не стига за нищо.
Един въпрос и една дума („баща“) някак остават неизказани помежду ни, но усещам, че доближавам невидима граница. Успявам само да промълвя:
— Как се казваш?
— Михаил — отговаря ми момчето, докато ме изчаква да пъхна билета си за метрото, а това, кой знае защо, ми отнема малко повече време.
Вече сме на спирката. Бъркам в джоба си, вадя един лев и му го подавам.
— Мишо, виж какво, искам да се почерпиш едно кафе за мое здраве.
— Но защо? — пита Мишо с изненада в гласа си.
— Абе просто ей така — за мое здраве, а и защото беше човек с мен и ми помогна.
Мишо поглежда встрани с неудобство и взема левчето.
— Нямаше нужда! Благодаря!
— Какво е станало с вас тук? — мисля аз на глас пред него. — Всички са толкова намръщени, озлобени и отчуждени. Тъжно е.
— Ами не знам — отговаря ми той. — Живеем така откакто се помня.
Стискаме ръцете си за сбогом и той тръгва по пътя си.
— Мишо! — викам след него, а той се обръща. — Моля те, не се отказвай от ученето!
Мишо се усмихва, навежда глава и ми отговаря през рамо:
— Няма!
После бързо се смесва с множеството, което се качва на метрото, докато някаква жена със запушен нос съобщава по радиоуредбата следващата спирка.