Метаданни
Данни
- Година
- 2009 (Пълни авторски права)
- Форма
- Научнопопулярен текст
- Жанр
-
- Няма
- Характеристика
-
- Няма
- Оценка
- 5,5 (× 2 гласа)
- Вашата оценка:
Информация
История
- — Добавяне (пратено от автора)
- — Дребни корекции
Балкхара
Религията вече не помни,
а науката още не знае.
§ 1. Законът на мъдростта — Б.
Във Всемира няма морал,
етика, състрадание и милост!
Там има Закон и правила и се случва винаги това,
което е предвидено в Закона и правилата!
Безусловно!
Каквото трябва да се роди — се ражда!
Каквото трябва да съществува — съществува!
Каквото трябва да умре — умира!
За разлика от човешкото общество във Всемира наистина няма морал, етика, състрадание и милост. Така пише и Лао Дзъ в книгата си Дао Дъ Дзин:
Небето и Земята не притежават човечност.
Те се отнасят към всички неща
като към жертвено куче, направено от слама.
Небето и Земята са безжалостни;
за тях десетте хиляди неща са като чучела.
Днес учените твърдят, и с право, че физическите закони са валидни навсякъде във Вселената. Но къде в природата са записани законът на Нютон, законът на Джаул или формулата на водата? Кой и как ги пренася насам-натам през пространството и времето?
Законът е една от най-лесно и най-трудно разбираемите части от Балкхара. Трудна е за материалистите, които не искат и не могат да приемат, че на света съществуват и нематериални неща и че те са сетивно недостижими, но са най-важните.
Връзката между Закона от небитието и материалната му изява в битието, е като творчеството на архитекта. Идеята за красива сграда се ражда в главата му и никой не знае каква е тя, докато сградата не бъде построена. Същото е и с композитора, и с художника, и с всеки друг творец.
Законът е мисленето, а делата му са материалната изява на мислите.
Така е и с морала. Непознат човек, в непозната обстановка винаги се приема с известно недоверие. Точно по тази причина родителите наставляват децата си: „Не говорете с непознати“. Никога не можеш да си сигурен при такава среща какво ти мисли човекът отсреща. Мисленето му ще разберем по делата му, а те може да са добри — самарянски или лоши — на злодей. Затова в Библията е написано: „По делата им ще ги познаете“.
При нас хората често се случва да мислим едно, да говорим друго, а да вършим трето, но в природата това е невъзможно. Там най-мъдрият и всеобхватен промисъл от Вселенския Разум, за делата и нещата във Всемира е постановен в Единен природен Закон и никой никога не го е нарушавал, нито вчера, нито днес, не ще го наруши и утре.
За древноиндийските философи, всичко, което виждаме, не е истинският свят. Ние сме под въздействието на непрекъсната измама която те наричат Майа — илюзия. Истинският, реалният свят за тях е съвкупност от вечно съществуващи духовни идеи.
Съответствие на Законът на Мъдростта в Индия е Бог Вишну.
Относно Закона Платон е казал:
Зад границите на всички крайни съществувания
и второстепенни причини,
на всички закони на идеята и принципите,
съществува Разум или Ум,
първичен принцип на всички принципи.
Висшата Идея,
на която са основани всички подобни идеи…
ултимативна субстанция,
от която всичко съществуващо има свое битие и същност.
Първичната и действена Причина на целия ред и хармония,
красота и съвършенство, и благо,
които изпълват Вселената.
Той твърди още, че:
… идеите пребивават в природата като образци,
а останалите (материалните — б.а.) неща са сходни с тях
и са техни подобия, като сенки от далечен огън.
И Лао Дзъ e записал следното за Закона:
Има нещо в хаоса оформено,
преди Небе и Земя родено.
Безмълвно е то.
Безлико е.
Самостойно и неизменно.
Вездесъщо е и всеподвижно,
ала неизтощимо.
Може да е майка на Небето и Земята.
Името му аз не знам
и го именувам Дао — Пътят.
Законът е вечен и повсеместен, а материята — временна и тленна.
В древната индийска книга „Законите на Ману“, в частта и „Създаване на света“ пише:
Тоя свят беше тъмнина неуловима,
без да се различава нещо в нея,
непостижима за разсъдъка и схващането,
като напълно погълната от сън.
Тогава великата сила,
съществуваща сама по себе си,
която е неуловима,
като направи различима тая вселена
във вид на големи стихии,
и като разви енергията си,
се появи, за да разпръсне тъмнината.
Той,
когото само умът може да схване,
непостижимият,
без различими части,
вечният,
началото на всички създания,
се появи в целия си блясък.
Искайки да извлече от тялото си всички създания,
най-напред произведе водите мислено
и вложи в тях зародиш.