Метаданни
Данни
- Включено в книгата
- Година
- ???? (Пълни авторски права)
- Форма
- Новела
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 4 (× 1 глас)
- Вашата оценка:
Информация
Издание:
Васил Цонев. Весели измислици, 1980
Редактор: Байчо Банов
Оформление: Тодор Груев
Рисунка: Александър Денков
Худ. редактор: Кирил Гогов
Техн. редактор: Лиляна Диева
Коректор: Виолета Рачева
Издателство „Български писател“
ДП „Тодор Димитров“ — София
История
- — Добавяне
Глава шеста
При царя
Овчарят влезе в царския кабинет и се огледа. В средата имаше само един престол. И нищо друго.
— Ку-ку!
Овчарят се извърна, но не видя никого.
Царят се подаде зад престола:
— Ку-ку!
Овчарят кимна:
— Здравей!
Царят излезе зад облегалото и се закиска:
— Ако не се бях показал, нямаше да ме откриеш.
— Аз не търся вас, а истината.
Отвън се чу детски рев: „Царю парцалю, царю парцалю!“
Царят скочи и затвори прозореца.
— Хулигани, ще знаеш. Понякога ми идва да кажа на полицията да ги изтрепе до едно.
— А защо тогава — каза овчарят, — преди малко търчеше из поляните, гонеше с тях пеперудите, играеше на жмичка и ринги-ринги рае, а сетне им направи венци от цветя и изсипа цялата слънчева светлина върху главите им?
Царят отвори уста и седна на престола от смайване.
Като се съвзе, врътна глава.
— Аферим!
— Защо?
— Защото ти си първият, който разбра, че лудият и аз сме един и същ човек.
— Как няма да разбера, когато те видях.
— Всички ме виждат. Но не гледат лицето ми. Веднъж гледат продраната нощница и босите ми крака, а другия път — короната.
— И защо е тоя цирк?
Царят се почеса по врата и се усмихна:
— Не е толкова просто. Аз, приятелю мой, не вярвам ни в господа, ни в дявола. Ако вярвах, щях да се изповядам, и готово. Ама като не вярвам? Когато душата ми се напълни с ужаси и видения, когато по цели нощи виждам само войни, разпрани коне и обезглавени хора, скачам, обличам продраната нощница и хуквам като луд на поляните да гоня пеперуди с децата. Връщам се чист и спокоен. И тогава отново мога да отварям войни, да издавам смъртни присъди и да беся злосторниците.
— Ясно — каза Христо, — у наше село имаше един овчар. Спас му викахме. От време на време той изпадаше в такова състояние на виновност. Все мисли, че той е причина за чирпанското земетресение. Тогава тръгва из селата и раздава на вдовици и сираци мляко. Ей така на̀ — безплатно. Но понеже си беше скрънза, сипваше в млякото вода. Разбираш ли — хем иска да си успокои съвестта, хем го е страх, че като се върне, ще го е яд за толкова раздадено мляко. Та го разреждаше с вода.
Царят се вгледа в него.
— Слушай, ти никак не си загубен човек. Я да те направя аз един министър.
— Не — врътна глава Христо. — Не искам. Аз си имам работа.
— Каква работа?
— Търся истината.
— И ти ли?
— Защо? И други ли я търсят?
Царят се вгледа в него:
— И ти си ми един…
— Какво искаш да кажеш?
— Това, което казвам. Биеш се в гърдите, ревеш „Хора, аз търся истината!“ А и ти като другите се забъркваш с някакви истинички и те е страх да откриеш голямата истина.
— Тук сбърка — каза Христо. — Това се отнася до вас — интелигентите, челите. Аз съм овчар. Единственото нещо, което имам, е моето стадо. И тъй като само ако намеря истинската истина, ще мога да се върна при него — щом разбера къде е, веднага ще я открия, та да си ида на село и да си гледам овцете.
Царят отново го погледна в очите.
— Толкова ли си смел?
Христо вдигна рамене:
— А бе да ти кажа — то, смелостта, е нещо бамбашка. Понякога ме е страх по мост да мина, но ако падне някоя овца в реката, без да му мисля, се хвърлям да я извадя. Та и сега — какво ще ме е страх, като от истината зависи дали ще се върна при стадото си, или не?
Царят го погледна още по-втренчено. Сетне каза бавно:
— Добре тогава…
Хвана го за ръката, изкачи с него един малък хълм и посочи с ръка огромен бял чаршаф, който криеше нещо под себе си.
— Виждаш ли тоя чаршаф?
— Да.
— Ей точно под чаршафа е истината.
— Я!
— Давам ти царската си дума.
— Е, защо не махнете чаршафа?
— Да го махнем, ама…
— Какво „ама“?…
— Знам ли?
— Какво „знаеш ли“?
— Там е работата, че не се знае.
— Не разбирам — вдигна рамене овчарят, — щом истината е там, вдигнете чаршафа, и това ти е.
— Лесно ти е на теб.
— Какво му е мъчното?
— Ако беше лесно, защо досега никой не е дигнал чаршафа?
— Сигурно не знаят, че отдолу е истината.
Царят се усмихна.
— Там е работата, че всички знаят.
Овчарят се ядоса.
— Ей, че мухльовци! Аз ще вдигна чаршафа.
— А после? Да не съжаляваш?
— Нали истината е за това — да се покаже на всички?
Царят помръдна с рамене.
— Точно в това не съм съвсем сигурен.
— Аз пък съм.
Царят разпери ръце.
— Добре тогава. Аз бях длъжен да те предупредя. Умивам си ръцете.
— Мий ги, мий ги.
— Много си ми симпатичен, затова те моля да бъдеш внимателен.
— При нас — каза Христо — има един овчар на име Симеон. Щом решим да направим нещо, той започне да клати глава: недейте, ще стане нещо. И на сто пъти веднъж да стане нещо, той вика: аз нали ви предупредих!
— Прав е човекът!
— В живота — каза Христо — има сума такива пророци. Един прави нещо, а сто го спъват и го предупреждават. И все тоя, дето прави нещо, е крив, и все тия, дето му пречат, са прави. Ама какво да правя, когато ми се прави нещо, а не ми се предупреждава. Такъв ме е родила майка ми и такъв ще си остана. Имаше един овчар на времето, Галилей му викахме. Все диреше под вола теле. Веднъж, като се напъна — щял да докаже, че земята се върти. Колко го съветваха, колко го плашеха, а той — не, ще докаже. И доказа. Сетне го бутнаха в дранголника.
— Видя ли?
— Да — кимна Христо, — ама той е Галилей, а не другите. Хайде — със здраве!
И тръгна към чаршафа.